پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
حدود یک هفته از آغاز پروازهای اربعین می‌گذرد، اما حواشی آن از گرانی تا معطلی و سرگردانی زائران در فرودگاه و تاخیرهای طولانی پروازها هنوز ادامه دارد.
 
شعار سال: گروهی از زائران درحالی که قرار بود حوالی ساعت سه صبح روز شنبه، سوم مهرماه تهران را به مقصد نجف ترک کنند، حدود ساعت هفت و نیم صبح، پس از حدود پنج ساعت تاخیر سوار هواپیما شدند و پرواز کردند. برخی از این زائران که نسبت به بی‌نظمی پرواز‌ها شاکی و معترض شده‌اند، می‌گویند: با توجه به این‌که سه ساعت پیش از پرواز باید در فرودگاه حاضر شوند تا بیش از ۹ ساعت معطل و سرگردان این پرواز بوده‌اند.

از جمعه شب گذشته تا امروز (شنبه سوم مهرماه)، مطابق جدول پرواز‌های خروجی فرودگاه امام خمینی (ره)، بیشتر پرواز‌های تهران ـ نجف و تهران ـ بغداد با تأخیر‌های چندساعته درحال انجام است و همچنان گروهی از زائران در فرودگاه معطل انجام پروازشان هستند.

تعدادی از زائران نسبت به برخوردی که در فرودگاه پس از ساعت‌ها انتظار و تاخیر با آن‌ها شده است، اعتراض دارند و به ایسنا می‌گویند: علت تاخیر به هیچ وجه توضیح داده نمی‌شود. امکانات برای زائران در فرودگاه فراهم نشده است و از پذیرایی و حتی عذرخواهی خبری نیست.

گروه دیگری از زائران که قرار بوده با پرواز روز جمعۀ هواپیمایی عراقی، تهران را به مقصد بغداد ترک کنند نیز هنوز در وضعیت نامعلومی به سر می‌برند و در جدول پرواز‌های خروجی نیز وضعیت این پرواز «منتظر اعلام» نوشته شده است. این زائران از ساعت چهار عصر روز جمعه، دوم مهرماه تا لحظه ارسال این گزارش، در فرودگاه امام معطل و سرگردان مانده‌اند و کسی پاسخگوی وضعیت آن‌ها نیست.

یکی از این زائران در تماس با ایسنا می‌گوید: بلیت این پرواز یک‌طرفه را به مبلغ هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از یک شرکت گردشگری خریده‌ایم که وعده داده بود ویزا هم شامل آن باشد. این شرکت بعدا گفت که از سفارت عراق موافقت‌نامه گرفته و مشکلی برای ویزا وجود ندارد و ما فقط باید پول بلیت را پرداخت کنیم. تازه این مبلغ برای بلیت یک‌طرفه است.

او ادامه می‌دهد: شرکتی که بلیت این هواپیمای عراقی را از آن خریده‌ایم، وعده داده بود پرواز در ساعت ۱۵ روز پنجشنبه اول مهرماه به سمت بغداد انجام شود، اما پس از مدتی اطلاع دادند که پرواز به ساعت ۲۲ روز جمعه دوم مهرماه موکول شده است و ما از ساعت چهار عصر باید در فرودگاه باشیم. اما از آن موقع تا حالا از پرواز خبری نیست. نماینده شرکت فروشنده این بلیت‌ها نیز به فرودگاه نیامده و پاسخگو نیست. از طرفی، شرکت العراقیه در فرودگاه امام دفتر ندارد و جوابگوی مسافران هم نیست.

این زائر همچنین می‌گوید: تعدادی از مسافران این پرواز وارد سالن ترانزیت فرودگاه امام شده‌اند و شب را در وضعیت نامناسب و بدون امکانات گذرانده‌اند و بقیه هم در سالن‌های دیگر پراکنده، بلاتکیف و سرگردان هستند. هیچ امکاناتی برای پروازهایی که دچار تاخیر طولانی می‌شود مهیا نشده است.

 او همچنین از جمع دیگری از زائران ایرانی که با پرواز دیگری به فرودگاه بغداد رسیده‌اند و به خاطر نداشتن ویزا سرگردان و بلاتکلیف مانده‌اند، خبر می‌دهد و می‌گوید: آن‌ها در فرودگاه بغداد گرفتار شده‌اند. از طرفی، جمعیت مسافران ورودی به این فرودگاه درحال افزایش است و رسیدگی به امور همه مسافران سخت شده. ما هم در حال تجربه همین وضعیت در فرودگاه امام هستیم، پروازها تاخیر دارند و به تدریج به جمع زئران اضافه می‌شود و فرودگاه شلوغ شده است و هیچ کسی هم رسیدگی نمی‌کند.  

بنا بر مشاهدات و پیگیری زائران حاضر در فرودگاه امام، دست‌کم ۱۲۰۰ زائر که از سه شرکت گردشگری ایرانی بلیت هواپیمایی عراق را خریده‌اند، هم‌اینک در این فرودگاه معطل و سرگردان هستند. نماینده یکی از این شرکت‌ها به ایسنا می‌گوید که ما مقصر این وضعیت نیستیم، چون تعهدات مالی‌مان را انجام داده‌ایم، پول بلیت‌ها را به حساب شرکت هواپیمایی عراق (العراقیه) واریز کرده‌ایم و قرار بوده این هواپیمایی برای زائران ایرانی موافقت‌نامه به جای ویزا دریافت کند که به تعهداتش عمل نکرده و مسبب این وضعیت شده است.

وزارت راه معتقد است: تأخیرها، بی‌نظمی‌ها و حتی لغو شدن برخی پرواز‌های عراق به خاطر نداشتن ویزا، بلیت و توان فرودگاه نجف اتفاق افتاده است. برخی از زائرانی که شب گذشته را در فرودگاه سپری کرده‌اند، می‌گویند: مسافر تنها درصورتی می‌تواند وارد سالن ترانزیت شود که بلیت و ویزا داشته باشد، پس همه علت تاخیر پرواز‌ها نمی‌تواند به زائر ربط داشته باشد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین روز گذشته وعده داده بود که با برقراری پرواز‌های فوق‌العاده مشکل رفت و آمد زائران حل شود.

عراق در اربعین امسال با حضور ۶۰ هزار زائر ایرانی موافقت کرده است. شرط این کشور، سفر زائران به صورت هوایی است. علاوه‌بر آماده نبودن ناوگان هوایی متناسب با ظرفیت تعیین شده برای جابه‌جایی زائران، گران‌فروشی شرکت‌های هواپیمایی در پرواز‌های اربعین مسأله‌ساز شده که با وجود اخطار‌های متعدد از سوی رییس‌جمهور، نمایندگان مجلس و وزارت راه و شهرسازی، هنوز سامان‌دهی و کنترلی در این بخش اتفاق نیافتاده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۷۰۳۰۱۴۳۵،   www.isna.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: فرودگاه ، اربعین ، زائران ، عراق
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین