پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
سلامت شهروندان جزو اولویت‌های هر دولتی است، اما همین مقوله گاهی اوقات دستاویزی می‌شود تا به بهانه سلامت موانعی را برای شهروندان ایجاد کنند؛ مانع زایی برای کارآفرینان حوزه دامداری به بهانه مقابله با سالک یکی از اینهاست که در استان سمنان شاهدش هستیم.
شعار سال: در حالی که رهبر انقلاب در پیام نوروزی امسال، سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند و تاکید داشتند که موانع تولید و کارآفرینی از پیش پای تولیدکنندگان و کارآفرینان برداشته شود، اما برخی از مدیران در سطح شهرستان‌ها و روستا‌های تابعه نه تنها به این موضوع جامه عمل نپوشانده و به شیوه‌های گوناگون موجبات دلسردی کارآفرینان را فراهم کنند.

ایجاد موانع کارآفرینی در استان سمنان نیز بدین گونه است که طی دو سه سال اخیر که شیوع سالک کمی بحرانی شده بود مسئولان مربوطه در ادارات تابعه و زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور سعی کردند از همه شیوه‌ها برای کاهش آمار مبتلایان به زخم سالک استفاده کنند هر چند این اقدامات تا حدودی موثر واقع شد، اما در این حین اعمال نسنجیده‌ای صورت گرفت که عوارض منفی آن در کوتاه مدت و بلند مدت نرخ اشتغال را تحت الشعاع قرار داد؛ جمع آوری دامداری‌ها و دامپروری‌ها از سطح روستا‌ها به بهانه شیوع سالک یکی از این گونه رفتار‌ها است که فریاد بسیاری از فعالان این حوزه را درآورده است.

محمد جوان ۳۲ ساله‌ای که در زمینه گاوداری شیری مشغول فعالیت است گفت: طی یکی دو سال اخیر متولیان محلی روستا و مسئولان مربوطه، سالک را بهانه‌ای قرار دادند که برای امثال ما دامداران سنگ اندازی کنند.

دامداران کجا به کار دامپروری مشغول شوند؟

وی گفت: اگر روستا‌ها قطب دامداری و دامپروری نباشد آیا در سطح شهر‌ها می‌توان دامداری کرد؟ ضرری که امسال از ناحیه دولت به واسطه قطعی‌های مکرر برق و نامنظمی در برنامه‌های ارائه شده از سوی شرکت توزیع برق رخ داد چندین سال طول می‌کشد تا جبران شود.

محمد تصریح کرد: در داخل روستا که به بهانه سالک دامداری نکنیم و در خارج از روستا هم که سازمان آب و فاضلاب به بهانه کمبود آب مجوز احداث دامداری نمی‌دهد مسئولان تکلیف‌مان را روشن کنند که چه کار کنیم.

رضا یکی دیگر از دامداران که در زمینه پرورش میش‌های دوقلو زا و اصلاح نژاد شده فعالیت می‌کند اظهار کرد: طرحی که برای اصلاح نژاد میش‌های دوقلو زا ارائه دادم تقریبا بی نظیر است و در صورت موافقت مسئولان، کشور را در زمینه تامین گوشت قرمز خودکفا خواهد کرد.

وی گفت: دامداری ام در داخل بافت روستا است که به دلیل شکایت‌های متعدد اهالی و متولیان محلی از سازمان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی درخواست زمین کردم همه مراحل را پیش رفتم، اما به دلیل مخالفت سازمان آب و فاضلاب مبنی بر واگذاری انشعاب آب نتوانستم دامداری ام را به بیرون از بافت روستا انتقال دهم.

کارآفرینی با طعم تشکیل پرونده در محاکم قضایی

یکی دیگر از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود و به دلیل خودکفایی اقدام به پرورش گاو شیری در یکی از روستا‌های جنوبی دامغان کرده است، گفت: برخی از مدیران و مسئولان محلی و شهرستانی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی آدمی اختیار ملک شخصی اش را هم ندارد.

وی یادآور شد: در چند روز اخیر حسب شکایت سه نفر از ساکنان روستا و ارجاع آن به دهیار به بهانه شیوع سالک ماموران بهداشت محیط شهرستان خواستار بازدید از محل فعالیتم شدند که کارگرم اجازه ورود به آن‌ها را نداد.

این کارآفرین ادامه داد: نیرو‌های بهداشت محیط با همکاری دهیار روستا طی تماس با پلیس ۱۱۰ موضوع را صورتجلسه کردند و اخیرا پرونده‌ای تحت عنوان «انجام اقداماتی که تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شوند» در محاکم قضایی شهرستان علیه اینجانب در جریان افتاده است.

وی افزود: عامل اصلی بیماری سالک موش صحرایی است و این موش‌ها در اطراف روستا‌ها به صورت فراوان دیده می‌شود و اگر مدیران قصد مبارزه با سالک را دارند ابتدا باید بر کار ما دامداران نظارت کامل کنند تا مبادا مسائل بهداشتی رعایت نشده باشد سپس با موش‌ها مبارزه کنند نه اینکه با راه اندازی دامپروری‌ها در روستا‌ها و یا دامداری‌های فعال در روستا مخالفت کنند.

این مددجوی سازمان بهزیستی بیان کرد: بار‌ها شاهد سنگ اندازی به دلیل کم سوادی و عدم اشراف بر قوانین روز توسط متولیان محلی روستا‌ها (شورا و دهیار) بودیم که موجبات دلسردی کارآفرینان را فراهم آورده و برخی از سرمایه گذاران این رسته عطای کارآفرینی و ایجاد اشتغال را به لقایش بخشیدند.

مانع تراشی مسئولان توجیهی ندارد

یکی دیگر از بانوان روستای حسن آباد گفت: هنوز در بسیاری از حیاط‌های منازل سطح روستا موش صحرایی وجود دارد و مسئولان نتوانستند با آن مقابله کنند نه اینکه مانع تراشی کنند.

وی با تاکید بر اینکه روستا‌ها باید قطب دامداری و کشاورزی باشد، اضافه کرد: اگر وجود دامداری در سطح روستا خلاف مقررات است چرا دستگاه‌های دولتی مجوز فعالیت می‌دهند؟
 
مانع تراشی بی توجیه مسئولان سمنان برای کارآفرینان

کاهش آمار مبتلایان سالک از ۴۰۰ نفر به کمتر از ۳۰ نفر

رضا اردکانی بخشدار امیرآباد دامغان در این باره گفت: سال گذشته همین ایام در سطح بخش امیرآباد که بیشترین آمار مبتلایان سالک دامغان را به خود اختصاص داده بود بیش از ۴۰۰ نفر دچار زخم سالک شده بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این آمار به کمتر از ۳۰ نفر تقلیل یافته و شاهد وضعیت بحرانی مانند سال گذشته نیستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۴۸۶۴۸، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین