پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۴۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
اعرافی عضو فق‌های شورای نگهبان گفت: از منظر کسی که ۴۰ سال با خارج از کشور ارتباط داشته و به ۱۰۰ کشور دنیا رفت و آمد داشته‌ام عرض می‌کنم که مباحث علمی ما در دنیا خریدار زیادی دارد، ولی باید عملکرد منسجم تری داشته باشیم.
شعار سال: آیت الله اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان گفت: از منظر کسی که ۴۰ سال با خارج از کشور ارتباط داشته و به ۱۰۰ کشور دنیا رفت و آمد داشته‌ام عرض می‌کنم که مباحث علمی ما در دنیا خریدار زیادی دارد، ولی باید عملکرد منسجم تری داشته باشیم.

آیت الله اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: ایام فاطمیه را تسلیت عرض می‌کنم و یاد و خاطره همه شهدا به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی و مناسبت‌های ۹ دی و ۱۹ دی را گرامی می‌دارم.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی، کمیسیون فاخری است و بنده با توجه به شرکت در جلسات کمیسیون‌های دیگر سطح این کمیسیون را از لحاظ علمی و حساسیت و اهمیت بالاتر می‌دانم و برای شما آرزوی توفیق و موفقیت دارم.

عضو فقهای شورای نگهبان همچنین با تشریح روند حرکت حوزه‌های علمیه در سال‌های پیش‌رو، تصریح کرد: حوزه علمیه مبنای جدیدی را برای حرکت و پیشرفت طراحی کرده و در وهله اول، نیازسنجی و آمایشی انجام شد تا کارکرد‌های روحانیت مشخص شده و بر آن مبنا، اسناد بلندمدت و چشم انداز حوزه تعریف شد.

اعرافی ادامه داد: محور اولی که در این ۳ یا ۴ سال انجام شد، تدوین حدود ۲۰ سند بلندمدت به منظور برنامه ریزی چشم‌انداز و نظامات جامع برای حوزه بود.

وی گفت: بر اساس این اسناد بلند مدت، اولین برنامه پنج ساله حوزه تدوین کردیم؛ جالب است بدانید که اولین برنامه پنج ساله تازه تدوین شده، اما جامعه المصطفی برنامه چهارم خود را در حال اجراست؛ در این طرح پنج ساله حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ اقدام با توجه به اولویت زمانی براساس اولویت‌ها و امکاناتی که فراهم شده، اجرا خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در محور سوم حدود ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی پیش بینی شده است که برای اولین بار در حوزه‌ها اجرا می‌شود و مقام معظم رهبری و مراجع عظام از این طرح ابراز رضایت کرده‌اند. به عنوان نمونه ۸۰۰ استاد برتر، چهار سال کار و تلاش کردند و برای اولین بار یک منظومه رشته‌های حوزه علمیه را تهیه کردند که آن را به عنوان درخت‌واره رشته‌های تخصصی حوزه که یک ماه قبل آن را ابلاغ کردم؛ در این درخت‌واره ۴۰۰ رشته گرایش‌مقطع پیش بینی شده و تا ۵۰۰ رشته قابل افزایش است.

اعرافی اضافه کرد: مبحث بعدی تاسیس دفتر فقه معاصر است که تدریس حدود ۳۰ درس خارج فقه اجتهادی در قالب این طرح، آغاز شده و ۱۰ جلد کتاب از این درس‌های جدید در هفته‌های آینده منتشر خواهد شد که در آن بهترین و برجسته‌ترین اساتید حوزه علیمه در مورد پول، بانکداری، ارز‌های دیجیتال و فقه پزشکی را تدریس کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه درصدد است که اختیارات را به خود استان‌ها و شهرستان‌ها تفویض کند، اما با این پیش شرط که استان‌ها در کنار پیشرفت کمّی، رشد کیفیت را هم درنظر بگیرند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: به موازات حوزه علمیه، نهاد‌های دیگری هم وجود دارند که از لحاظ ساختاری مستقل هستند و برای هماهنگی میان این نهاد‌ها جلسه‌ای به عنوان شورای هماهنگی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود که هدف آن رفع ناهماهنگی‌ها و نقاط ضعف است.

اعرافی اضافه کرد: دنبال این هستیم که پژوهشکده شورای نگهبان تقویت شود تا این بخش علمی - پژوهشی روی موضوع‌شناسی‌هایی که موثر است، به شورای نگهبان کمک کند. از منظر کسی که ۴۰ سال با خارج از کشور ارتباط داشته و به ۱۰۰ کشور دنیا رفت و آمد داشته‌ام عرض می‌کنم که مباحث علمی ما در دنیا خریدار زیادی دارد، ولی باید عملکرد منسجم تری داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: باید در اصلاح قانون انتخابات تجربه‌های دنیا را ملاحظه کنیم و باید معایب کنونی را به حداقل رساند و محاسن قانون انتخابات را در قالب قانون جدید انتخابات، به حداکثر رساند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه ما این را وظیفه خود می‌دانیم که در حوزه اقتصاد باید حوزه علمیه به صورت قاعده‌مند و علمی ورود پیدا کند، اظهار کرد: مثلا می‌توان با یک تدبیر دقیق، اوقاف را پشتوانه فرهنگ قرار داد و باید با یک طرح نو، اوقاف حیات نویی پیدا کرده و منابع پایداری که فرهنگ کشور را تقویت کند، ایجاد شود؛ در واقع باید وقف حیات جدیدی پیدا کند تا پشتوانه علم و فرهنگ شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری انتخاب، تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۶۵۵۲۸۶، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین