پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی در حالی ادعای کمبود شدید کالا‌های اساسی در پایان دولت قبل را می‌کند که خودش رئیس کمیسیون کشاورزی و حامی خاوازی وزیر پیشین بوده است. بر این قاعده، اظهار وجود مشکل، بی اطلاعی برای مسئولیت پذیری و مواردی همانند، معنا ندارد
شعار سال: در ارتباط با قیمت کالا‌های اساسی توضیحاتی ارائه داد؛ متن کامل این توضیحات به شرح زیر است:

۱- تامین کالا‌های اساسی و عرضه اقلام مورد نیاز مردم به قیمت مناسب از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت مردمی است. باید توجه شود که بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی، ناشی از عدم برنامه‌ریزی در یک سال گذشته است.

در زمان تحویل امور به دولت سیزدهم حتی ذخایر استراتژیک کالا‌های اساسی با کمبود شدید مواجه شده بود که خوشبختانه با اقدام به موقع و سریع این دولت نسبت به تامین کالا برای ذخایر کشور اقدام شد و اکنون در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد.

۲- با شروع به کار دولت سیزدهم، روند تامین کالا‌های اساسی سرعت گرفت و با محموله‌هایی که طی هفته‌های گذشته وارد کشور شده است، میزان ذخایر کالا‌های اساسی وضع متعادلی پیدا کرده است. با این حال هیجانات مقطعی و برخی تخلفات افراد سودجو می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد، ولی سعی بر این است که با حداکثر توان جلوی آن گرفته شود.

۳- جلسه ستاد تنظیم بازار در سطح مسئولان ارشد با مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور حداقل هفته‌ای یک بار برگزار می‌شود و تصمیم گیری‌های مهم برای تامین کالا و کنترل بازار در آن صورت می‌گیرد. همچنین قرارگاه امنیت غذایی برای تنظیم بازار کالا‌های اساسی به صورت روزانه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و در این حوزه رصد فعال و مداخله وجود دارد. بدیهی است که پدیدار شدن نتایج این اقدامات در منطق اقتصادی، نیاز به زمان دارد.

۴- نهایتا اینکه با توجه به شروع به کار دولت سیزدهم از روز سوم شهریور ماه، این مقطع زمانی باید در مقایسه قیمت کالا‌های اساسی بین حال حاضر و زمان تحویل دولت، مد نظر قرار گیرد. (به عنوان مثال به موضوع افزایش قیمت لبنیات می‌توان اشاره کرد که مجوز افزایش قیمت خرید شیر از ۴۸۰۰ تومان به ۶۴۰۰ تومان در تاریخ ۱۷ تیرماه سال جاری صادر شده و عملا در ابتدای شهریور ماه این تغییر قیمت در محصولات لبنی اعمال شده است). در عین حال این مسئله هم حائز اهمیت است که در مقایسه بهای کالا، باید نرخ آن در سطح میادین و مراکز توزیع رسمی ملاک باشد، در غیر این صورت تغییرات قیمتی ناشی از دلالی و سوداگری، اساسا هرگونه مقایسه را بی‌اعتبار می‌کند و نتیجه مقایسه عملا گمراه‌کننده و غیرقابل اعتنا خواهد بود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۴۰۰، کد خبر:۲۶۰۶۰۷۹، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین