پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: محموله نفتکش حادثه دیده در شهر سنندج برخلاف اعلام بعضی از رسانه‌ها، مازوت نبوده و در حال حمل نفتا به یک شرکت خصوصی بوده است.
شعار سال: کرامت ویس‌کرمی با اشاره به از دست رفتن همه مستندات شناسایی در اثر آتش سوزی تاکید کرد: ظرفیت نفتکش حادثه‌دیده ۳۰ هزار لیتر بوده و محموله آن برخلاف اعلام بعضی از رسانه‌ها، مازوت نبوده و در حال حمل نفتا به یک شرکت خصوصی بوده است.

وی ضمن ابراز تاسف از فوت راننده نفتکش در اثر این حادثه در این باره افزود: این نفتکش در بخش خصوصی فعالیت می‌کرده است و در حال حمل فرآورده نفتی برای یک شرکت خصوصی بوده که متاسفانه دچار حادثه و منجر به فوت راننده شده است.
 
لازم به توضیح است که نفتا (Naphtha) به طبقه‌ای از سوخت‌های مایع هیدروکربنی با فراریت و اشتعال‌پذیری بالا گفته می‌شود که در برج تقطیر پالایش نفت خام بین گاز‌های سبک (مثل ال‌پی‌جی) و نفت سفید قرار می‌گیرد. بخش عمده میعانات گازی یعنی نفتی که از چاه گاز برداشت می‌شود، نیز از نفتا تشکیل شده‌است. نفتا کاربرد‌های متنوعی دارد. صنایع شیمیایی و پتروشیمی خریدار اصلی نفتا هستند؛ که از آن به عنوان خوراک تولید فراورده‌های مختلف پتروشیمی از جمله حلال‌ها و رقیق‌کننده‌ها، مواد اولیه انواع پلاستیک، الیاف مصنوعی و الکل‌های صنعتی استفاده می‌کنند. برای مثال بخش عمده تینر‌های رنگرزی از نفتا تشکیل می‌شود؛ و بیشتر ترکیب‌های پلاستیکی اتیلنی با نفتا ساخته می‌شوند. همچنین با استفاده از فرایند‌های کاتالیستی می‌توان نفتا را به بنزین‌های اکتان بالا و سوخت‌های نفتی دیگر نیز تبدیل کرد. نفتا حلالی بسیار نیرومند با کاربرد‌های متنوع است. به همین جهت برای تولید مواد شوینده و تصفیه مواد هیدروکربنی دیگر نیز استفاده می‌شود. همچنین از آن برای تولید جلادهنده‌ها و لاک‌ها و به عنوان سوخت گرمایشی و پخت‌وپز (مشابه گاز مایع و نفت سفید) نیز استفاده می‌شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۴۵۱۶۲۰، www.shana.ir
 
 
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین