پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران صبح امروز ۳۰ آبان در تهران برگزار شد.
شعار سال: در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در سخنانی با بیان اینکه ایجاد حوزه علمیه خواهران یکی از کمک‌های بزرگ برای تحقق تربیت دختر تراز انقلاب اسلامی است و اینجاست که می‌شود به آن دل بست، گفت: ما همکاری‌های مبنایی با حوزه خواهران داشته و داریم. اخیرا برای فارغ التحصیلان اتحادیه انجمن‌های اسلامی جلسه‌ای در تهران داشتیم، دیدم بخش بزرگی از خواهران ما جزء فضلای حوزه هستند یعنی جذب حوزه خواهران شدند. اتفاقا آنجا یکی از فرصت‌های ویژه برای نقش‌آفرینی طلاب و فضلای ما در جریان دانش‌آموزی کشور است.

دو دلیل اهمیت حوزه بانوان

وی افزود: اگر ائمه (ع) فرمودند «نعم الولد البنات» تکلیف را روشن کردند و مسیر را پیش روی پیروان گذاشتند که از این مسیر مقاصد خودتان را دنبال کنید و اینجا جای سرمایه‌گذاری اساسی است. علاوه بر این ترجیح ذاتی، یک ترجیح میدانی هم داریم و آن در رویارویی تمدنی و نبردی که برقرار است. بدون تردید یکی از مولفه‌های تعیین‌کننده پیش روی ما در پیروزی و شکست این است که در بخش بانوان چه کردیم، این از مولفه‌های اصلی است. اخیرا بعد از نماز جمعه تهران که بین مردم می‌روم یک نفر که می‌گفت من کانادا زندگی می‌کنم با یک حس عجیبی به بنده گفت مسیر پیشروی شما و چالش اصلی شما در بخش خانم‌هاست. اگر اینجا ببازید همه بخش‌های شما باخته است. خیال نکنید اگر در عرصه‌های دیگر پیش بروید کامیاب شدید. اگر در حوزه شخصیت بانوان سربلند باشید موفق هستید. اتفاقا ایشان خیلی ابراز نگرانی می‌کرد و می‌گفت شما از این مسئله غافل هستید.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: پس به این دو دلیل و البته دلایل دیگری که می‌شود ارائه کرد باید به مسئله بانوان توجه کرد. موضوع بانوان از مولفه‌های اساسی پیش‌برنده در رویارویی تمدنی و وظیفه‌ای که صاحب رسالت بر عهده ما گذاشته است و باید سرمایه‌گذاری متفاوتی در این زمینه داشته باشیم. اگر ابتلائات جاری ما در حوزه اداره شبکه ائمه جمعه نبود، بخش عمده‌ای از فرصت را برای خدمت‌گزاری به شما می‌گذاشتم. پس اگر اعتقاد من به این عرصه بیشتر از شما نباشد کمتر نیست و باید این مسیر را پیش ببریم.

اهمیت شبکه ائمه جمعه در پیشبرد نظام

وی تاکید کرد: ما در مسیر پیش رو باید به این سمت برویم که جریان امامت جمعه در نقطه اوج خودش مستقر شود و موضوع نماز جمعه در بهترین وضع خودش مستقر شود. اینجا نقطه‌ای است که برای ما در همه حوزه‌ها پیش‌برندگی دارد. کار ما در آن حوزه کار سختی است. اگر شیرازه امامت را به شکل مناسبی نبندیم، هیچ توفیقی در هیچ بخشی پیدا نخواهیم کرد. دیگر مهم نیست بخش‌های مختلف چقدر جلو رفته باشند. اگر این شبکه مستقر نشود و از ظرفیت‌های آن استفاده نشود شاید در بخش‌های دیگر جلو برویم، ولی کامیابی کلی نخواهیم داشت، پس باید این مسئله به رسمیت شناخته شود.

وی در پایان گفت: باید شبکه امامت جمعه بالای همه مجموعه‌های دینی ما به عنوان محور وجود داشته باشد. باید تعامل بین ائمه جمعه و حوزه خواهران طوری تنظیم شود که ائمه جمعه به معنای واقعی احساس کنند این حوزه برای خودشان است و احساس فاصله نکنند. باید برای این مسئله تدابیر جدی‌تری داشته باشیم. مبانی آن هم فراهم است. آقایان هم تعلق خاطر دارند و اکثر جا‌ها این احساس را دارند، ولی باید این را تقویت کنیم و تدابیر میدانی در نظر بگیریم. اگر احیانا جایی اختلال مصداقی دیدید به ما اطلاع بدهید تا برایش تدابیر تکمیلی صورت دهیم.

قرائت پنج سوره مهم

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در این نشست به بیان توصیه‌های اخلاقی خطاب به حوزویان پرداخت و اظهار کرد: این باید برای همه طلاب باور شود که «استغناک عن الشی ء خیر من استغنائک به». آدم بناست چیزی داشته باشد تا رفع نیاز شود، ولی این روایت می‌فرماید بهتر این است که از او رفع نیاز کنید. این جزء مطالب مهم اخلاقی بوده که وجود نازنین حضرت خاتم به اصحابشان فرمودند شما تضمین کنید از کسی چیزی نخواهید، من تضمین می‌کنم شما را به بهشت ببرم. کسانی که به این مطلب عمل کردند، اگر سوار مرکب بودند و شلاق از دستشان می‌افتاد و دوستشان پیاده بود، به او نمی‌گفتند شلاق را به من بده بلکه خودشان پیاده می‌شدند و شلاق را برمی‌داشتند.

وی افزود: فرزند مرحوم مرندی می‌گفت در این چند سال یکبار پدرم به مادرم نگفت فلان غذا را بپز یا فلان کار را بکن. حتی اگر سر سفره نمک لازم داشت نمی‌گفت نمک بیاورید. او همیشه خادم بود و مخدوم نشد. همچنین نقل می‌کرد که ایشان بدون استثنا قبل از خواب تجدید وضو می‌کرد و پنج سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن را می‌خواند. علامه طباطبایی می‌فرمودند آیت‌الله قاضی می‌فرمود سوره اعلی را هم اضافه کنید. برخی دیگر که سیر کامل را القا می‌کردند سوره اسرا را هم اضافه می‌کردند. قرائات این سور، آثاری در منامات انسان دارد، خصوصا سوره اسرا که جزء سوره‌های خاص است.

صدیقی ادامه داد: ان‌شاالله بدانیم در محضر خداییم و خدا به ما اعتنا کرده و ما را صدا می‌زند. در آیه «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ»، این جزا چه جزایی بود؟ من احتمال می‌دهم حضرت ابراهیم آن کار را کرد تا خدا صدایش بزند. خدا انسان را یک صدا بزند تمام است. آیت‌الله بهجت می‌فرمودند مدرسی در حوزه بود که گرفتار پریشانی و فقر بود. چهل روز به حضت حجت (عج) نامه نوشت. روز چهلم صدا شنید: «آسدحسن ما کی شما را فراموش کردیم». می‌گوید فکر کردم توهم است. دوباره صدا شنیدم «آسدحسن ما کی شما را فراموش کردیم». می‌گوید همین که این صدا را شنیدم دیگر نه فقر برایم مشکل بود و نه مشکلاتی برایم باقی ماند. خدا بنده را صدا می‌زند. این بالاترین نعمتی است که با هیچ نعمتی قابل قیاس نیست.

چرا سوره یاسین قلب قرآن است؟

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: برخی رمز قلب قرآن بودن سوره یاسین را این می‌دانند که خدا می‌فرماید: «سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ». خدا کند مومن باشیم تا مخاطب خطاب «یا ای‌ها الذین امنوا» باشیم و خدا با ما تکلم کند و کلیم او شویم. خدا می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ». این «اتقوا الله» بالاترین رتبه‌ای است که خدا به بشر عنایت می‌کند. اینکه آدم حجاب خودیت را کنار بزند و به مرحله ورع برسد خیلی ارزش دارد؛ لذا «اتقوالله» غیر از «اتقوا النار» است. «اتقوا الله» یعنی در محضر خدا هستی، سر سفره نعمت او هستی. یا توجه به خودم کن یا توجه به سفره‌ای بکن که برایت انداختم. آیا اگر بهشت و جهنمی هم نبود ما که اثر و خلق او هستیم نباید برای او حساب باز کنیم؟

وی در پایان گفت: «وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ». ما این جلسه را در عالم قبر و برزخ می‌بینیم. همه گناهان را می‌بینیم. نظر غیر از دیدن است، نظر بررسی است. بزرگان ما می‌فرمایند این قسمت آیه دستور مراقبه است. آدم باید حواسش به خودش باشد و گرفتار عجاب غفلت نشود. منشا تمام بدختی‌ها غفلت است.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در سخنانی گفت: حضرت امام فرمودند زنان نیمی از جامعه هستند و بر نیمه دیگر موثرند. این ظرفیت می‌تواند در شرایط فرهنگی که کشور با آن مواجهه است و کیان خانواده مورد تهدید قرار گرفته است نقش‌آفرینی کند. اگر نتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، بعید است بشود خیلی معضلات را به آسانی حل کرد. هیچ چیز مثل انگیزه‌های دینی، مردم را نگه می‌دارد. اگر حوزه دین از تاثیرگذاری کنار رفت، متغیر دیگری مردم را برای عبور از این شرایط یاری نخواهد کرد. اگر یک نسل روحانیت در میدان نباشد، مردم بعد از آن متدین نخواهند بود و منحرف خواهند شد. ما به تناسب گستردگی مسائلی که پیش آمده و پیچیدگی زندگی اجتماعی باید تکثیر شویم. مزیت قطعی خواهران در این عرصه قدرت حضور در عرصه زن و خانواده است. مقام معظم رهبری بار‌ها در بیاناتشان بر اجتهاد در مسائل زنان توصیه فرمودند و فرمودند زنان این مسائل را بهتر می‌فهمند.

لزوم تنظیم رابطه حوزه علمیه خواهران با ائمه جمعه

وی افزود: ما از دوره تاسیس گذشتیم یعنی مدارس ما در سطح کشور مستقر شدند و پانصد مدرسه داریم. یکی از مشکلاتی که این پانصد مدرسه دارند در مسئله تنظیم روابط ائمه جمعه با حوزه‌های علمیه است. حوزه برادران، امر مدیریت حوزه را به شورایی سپرده است که نماینده، ولی فقیه در آن مسئول است، ولی در حوزه خواهران چنین اقدامی نشده است و حوزه‌های خواهران مستقیما از طریق مرکز اداره می‌شوند؛ بنابراین ائمه جمعه مدیر حوزه‌های علمیه خواهران به شمار نمی‌آیند، ولی حامی این مجموعه هستند. انتظار است ائمه جمعه بتوانند در این بخش دوگانه‌ای که شکل گرفته است را مدیریت کنند و نگاهشان به حوزه خواهران عین نگاهشان به حوزه برادران نباشد تا در اثر آن دوگانگی پیش آید.

وی در پایان گفت: ما به شدت دلمان روشن است که حوزه علمیه در زمان مناسبی در نقطه کمالی خودش قرار گیرد؛ بنابراین خواهشم از آقای حاج‌علی‌اکبری این است در این باب و این دوگانه و تنظیم روابط ائمه جمعه و حوزه خواهران و نمایندگان، ولی فقیه اهتمام داشته باشند. این مجموعه نیاز به حمایت دارد. باید طلبه‌های حوزه‌های خواهران حمایت شوند، به این معنا که در سطح شهر‌ها برایشان فرصت در نظر گرفته شود. ما داریم تلاش می‌کنیم، ولی موثرین جریان برای توسعه نفوذ، ائمه جمعه هستند. به میزانی که خواهران احساس وجاهت اجتماعی کردند جذایت ورود به حوزه و میزان ماندگاری در حوزه بالا می‌رود. خواهشم این است ائمه جمعه نسبت به حمایت از طلبه‌ها تدبیر کنند. تلاش ما این است لشکری در تراز ایران اسلامی از بین خواهران تشکیل دهیم که در پیشبرد اهداف نظام توانا باشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۳۰ آبان۱۴۰۰، کد خبر:۴۰۱۵۰۵۰، iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین