پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
روز گذشته رئیس‌جمهور سیرالئون – خولیوس ماده بیو- قانون مصوبه‌ی مجلس آن کشور در لغو حکم اعدام را امضا کرد و به این ترتیب این کشور به جمع ۲۳ کشور بدون مجازات اعدام در قاره‌ی آفریقا پیوست و صد و دهمین کشور در جهان شد که این مجازات را از قانون خود حذف کرده است.
شعار سال: بیو همزمان امضای این قانون اعلام کرد که «این کشور غرب آفریقایی در تلاش است تا با لغو این قانون «غیرانسانی» وحشت را از تاریخ خشن خود بزداید» و اظهار امیدواری کرد که «این قانون ضامن باور این کشور به تقدس زندگی» باشد.

بر طبق این قانون جدید، حبس ابد یا ۳۰ ساله جایگزین مجازات جرائمی همچون قتل می‌شود. این قانون همچنان اختیارات بیشتری به قضات می‌دهد و این مساله کار قاضی در صدور رای در موارد پیچیده را تسهیل می‌کند.

جامعه‌ی مدنی سیرالئون سال‌هاست که برای لغو مجازات اعدام تلاش کرده‌اند و از سال ۱۹۹۸ موفق شدند که با افزایش فشار جلوی اجرای احکام اعدام را بگیرند، هرچند رای به اعدام تا به امروز صادر می‌شد.

بنا به آمار‌های سازمان‌های جهانی، تا سال ۲۰۲۰ در ۱۴۴ کشور مجازات اعدام، چه در قانون و چه در اجرا متوقف شده است و از میان این کشور‌ها ۱۰۸ کشور توانسته‌اند مجازات اعدام را تماما از نظام قانونی خود بیرون بگذارند.

بر طبق این آمار بیشترین اعدام‌های معلوم‌شده در جهان در چین، ایران، مصر، عراق و عربستان سعودی اجرا می‌شوند و همچنین برخی از ناظران معتقدند بیش از نیمی از اعدام‌های گزارش‌شده‌ی زنان در سال ۲۰۲۰ (۹ زن از ۱۶ زن)، در ایران اجرا شده‌است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۷۳۸۶، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین