پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
رییس سازمان محیط زیست از کاهش ۵ درصدی تولید گاز‌های گلخانه‌ای مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی رهبری خبر داد
شعار سال: علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در نخستین نشست خبری خود که به منظور تشریح جزئیات تبیین نگاه و برنامه‌های محیط زیست کشور و ارائه گزارش دستاورد‌های سفر به اجلاس جهانی گلاسکو پرداخت و گفت: سازمان محیط زیست با ساختار فعلی نمی‌تواند قدرتمند در جهت نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها عمل کند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که این سازمان را به لحاظ ساختاری ارتقا دهیم و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های مردمی و رسانه‌ای کار انجام دهیم.

سلاجقه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین وظیفه محیط زیست گرفتن حق آبه تالاب‌ها است، سازمان محیط زیست در دوره جدید چه اقداماتی را برای گرفتن حق‌آبه تالاب‌ها در دستور کار دارد، گفت: به وزارت نیرو اعلام کردیم که ابتدا حق تأمین آب برای شرب و سپس برای محیط زیست و کشاورزی است که در مورد تالاب‌ها برای تأمین آب باید اقدام شود به عنوان مثال برای تالاب ارومیه ۳.۴ میلیارد متر مکعب سالانه حقابه تالاب است که مصر بر انجام آن هستیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده است تا ۱.۴ میلیارد متر مکعب از رودخانه‌هایی که روی آن‌ها سد زده نشده است تأمین شود. ۴۰ درصد هم از مصارف سهم سد‌ها است و یک میلیارد متر مکعب هم از زاب است.

سلاجقه گفت: برای همه تالاب‌ها تلاش می‌شود که حق‌آبه سایر تالاب‌ها تأمین شود و تاکید بر این است که در شرایط کم آبی، میان آبی و پر آبی حق‌آبه تالاب‌ها تأمین شود.

رئیس سازمان محیط زیست درباره تغییرات ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم توضیح داد: ستاد احیا به عنوان مجموعه‌ای که با دید جامع به مساله می‌پردازد، کار‌های سخت افزاری انجام شده است و هزینه‌های بسیاری انجام شده و ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و کار تونل آبرسانی به دریاچه به زودی تمام می‌شود.

وی ادامه داد: کار ستاد همچنان ادامه دارد و برای برنامه‌های سخت افزاری هم اعتبارات داده می‌شود، اما تغییر رویکرد خواهیم داشت و به سمت رویکرد نرم افزاری می‌رویم. تا فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه به الگوی مناسبی برای همه تالاب‌های کشور تبدیل شود.

سلاجقه افزود: طرح این تغییر رویکرد آماده است، و در آن بحث تغییر الگوی کشت مطرح است.
وی درباره صدور مجوز شکار از سوی سازمان محیط زیست گفت: هنوز مجوزی صادر نشده است؛ و هم اجازه نمی‌دهیم شکار در میان گونه‌های در آستانه شکار انجام گیرد، اما حتماً معیشت مردم را در نظر می‌گیریم.

وی درباره وضعیت تالاب انزلی گفت: اجازه نمی‌دهیم انزلی و سایر تالاب‌ها به وضعیت ارومیه دچار شود.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه هر صنعتی که بخواهد احداث شود، به گنجینه گران‌بهای طبیعی اطرافش توجه می‌شود، در حالی که ارزشیابی محیط زیست از اولویت‌های ارزیابی‌های جهانی است، ابراز داشت: باید مجموعه ارزشیابی زیست محیطی انجام دهد.

وی افزود: در حوزه حفاظتی نیز باید قدرتمند عمل کنیم.

ادغام سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اتفاق مبارکی خواهد بود
سلاجقه تاکید کرد: با ادغام سازمان محیط زیست با حوزه آب موافق نیستم و من معتقدم مجموعه محیط زیست و منابع طبیعی با هم یکی هستند؛ و بر این اساس فکر می‌کنم از خیلی از موازی کاری‌ها زمین خواری‌ها و اتفاقات نامیمون جلوگیری می‌شود.

سلاجقه درباره وضعیت فوق بحرانی فرونشست در کشور گفت: ما طبیعت را بر مبنای داشته‌ها و توان اکوسیستم مدیریت نکردیم و به همین دلیل با مشکل مواجه شدیم. در حالی که بیلان آب در هر حوزه آبخیز مشخص است؛ و هر جایی توانستیم و بر اساس مطالبات مردمی برای ایجاد اشتغال بدون توجه به آمایش سرزمین کشور اقدام کردیم. بدون توجه به الگوی کشت، به تغییر کاربری پرداختیم و اراضی سفره‌های آبی را تخلیه کردیم. هنوز هم در استان اصفهان در شرایط بحرانی فرونشست قطب صنعتی سفره‌های آبی را تخلیه می‌کند.

می‌خواهند با ایجاد تعهدات بین‌المللی کشور‌ها را استثمار کنند
رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال مهر که به عنوان نماینده ایران در اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسکو، چه مواضعی در این اجلاس داشته و سرنوشت تعهدات ایران در این اجلاس پاریس چه می‌شود، پاسخ داد: تعهدات ایران در توافق پاریس (تعهد ۴ درصدی کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در صورت عدم برداشته شدن تعهدات و تعهد ۸ درصدی در صورت برداشتن تحریم‌ها) با توجه به اینکه پیش تعهد بوده است، الزام آور نیست، چون در مجلس مصوب نشده است و باید شبهات آن برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس گلاسکو در بیانیه‌اش مطرح کرده است، که کشور‌هایی که طبیعت دنیا را آلوده کردند، حالا که دنیا تخریب کردند و از لحاظ اقتصادی به جایی رسیدند که می‌توانند از انرژی‌های نو استفاده کنند، می‌خواهند کشور‌های دیگر را مجبور به کاهش انتشار کنند. گفت: این سیاست استثماری است که به کشور‌ها می‌گویند هم منابع فسیلی را تعطیل کنید و هم مولد‌های انرژی پاک را از ما بگیرید.

کاهش انتشارگاز‌های گلخانه‌ای در ایران به ۵ درصد رسیده است
وی درباره اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی رهبری گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری طوری مسائل بیان شده که ما بر طبق آن ما کاهش ۴ درصدی گاز‌های گلخانه‌ای را انجام می‌دهیم؛ و حتی این کاهش به ۵ درصد رسیده است و بیان این سیاست‌ها برای دنیا غیر منتظره بود.

وی تاکید کرد: تعهد دادن به یک توافق بین‌المللی مستلزم هزینه است و برای تعهد ۴ درصدی مورد توجه در توافق پاریس، ۱۷ میلیارد دلاری باید هزینه کرد و برای انجام تعهدات ۱۲ درصدی چیزی حدود ۵۱ میلیارد دلار باید هزینه کنیم.

سلاجقه افزود: کشور‌های توسعه یافته در اجلاس گلاسکو اعلام کردند، ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشور‌های توسعه یافته در کاهش انتشار در نظر گرفته‌اند، اما کشوری که با تروریسم اقتصادی محاصره شده است، چطور می‌تواند به تعهدات خود عمل کند؟ این تعهد یک طرفه به سامان نمی‌رسد.
رئیس سازمان محیط زیست ابراز داشت: در گلاسکو هیچ بیانیه‌ای صادر نشد، چون عمدتاً کشور‌ها شعار می‌دادند.

وی ابراز امیدواری کرد: سیاست‌های ۱۵ گانه ابلاغی رهبری که سازمان به عنوان متولی به آن عمل نکرده است این سیاست‌ها جامع نگر و مترقی است و سازمان خود را موظف به حرکت در این چارچوب می‌داند.

اعلام شعار «تمدن سازی اکولوژیک» از چین امیدوار کننده است
سلاجقه مواضع چین، در اجلاس گلاسکو را حائز اهمیت دانست و گفت: چینی‌ها از «تمدن سازی اکولوژیک» سخن گفتند که در مسیر جاده ابریشم و تفاهم نامه ۲۵ ساله با چین به آن پرداخته می‌شود.

وی اعلام برنامه‌های تحولی دولت در همه حوزه‌ها بخصوص در حوزه محیط زیست خبر داد.

وی درباره مواضعش انتقال آب و انتقال آب خزر به استان‌های مرکزی گفت: تجارب انتقال آب بین حوزه‌ای در دنیا موفق نبوده است، و درباره انتقال آب خزر اعتباری در نظر گرفته شده است.

در دیپلماسی آب و محیط زیست خوب عمل نکردیم
رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما در حوزه دیپلماسی محیط زیست و آب خوب عمل نکردیم و سدسازی بر روی رود ارس از سوی کشور ترکیه حاصل همین بی توجهی بوده که خوشبختانه دستگاه‌های متولی برگزاری جلساتی را آغاز کرده‌اند و امیدواریم حقابه‌های محیط زیستی خودمان را داشته باشیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد نیوز، تاریخ انتشار:۲۵ آبان۱۴۰۰، کد خبر: www.eghtesadnews.com، ۴۵۴۹۸۶
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین