پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
سرمایه اجتماعی بنوعی پیوند و اعتماد مردم با سیاستگذار است. بطور معمول سرمایه اجتماعی در اول روی کار آمدن هر دولت در بالاترین درجه خود قرار دارد. زیرا هنوز عملکرد و تاثیر سیاست‌های آن دولت در اقتصاد روشن نیست؛ لذا فرض بر اینست که گفتار سیاستگذار در عمل محقق می‌شود. چون اعلام سیاست توسط سیاستگذار (قبل از اعمال آن) میتواند تاثیرگذار باشد و اگر مردم به سیاستگذار اعتماد بالا داشته باشند حتی اعلام سیاست قبل از اعمال آن تاثیر مطلوب و مورد نظر سیاستگذار را بدنبال خواهد داشت، و برعکس تاثیری وارونه خواهد گذاشت اگر مردم به سیاستگذار اعتماد نداشته باشند. به همین دلیل اعلام سیاست قبل از اجرای آن یک نوع سیاست تلقی میشود.
شعار سال: دکتر محمدرضا منجذب ؛ سرمایه اجتماعی بنوعی پیوند و اعتماد مردم با سیاستگذار است. بطور معمول سرمایه اجتماعی در اول روی کار آمدن هر دولت در بالاترین درجه خود قرار دارد. زیرا هنوز عملکرد و تاثیر سیاست‌های آن دولت در اقتصاد روشن نیست؛ لذا فرض بر اینست که گفتار سیاستگذار در عمل محقق می‌شود. چون اعلام سیاست توسط سیاستگذار (قبل از اعمال آن) میتواند تاثیرگذار باشد و اگر مردم به سیاستگذار اعتماد بالا داشته باشند حتی اعلام سیاست قبل از اعمال آن تاثیر مطلوب و مورد نظر سیاستگذار را بدنبال خواهد داشت، و برعکس تاثیری وارونه خواهد گذاشت اگر مردم به سیاستگذار اعتماد نداشته باشند. به همین دلیل اعلام سیاست قبل از اجرای آن یک نوع سیاست تلقی میشود.

در شرایط کنونی اقتصاد ایران اولا سیاستگذار باید با احتیاط بیشتری سیاست‌های آتی را اعلام کند و ثانیا ابتدا باید بتواند اعتماد حداکثری مردم را به خود جلب نماید و سپس مراحل بعدی را طی کند. اطمینان مردم به سیاستگذار جزو سرمایه‌های اجتماعی یک کشور تلقی میشود که بدست آوردن آن به مراتب سخت‌تر است و از دست دادن آن بسیار آسان‌تر است. این مهم تنها با ممارست مستمر سیاستگذار در صدق گفتار در اعلام سیاستها، گزیده گویی و به موقع گویی (پرهیز از اعلام تند تند سیاست‌ها و یا تغییر در سیاستها) بدست میآید.

در حال حاضر که اقتصاد ایران درگیر مشکلات عدیده و بزرگی، چون تورم، تحریم، بیکاری، رکود و … است، بنظر می‌رسد استفاده از گفتار درمانی باید با احتیاط بیشتر و کارشناسی شده انجام شود. این می‌تواند درجه‌ی اطمینان میان مردم و سیاستگذار را حفظ و حتی بیشتر کند. حتی مشکلاتی که حل آن زمانبر است اعلام گردد. توصیه می‌شود کمتر از گفتار درمانی استفاده گردد و بیشتر راهکار‌های اصولی در عمل انجام شود. چرا که در گذشته‌ی دولت‌های قبلی امتحان مناسبی پس نداده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اقتصاددان، تاریخ انتشار:۱ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۷۹۶۰ eqtesaddan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین