پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۴۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
جان‌پناه امیری، جان‌پناهی سنگی بر روی یال جنوبی قله توچال در محلی به نام سیاه‌سنگ است. از میدان سربند در منطقه دربند تهران و با گذر از روستای پس‌قلعه و پناهگاه شیرپلا، کمی بیش از ۶ کیلومتر پیمایش لازم است تا به این جان پناه در ارتفاع ۳۴۵۰ متری (از سطح دریا) رسید. در تاریخ ۱۳۷۳/۰۹/۱۹ کوهنوردی به نام علی امیری در محل سیاه‌سنگ دچار سانحه‌ای شد که در اثر آن درگذشت. در سال ۱۳۷۵ خانواده او جان‌پناهی به یاد او در این محل ساختند که طبق سنگ نوشته روی بنا، وقف خاصِ فدراسیون کوهنوردی شده است.

شعار سال:

۱۹ آذر ۱۳۷۳ علی امیری ساعت ۶ صبح به قصد صعود توچال از منزل خارج شد.
در برگشت به دلیل کولاک شدید در سیاه‌سنگ زمین‌گیر شد و درگذشت.

پدرش خانه‌ای را که برای او خریده بود، فروخت و با پول آن در سال ۱۳۷۵ جان‌پناهی در همان مکان ساخت که سال‌هاست که جان کوهنوردان زیادی را در برابر کولاک و بوران و سرمای شدید نجات داده است.
از جان پناه امیری توچال چه می‌دانید؟
جان‌پناه امیری این‌گونه به یاد علی امیری ساخته شد و طبق سنگ‌نوشته روی بنا، وقف خاصِ فدراسیون کوهنوردی شده است و در دو طبقه با ۵۶ متر مربع زیربنا، می‌تواند حدود ۳۰ نفر را پناه دهد.
از جان پناه امیری توچال چه می‌دانید؟
 با یاد علی امیری عزیز، صمیمانه به همت و طبع بلند خانواده ارجمند امیری ادای احترام می‌کنیم که کارشان بی‌شک مصداقی از تبدیل غم بزرگ به کار بزرگ بوده است و هر بار که هر کوهنوردی در این جان‌پناه، جان خود را حفظ می‌کند، یاد این خانواده و فرزندشان را گرامی می‌دارد.
از جان پناه امیری توچال چه می‌دانید؟

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نسرین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
0
0
داخل جان پناه چی هست؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین