پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۸۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
دکتر فریدون شایسته محقق و تاریخ پژوه گیلانی از نگارش زندگینامه‌ای درباره مرحوم محمود نامجوی وزنه بردار فقید و تنها ورزشکار مدال آور گیلان در المپیک خبر داد.
شعار سال: وی در این کتاب ناگفته‌های جذابی را از محمود نامجوی منتشر کرده است.

زندگی‌نامه ورزشی قهرمان پهلوان محمود نامجوی، در۶ فصل شامل:فصل اول (جایگاه ورزش در نزد افکار جامعه ایرانی)، فصل دوم (پیشینه ورزش‌های زورخانه و ورزش‌های نوین ژیمناستیک و آکروبات در ایران)، فصل سوم (تاریخچه حضور ورزشی و تاسیس فدراسیون وزنه برداری و هیئت استانی در گیلان) فصل چهارم (بررسی موقعیت طبیعی و اوضاع فرهنگی سیاسی و اجتماعی گیلان، زادگاه محمود نامجوی در دوره کودکی و نوجوانی)، فصل پنجمروایت زندگی اجتماعی و ورزشی محمود نامجو از آغاز تا پایان) و فصل ششم (بازتاب زندگی قهرمان محمود نامجو در نگاه رسانه‌ها و پیش‌کسوتان رشته ورزشی وزنه‌برداری)، در ۱۱۲صفحه، همراه با تصاویر و عکس‌های وی، تهیه‌شده است.

شایسته در گفتگو با حکایت گیلان درباره این کتاب گفته است: برای تهیه و تدوین این تحقیق، ضمن مصاحبه با آقایان احمد علیدوست (یار دوران کودکی نامجوی) و غلامعلی والامنش (شاگرد و دوست زنده‌یاد نامجوی)، از نشریات ارزشی دوران فعالیت وی، چون: نیرو و راستی، تهران مصور اطلاعات هفتگی، مجله ورزشکاران، اطلاعات روزانه و غیره، بهره برده شده‌است. وی افزود: در مورد محمود نامجوی، تاکنون حتی یک مقاله علمی تهیه نشده‌است، چه رسدبه این‌که، زندگی نامه وی به‌صورت علمی تهیه و تدوین گردد.

شایسته خاطرنشان کرد: در طی این تحقیق، نگارنده کوشیده، ضمن انعکاس ورزش زورخانه‌ای در ایران، از لحاظ تاریخی و کارکرد و اهمیت ورزش در نزد ایرانیان، نحوه شکل‌گیری فعالیت فدراسیون وزنه‌برداری ایران و هیات وزنه‌برداری گیلان، شرایط فرهنگی و اجتماعی زادگاه محمود نامجو در گیلان و نقش عامل جغرافیایی فرهنگی و اقتصادی را در تربیت و رشد حرفه‌ای او مورد توجه وبازتاب قرار دهد. این تحقیق، در واقع، می‌تواندبه‌صورت جدی و علمی، یکی از مفاخر و مشاهیر صاحب‌نام ورزش گیلان و ایران راکه دارای شهرت آسیایی و جهانی بوده‌است، به جامعه بشناساند و اثری ماندگار در معرفی، یکی از فرزندان افتخارآفرین این مرز و بوم به یادگار بماند.

این محقق و تاریخ پژوه گیلانی اعلام کرد: برای چاپ این اثرتحقیقی، نیازمند حمایت مالی ونشرآن هستم.
 
زندگینامه محمود نامجوی وزنه‌بردار فقید گیلانی

گفتنی است محمود نامجوی، قهرمان وزنه‌برداری اهل گیلان، در سال ۱۲۹۷ یا ۱۲۹۸ خورشیدی، در محله استاد سرا یا ساغریسازان شهر رشت به دنیا آمد.

او در ابتدا به انجام عملیات آکروباتیک و رشته ورزشی ژیمناستیک روی آورد، ولی پس‌از مدتی، به گود زورخانه هم شتافت و تا پیش‌از انجام خدمت مقدس سربازی، در زورخانه‌های رشت به فعالیت می‌پرداخت و چند سال پیش‌از فرا رسیدن دوره سربازی، یعنی سن ۱۶ سالگی، رشت را به مقصد تهران ترک گفت و علاوه‌بر کار در یک کارگاه نجاری، شب‌ها به زورخانه می‌رفت و پس‌از مدتی، به باشگاه ورزشی میرمهدی ورزنده، که اعضای تیم‌ملی وزنه‌برداری رفت‌وآمد داشتند، وارد شد.

وی پس‌از پایان خدمت سربازی، بنا به گفته‌ی خود، به استخدام بانک ملی درآمدودر طی سال‌های ۱۳۱۹ تا ۱۳۲۶ خورشیدی، قهرمان ایران در دسته خروس‌وزن گردیدو در کشور، توانست با زدن دو ضرب وزنه ۱۱۶/۵ کیلوگرم، در دوضرب، برای نخستین‌بار، طعم رکورد دنیا رابچشد. او مدال نقره مسابقات المپیک ۱۹۵۲ و همچنین مدال برنز المپیک ۱۹۵۶ را کسب کرده است. همچنین وی سه طلا، یک نقره و یک برنر مسابقات جهانی و یک طلا و یک برنز مسابقات آسیایی را کسب کرده است.

نامجو در سال ۱۳۲۷ خورشیدی، در انگلستان، ۳ رکورد جهانی را جابه‌جا کرد و در بازگشت از سوئد و دانمارک دیدار کرد. مردم دانمارک، به اولقب سامسون رومن، اسطوره فلسطینی‌ها در مقابل امپراتوری روم دادندو تندیس وی در دانشگاه کپنهاگ نصب شد. وی در طول دوره مسابقات ورزشی خود توانست در لندن، هلسینکی ملبورن، شینگن درکشور هلند، پاریس، میلان، وین مونیخ، تهران و دهلی، گردن آویز‌های طلا، نقره و برنز را، از آن خود کند.

محمود نامجوی علاوه‌بر شرکت در رشته وزنه‌برداری در ورزش باستانی و فعالیت داشت. ژیمناستیک، شمشیربازی، شنا، اسکی روی آب، حتی هنر‌های رزمی، از جمله رشته‌هایی بودندکه این قهرمان صاحب‌نام گیلانی، در آن‌ها فعالیت داشت.

نامجوی، در سال هزار ۱۳۳۰ خورشیدی، به ریاست فدراسیون ژیمناستیک ایران منصوب شدو در دوران ریاست وی، تیم ملی ایران به مقام پنجم رقابت‌های بین‌المللی فلورانس ایتالیا دست یافت.
وی بالاخره، پس‌از چند سال مبارزه، با بیماری سرطان، در ۳۰ دی ماه ۱۳۶۸ خورشیدی، در تهران دیده از جهان فروبست و در قطعه هنرمندان و ورزشکاران بهشت‌زهرا، در خاک آرمید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت حکایت گیلان، تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰، hekayatgilan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین