پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تا جایی که من خبر دارم بالای ۶۰ درصد طلاب درآمد بسیار ناچیز دارند و زندگی سختی می‌گذرانند، حتی یکی از مقامات دادگاه ویژه روحانیت به من می‌گفت به خاطر مسائل اقتصادی اختلافات خانوادگی در طلاب زیاد شده و زندگی هایشان رو به فروپاشی و طلاق رفته است.
شعار سال: محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در سال‌های اخیر روحانیت با دو مشکل روبه‌رو شده که هر دو مساله در نگاه جامعه به روحانیون تاثیر جدی داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم استاد دانشکده مفید قم؛ با اشاره به انتظار مردم از روحانیت به جمهوریت گفت: نخست این که مردم انتظار داشتند که پس از انقلاب اسلامی و این که روحانیون متصدی امور کشور شدند، وضعیت زندگی بهتر شود، اما چنین امری محقق نشد.

فاضل میبدی ادامه داد: روحانیت پیش از انقلاب هم وعده‌های زیادی داده، اما از آنجایی که نتوانست وعده‌هایش را به ویژه در بحث اقتصاد و عدالت اجتماعی محقق کند، نگاه مردم به آن‌ها عوض شد، بعد از جنگ هم که دیگر عذر و بهانه‌ای نبود و انتظار کاهش تورم و سامان بازار و حاکم شدن مسائل اخلاقی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور میرفت، اما به هر دلیلی این موارد محقق نشد و مردم این را از چشم روحانیت می‌بینند.

فاضل میبدی خاطر نشان کرد:بخشی از نگاه بدبینانه مردم به روحانیت آن هم روحانیتی که در راس کار‌های حکومتی است، ناشی از این مسائل است.

فاضل میبدی مشکل دوم را فاصله طبقاتی ایجاد شده بین روحانیت توصیف و تصریح کرد: گروهی از روحانیون به دستگاه‌های حکومتی راه پیدا کردند و وضع مالی خوبی پیدا کردند، اما کثیری از این طلاب که مشغول درس هستند و تنها با شهریه حوزه زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: این گروه از طلاب وضع زندگی خوبی ندارند، یعنی طلبه‌ای که در قم درس می‌خواند عالی‌ترین شهریه‌ای که می‌گیرند ۲ میلیون تومان است، برخی در این بین با ماشین کار می‌کنند و برخی حتی سرایدار هستند تا زندگی شان بچرخد.

استاد دانشگاه مفید قم درباره این گروه از طلاب تاکید کرد: منبر رفتن تنها دو ماه در سال است یعنی رمضان و محرم که آن هم در دو سال اخیر به خاطر موضوع کرونا بسیار کم شده است، علاوه بر این در قدیم مردم خود جمع می‌شدند و پولی به طلبه و یا روحانی که منبر می‌رفت می‌دادند تا زندگی او هم بچرخد، اما در سال‌های اخیر مردم یا پولی نمی‌دهند یا پول بسیار کمی می‌دهند چرا که می‌گویند روحانیون در هر دستگاه ردیف بودجه دارند و وضع مالی شان خوب است.

وی تصریح کرد: متاسفانه تعداد نهاد‌های مذهبی بسیار زیاد شده و هر کدام از این نهاد‌ها ردیف بودجه دارند و بودجه‌های زیادی می‌گیرند.

فاضل میبدی تاکید کرد: هر تشکل روحانی که نفوذ داشته برای خودش ردیف بودجه گرفته در حالی که خروجی این دستگاه‌های مذهبی بسیار ناچیز است چرا که همه در حال موازی کاری هستند، عامه مردم تصور می‌کنند این پول مستقیم به جیب طلاب می‌رود در حالی که اینگونه نیست.

وی با بیان این که در ایام کرونا درآمد ناچیز طلاب از منبر‌ها نیز از بین رفت، گفت: تا جایی که من خبر دارم بالای ۶۰ درصد طلاب درآمد بسیار ناچیز دارند و زندگی سختی می‌گذرانند، حتی یکی از مقامات دادگاه ویژه روحانیت به من می‌گفت به خاطر مسائل اقتصادی اختلافات خانوادگی در طلاب زیاد شده و زندگی هایشان رو به فروپاشی و طلاق رفته است.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: روی هم رفته طلاب هم از جهت موقعیت اجتماعی به جهت در حکومت بودن و درست نشدن مشکل، مورد بی رغبتی جامعه قرار گرفتند و بخشی که تنها طلبه هستند و درس می‌خوانند و در حکومت حاضر نمی‌شوند هم از نظر وضعیت معیشتی مشکل دارند

فاضل میبدی با بیان این که «وقتی اعتبار گروهی از دست برود کل آن جامعه آسیب پذیر می‌شود»، گفت: روحانیت و حوزه علمیه جایگاه سابق خود را از دست داد چرا که در کار‌های حکومتی وارد شد و نتوانست مشکلات مردم را حل کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این خطبا بالای منبر‌ها حرف‌هایی می‌زنند که فاصله مردم را با خود بیشتر می‌کنند، درست است که دوچرخه سواری و حجاب زنان ممکن است برای برخی مشکل تلقی شود، اما امروز این‌ها مشکل مردم نیست که برخی آقایان از اول تا آخر بالای منبر از زنان می‌گویند.

وی با اشاره به حدیثی مبنی بر این که با ورود فقر به جامعه همه مشکلات به دنبال آن می‌آید، تاکید کرد: مشکلات اقتصادی مردم را حل کنید تا مردم به بقیه حرف‌های شما اعتماد کنند.

فاضل میبدی با بیان این که «روحانیت باید به جایگاه اصلی خود بر گردد»، گفت: من نمی‌گویم روحانیت منزوی باشند، اما در کار‌های اجرایی دخالت نکنند و کار‌ها را به دست متخصصین بدهند چرا که با این وضع نه روحانیت به اعتبار سابق خود برمی گردد نه مشکلات معیشتی مردم حل می‌شود.

استاد دانشگاه مفید قم با تاکید بر این که «روحانیت باید کمتر در بدنه اجرایی دولت و کشور حضور داشته باشد»، گفت: همان طور که آیات عظام شبیری زنجانی و صافی گلپایگانی در دیدار با رییس جمهور تاکید کردند کار روحانیت درس و تحقیق و هدایت مردم است و درست مدیریت کردن کشور کار متخصص است.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مشکلات مردم باید با تسلط عقلانیت در جامعه حل شود، نسخه اداره کشور را باید دانشگاه‌ها بپیچند و حوزه عمیه باید تنها نسخه هدایت مردم را بپیچد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر:، www.didbaniran.ir، ۱۲۵۴۶۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
0
0
برای مردم عادی هم زندگی به همین صورته،سخت و دشوار
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین