پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۰۰۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
حضور دکتر رئیسی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بیانگر توجه ویژه ایشان برای حل مشکلات مجموعه وزارت آموزش و پرورش است.
شعار سال: اردیبهشت سال جاری خبر‌هایی مبنی بر «پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان تا سقف ۵۰ درصد» در رسانه‌های کشور منتشر شد. بعد از آن بود که تناقضات و اختلافاتی در این زمینه ایجاد شد تا اینکه رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به وزیر آموزش‌و پرورش، اعمال فوق‌العاده ویژه معلمان کشور به میزان حداقل ۲۱ و حداکثر ۲۷ درصد از ابتدای فروردین را بلامانع دانسته و قرار شده بود این مبلغ محاسبه و با حقوق مردادماه پرداخت شود. این موضوع که با خود بار مالی به همراه داشت با موانعی رو‌به‌رو شد تا اینکه مسعود میرکاظمی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه همسان‌سازی حقوق معلمان را خلاف قانون دانست و گفت: «۱۸۰۰ میلیارد کسری بودجه آوردیم. من خودم معلم هستم و خیلی علاقه‌مندم معلمان را حمایت کنم. ما یک تعهدی داریم، باید جلوی بی‌انضباطی را بگیریم، اگر موضوع را مدیریت نکنیم، فشار اصلی به بخش ضعیف از جمله معلمان می‌آید». این طرح از نظر برآورد‌های مالی دارای مشکلاتی است که از سوی دولت قبل بر دوش دولت سیزدهم گذاشته شد و هم‌اکنون به عنوان یک مطالبه با عنوان لایحه رتبه‌بندی در بین فرهنگیان رخ‌نمایی می‌کند، لذا ضروری است برای پاسخگویی به آن دولت تدابیر لازم را اتخاذ کند.
حالا حجت‌الاسلام رئیسی با حضور در هزارمین جلسه شورای عالی آموزش‌و‌پرورش بر حل مسائل معیشتی معلمان تاکید کرده است. حضور رئیس‌جمهور در جلسه این شورا که پس از ۱۰ سال محقق شده، نویدبخش حرکت رو به جلو برای رفع معضلات موجود در نظام آموزش کشور و رفع مشکلات معیشتی معلمان است.
در همین رابطه رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش‌و‌پرورش در نخستین جلسه شورای عالی آموزش‌و‌پرورش در دولت سیزدهم گفت: نخستین گام در شورای عالی آموزش‌و‌پرورش باید آسیب‌شناسی خود این شورا باشد و نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود. وی با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه آموزش‌و‌پرورش در جامعه و تربیت نسل آینده‌ساز کشور اظهار داشت: آنچه برای حیات، تربیت و تعالی انسان ضروری است، در مجموعه آموزش‌و‌پرورش نهادینه شده است.
حجت‌الاسلام رئیسی شورای عالی آموزش‌و‌پرورش را بهترین جا برای بحث و بررسی موضوعات مرتبط با این حوزه و بهترین جایگاه مشورتی درباره طرح‌ها و لوایح قانونی مربوط به آموزش‌و‌پرورش دانست و افزود: نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بدانیم نسبت شورای عالی آموزش‌و‌پرورش با نهاد‌های عالی تصمیم‌گیری همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست.
رئیس شورای عالی آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه این شورا سیاست اجرای قانون درحوزه تعلیم و تربیت را بر عهده دارد، گفت: هر موضوعی که با آموزش‌و‌پرورش ارتباط دارد باید ابتدا در این شورا بررسی و کارشناسی شده و بعد برای تصمیم‌گیری به نهاد‌های بالادستی و تصمیم‌گیرنده ارجاع شود و دیگر هیچ امری مربوط به آموزش‌و‌پرورش بدون طرح در شورای عالی آموزش‌و‌پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نخواهد شد. رئیس‌جمهور نسبت بین شورای عالی آموزش‌و‌پرورش و اعضا و وزرای شرکت‌کننده در جلسات این شورا را دیگر موضوع مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد و با تاکید بر اینکه نسبت بین دستگاه‌ها و آموزش‌و‌پرورش باید روشن شود، گفت: شورای عالی آموزش‌و‌پرورش باید از حاشیه خارج شده و وارد متن تصمیم‌گیری‌ها درباره این حوزه شود.
رئیسی از اعضای شورای عالی آموزش‌و‌پرورش به عنوان بهترین افراد برای ارائه نظرات مشورتی کارشناسی و تخصصی درباره این حوزه نام برد و افزود: این شورا پشتوانه نظری و کارشناسی خوبی برای بررسی مسائل و ارائه راهکار برای حل مشکلات تعلیم و تربیت جامعه است.
 
یک گام به سوی معلمان

شأن، مهارت و معیشت معلم در نظر گرفته شود
بر اساس نظر کارشناسان، جامعه‌ای که برخوردار از زیرساخت‌های آموزشی مناسب است، روند رو به رشد مناسب‌تری نسبت به دیگر کشور‌ها دارد. این موضوع از نظر رئیس‌جمهور دور نمانده و وی با تاکید بر اینکه آموزش‌و‌پرورش می‌تواند توسعه پایدار و آینده کشور را تضمین کند، توجه ویژه دولت به این حوزه را مورد تاکید قرار داده است. وی در همین ارتباط گفت: شکی نیست محور آموزش‌و‌پرورش «معلم» است و باید شأن، منزلت، مهارت و معیشت معلم در نظر گرفته شود.
رئیسی با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: در رابطه با رتبه‌بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل مورد توجه است.

ضرورت اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش
طی سال‌های گذشته سند ۲۰۳۰ حجم زیادی از ظرفیت‌های اجرایی و آموزشی کشور را با خود درگیر کرده بود، اما حالا رئیس‌جمهور بر این نکته تاکید دارد که «نباید دنبال اجرای سندی برویم که نقشی در تنظیم و تدوین آن نداشته‌ایم». حجت‌الاسلام رئیسی به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش و تفاوت بین استفاده از تجارب دیگران و سندنویسی و نسخه نویسی اشاره کرد و گفت: ما در موضوعات مهم و بنیادین از جمله تحول در آموزش‌و‌پرورش از همه تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم و هیچ حد و مرزی در این زمینه نداریم، اما سندنویسی خودمان را داریم و نباید دنبال اجرای سندی برویم که نقشی در تنظیم و تدوین آن نداشته‌ایم و متناسب با باور‌ها و فرهنگ کشور ما تنظیم نشده است. رئیسی خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش‌و‌پرورش باید درباره سند تحول بنیادین کمک و همراهی کند تا فاصله بین وضع فعلی و وضع مطلوب و مورد نظر را کاهش دهیم و برای ایجاد این تحول همه بخش‌ها و لایه‌های آموزش‌و‌پرورش باید حس تحول و تحول‌گرایی پیدا کند و مدارس ما تحول محور و تربیت‌محور باشد.

دانش‌آموزی به خاطر محرومیت، از تحصیل بازنماند
چند روز دیگر مدارس به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کنند، اما وزارت آموزش‌و‌پرورش اعلام کرده ۳ میلیون نفر دانش‌آموز که حدود ۳۹ درصد دانش‌آموزان را شامل می‌شود به اینترنت متصل نیستند یا تجهیزات کافی ندارند. در همین زمینه رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت اجرای عدالت آموزشی و فراهم کردن امکانات لازم برای همه دانش‌آموزان کشور در بهره‌مندی از خدمات آموزشی بویژه آموزش مجازی از طریق شبکه شاد در دوران شیوع کرونا اظهار داشت: اینکه همه دانش‌آموزان در سراسر کشور به آموزش دسترسی داشته باشند و دانش‌آموزی به خاطر محرومیت از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی از تحصیل محروم نشود، وظیفه ما است. رئیسی همچنین تاکید کرد: جایگاه آموزش‌و‌پرورش در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور باید تعریف شود و مسائل و مشکلات معیشتی معلمان را یک بار برای همیشه حل کنیم تا مساله اصلی آموزش‌و‌پرورش ما مساله مالی و معیشتی نباشد. رئیس‌جمهور همچنین بر تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تربیت و آموزش معلمان نظام آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: نیروی متخصص و متعهد مورد نیاز آموزش‌و‌پرورش برای تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین شود.

ضرورت ایجاد کمیته مشتر برای حل مشکل مالی اجرای رتبه‌بندی معلمان
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حضور شخص رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی آموزش‌و‌پرورش به صورت عینی بیانگر توجه ویژه وی به قشر وسیع فرهنگیان و معلمان کشور و نیز تلاش برای حل مشکلات مجموعه وزارت آموزش‌و‌پرورش است. مهرداد ویس‌کرمی در گفتگو با «وطن‌امروز» گفت: طبق قانون رئیس‌جمهور باید ناظر بر عملکرد شورا‌ها باشد، ولی معمولا کمتر در چنین جلساتی حضور فیزیکی دارد با این وجود حضور دکتر رئیسی در جلسه شورای عالی آموزش‌و پروش نشان داد از نزدیک پیگیر امور و مسائل این شورای مهم برای پیشبرد اهداف عالیه آموزش‌و‌پرورش است. وی افزود: با وجود جایگاه شایسته تعلیم و تربیت در جامعه، همچنین با توجه به کثرت جمعیت فرهنگیان و دانش‌آموزان کشور، متاسفانه در دوره‌های قبل، رئیس‌جمهور به صورت عینی خیلی به این شورا توجه نمی‌کرد، اما اکنون رئیس‌جمهور دولت سیزدهم شخصا در شورای عالی آموزش‌و‌پرورش پیگیر امور است و چنین رویکردی می‌تواند زمینه‌ساز تحول در این بخش باشد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اهمیت پیگیری مسائل و مشکلات فرهنگیان تا جایی است که دکتر رئیسی در جلسه شورای عالی آموزش‌و‌پرورش به صراحت اعلام کرد مشکل فرهنگیان کشور باید حل شود. ویس‌کرمی ادامه داد: رئیس‌جمهور برای ارتقای سطح جایگاه آموزش‌و پرورش، نگاهی متفاوت و جدی‌تر به این مقوله دارد. حل مسائل مالی و معیشتی معلمان دغدغه رئیس جمهور است که قبلا نیز اعلام کرده است. وی درباره رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: عمده‌ترین دلیل اجرا نشدن رتبه‌بندی معلمان به مشکل تامین اعتبار منابع بازمی‌گردد. در حالی که کارشناسان ۲۰ هزار میلیارد تومان را برای اجرای این امر برآورد و پیشنهاد کرده‌اند، دولت مصر است فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان پول بپردازد؛ بنابراین به نظر می‌رسد برای حل این مشکل باید کمیته‌ای مشترک بین دولت و کمیسیون آموزش‌و‌پرورش با حضور دست‌اندرکاران این وزارتخانه تشکیل شود تا با بررسی دقیق، مشکل اجرای رتبه‌بندی معلمان حل شود.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وطن امروز، تاریخ انتشار:۳۰ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۳۸۳۳۷، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین