پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
اجاره یک آپارتمان به چند خانواده، موضوعی جدید که برخی از رسانه‌ها مدعی شدند. این که افراد از سر ناچاری و نداشتن پول مجبور هستند با چند نفر در یک آپارتمان زندگی کنند، اما این امر چه معضلاتی به همراه خواهد داشت؟

شعار سال: اجاره یک آپارتمان به چند خانواده، موضوعی جدید که برخی از رسانه‌ها مدعی شدند. این‌که افراد از سر ناچاری و نداشتن پول مجبور هستند با چند نفر در یک آپارتمان زندگی کنند البته بدون درنظر گرفتن جنسیت! چندان قابل هضم نیست! موضوع همخانه شدن موضوع جدیدی نیست سال‌هاست که افراد برای تقسیم مبلغ اجاره منزل با افرادی که می‌شناسند و یا حداقل افرادی که هم‌جنس خودشان هستند همخانه می‌شوند اما موضوعی که به تازگی از آن حرف شده با هم خانگی فرق دارد، چراکه این بار افراد بدون درنظر گرفتن جنسیت و شناخت افراد تصمیم می‌گیرند یک اتاق از یک واحد آپارتمان را اجاره کرده و زندگی کنند. حتی در بسیاری از موارد چند خانواده یک آپارتمان را به صورت اشتراکی اجاره می‌کنند و زندگی را در خانه‌ها به صورت مشترک آغاز می‌کنند. تا پیش از این مرسوم بود افراد مجرد که برای کار یا ادامه تحصیل به تهران می‌آیند با افراد آشنا و هم جنس خودشان همخانه شوند اما حالا ادعا می‌شود شاهد همخانه شدن خانواده‌ها هستیم موضوعی که می‌تواند سرآغاز یک آسیب اجتماعی باشد.
 
سکونت ۲ خانواده در یک واحد مسکونی
 
یکی از رسانه‌ها به نقل از یک مشاور املاک ادعا کرده است: «تنها افراد مجرد نیستند که دنبال اجاره خانه به صورت مشترک هستند. مستاجر متاهل هم داشتیم که با یک خانواده دیگر خانه اجاره کردند. دو خانواده متاهل که با هم ۶ نفر می‌شدند. یک خانه ۷۰ متری را ۳۰۰ میلیون تومان رهن کردند. از این موارد زیاد است و مربوط به یک شغل خاص هم نمی‌شود. درآمدها دیگر کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. هم کارگران مجبور به اجاره اشتراکی خانه هستند و هم پرستاران و دیگر کارمندان. به خصوص آنهایی که حقوق مصوب وزارت کار را می‌گیرند.»
 
همان رسانه به نقل از یک مشاور املاک دیگر ادعا کرد: «از شغل‌های مختلف برای اجاره اشتراکی خانه مستاجر داشتیم. سه نفر که از کادر بیمارستان هستند که با هم یک خانه ۴۰ متری اجاره کردند. سه نفر کارگر که در باربری کار می‌کردند. ۶۰ میلیون تومان با دو میلیون اجاره را نمی‌توانستند پرداخت کنند. به زور خانه پیدا کردند.»

افزایش هزینه‌های مسکن در سال‌های اخیر، کاهش درآمدهای افراد در مقابل هزینه‌های فعلی، نبود شغل مناسب و یا پر درآمد و ... را می‌توان از عواملی دانست که خانواده‌ها را به سمت اجاره خانه‌های مشترک سوق می‌دهد که همین مسئله نیازمند ورود هرچه سریعتر مسئولان امر برای جلوگیری از همه گیری این مسئله جدید در جامعه است.
 
ورود مجلس شورای اسلامی به اجاره اشتراکی خانه توسط خانواده‌ها
 
این موضوع را با سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم و علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، در این باره می‌گوید: باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی، عرضه و تقاضای مسکن در کشور با مشکل مواجه شده و آسیب‌های اجتماعی در راستای کمبود مسکن و گرانی مسکن در کشور بروز پیدا کرده است.
 
او با اشاره به اینکه کمیسیون اجتماعی در ابتدا آسیب‌ها را ریشه‌یابی می‌کند تا اگر نیازمند به قوانین بازندارنده است آن قوانین را ایجاد کنیم، افزود: حتما کمیسیون اجتماعی به این مسئله ورود پیدا خواهد کرد و از کمیسیون فرهنگی نیز برای بررسی این موضوع دعوت می‌کنیم.
 
تبدیل معضل اقتصادی به یک مسئله اجتماعی
 
شاید در نگاه اول این موضوع یک معضل اقتصادی به نظر رسد که به دلیل گرانی مسکن مردم به چنین سبک زندگی روی آوردند اما با نگاه به بطن موضوع شاید انواع معضلات اجتماعی در دل همین مسئله نهفته باشد. اگر این شرایط عمومیت پیدا کند و درصد زیادی از جامعه ما به چنین وضعیتی روی آورند انواع آسیب‌های اجتماعی بروز پیدا خواهد کرد چراکه این سبک زندگی با فرهنگ جامعه ما در تضاد است. شاید مشاهده این مسئله در کشورهای غربی، خم به ابرو کسی نمی‌آورد اما چنین موضوعی در جامعه ما با سبک زندگی ایرانی- اسلامی همخوانی ندارد و نوعی عمل ناهنجار در جامعه تلقی می‌شود.
 
بررسی ابعاد مختلف اجاره اشتراکی خانه توسط آسیب‌شناس
 
علیرضا شریفی یزدی، آسیب‌شناس اجتماعی،  به بررسی ابعاد مختلف و آسیب‌های این مسئله پرداخت و گفت: متاسفانه با افزایش قیمت اجاره مسکن، بسیاری از خانواده‌ها از عهده پرداخت اجاره‌ها بر نمی‌آیند و مجبور می‌شوند به صورت اشتراکی آپارتمان را اجاره کنند اما از آنجایی که نحوه ساخت یک آپارتمان به صورتی نیست که چند خانواده بتوانند در آن زندگی کنند قطعا آسیب‌های زیادی به دنبال آن ایجاد خواهد شد.
 
شریفی با اشاره به اینکه بخشی از این آسیب‌ها، آسیب‌های روحی- روانی است، افزود: برخی از این خانواده‌ها پیش از آن اجاره آپارتمان مشترک، مستقل زندگی می‌کردند و حالا باید خودشان را با شرایط جدید و زندگی با چند خانواده دیگر وقف دهد، که همین مسئله برای‌شان سخت خواهد بود و از نظر روحی و روانی شرایط مناسبی نخواهند داشت.

این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه شکسته شدن حریم خصوصی افراد از دیگر مشکلاتی است که این سبک زندگی دارد، ادامه داد: در چنین شرایطی حریم خصوصی‌شان مانند قبل حفظ نمی‌شود و مشکلاتی ایجاد خواهد شد.
 
او با اشاره به اینکه روابط اجتماعی این خانواده‌ها دچار آسیب می‌شود، اضافه کرد: این خانواده‌ها اگر بخواهند مهمانی دعوت کند باید ملاحظه شریک خانه را کند به همین دلیل میزان روابط اجتماعی دچار کاستی می‌شود.
 
شریفی با بیان اینکه نکته مهم در این موضوع مربوط به مسائل اخلاقی است، گفت: وقتی چند زوج باهم زندگی می‌کنند، رعایت حریم‌ها سخت خواهد شد و روابط صمیمانه نامتعارف در این خانه‌ها ایجاد شود که به کیان خانواده آسیب وارد می‌کند و این موضوع بسیار مشکل زا خواهد بود.
 
«شکم گرسنه دین و ایمان نمی‌شناسد»
 
این موضوع عجیب ما را یاد ضرب‌المثل «شکم گرسنه دین و ایمان نمی‌شناسد» انداخت. وقتی از پس پرداخت اجاره یک واحد آپارتمان برای خانوادت برنیایی مجبور هستی پا روی تمام اعتقاداتت بگذاری و خانه‌ای را با چند نفر دیگر اجاره کنی تا سقفی فقط بالای سر خودت و خانواده‌ات داشته باشی. رفع چنین موضوع اجتماعی دیگر با فرهنگسازی، انواع آموزش‌ها، ایجاد الگوی سبک زندگی و سایر شعارهای دیگر برای رفع انواع آسیب‌های اجتماعی، ممکن نیست این بار فقط می‌توان با رفع مشکل اقتصادی جلوی چنین معضلی را گرفت، این بار فقط می‌توان با رفع مشکل قیمت مسکن از عمومیت یافتن این مسئله جلوگیری کرد. هیچ خانواده‌ای در جامعه ما حاضر به زندگی در چنین شرایطی نیست و فقط از سر اجبار تن به چنین وضعیتی داده‌اند. اگر مسئولان این بار زود از خواب بیدار شوند و هرچه سریع‌تر برای رفع این مسئله ورود پیدا کنند شاید بتوان امیدوار بود این مسئله تبدیل به معضل اجتماعی نمی‌شود البته شاید... .
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  برنا، تاریخ انتشار:  17 مهر  1400، کدخبر: 1242702، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین