پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
برخی از تحلیل گران معتقدند که وقوع انفجار‌های غیرمستمر و عموما موضعی در آرامکو به نفع عربستان بوده، چرا که با جبران خسارت عموما زیر ۱۰۰ میلیون دلار، افزایش درآمد میلیاردی ناشی از افزایش قیمت نفت خواهد داشت. ورای درست یا نادرست بودن این تحلیل، با انفجار اخیر حادث شده از طریق حمله نیرو‌های یمنی به تاسیستان آرامکو، نفت آستانه قیمتی ۱۲۰ دلار را هم پشت سر گذاشت و این کار باعث شد تا آمریکا به فکر عرضه ۳۰ میلیون بشکه ذخایر استراتژیک خود به بازار باشد.
شعار سال: بعد از عملیات موشکی نیرو‌های مسلح یمن علیه مواضع عربستان سعودی و تأسیسات نفتی آرامکو در جده، رسانه‌ها از افزایش بهای جهانی نفت خبر دادند.

شبکه «المسیره» بامداد شنبه گزارش داد: «پس از سومین عملیات شکستن محاصره علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، قیمت نفت افزایش پیدا کرد».

در ادامه این گزارش آمده است: «قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۲۰ دلار و ۶۵ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به ۱۱۳.۹ دلار افزایش پیدا کرد».
 
عبور نفت از ۱۲۰ دلار با انفجار تاسیسات آرامکو و احتمال فروش ۳۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی آمریکا

همزمان خبرگزاری دولتی سعودی (واس) به نقل از یک مقام در وزارت انرژی این کشور نوشت: «ما مسئولیتی در قبال کمبود عرضه نفت در بازار‌های جهانی نخواهیم داشت».

این منبع رسمی در وزارت انرژی عربستان سعودی اضافه کرد: «[حمله به آرامکو]پیامد‌های جدی برای بخش‌های تولید، فرآوری و پالایش داشته که بر ظرفیت تولید نفت عربستان تأثیر می‌گذارد».

همزمان با تداوم آتش‌سوزی گسترده در تأسیسات آرامکو در جده، سطح هشدار و آماده‌باش در امارات نیز از بیم عملیات یمنی‌ها افزایش یافت.
 
رسانه‌های عربی از تداوم آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی آرامکو واقع در جده بعد از عملیات نیرو‌های یمنی در عمق خاک عربستان سعودی خبر دادند.

رسانه‌های سعودی بامداد شنبه تصاویر جدیدی را از پیامد عملیات هوایی نیرو‌های یمنی در عمق خاک عربستان سعودی منتشر کردند که در آن آتش‌سوزی گسترده‌ای در تأسیسات نفتی آرامکو در جده مشاهده می‌شود.

شبکه الحدث با انتشار تصاویری زنده از پالایشگاه آرامکو در جده، گزارش داد که شعله‌های گسترده‌ای در این تأسیسات زبانه می‌کشد و دود غلیظ سیاه تمام منطقه را دربرگرفته است.

همزمان نیز برخی منابع از جلسه «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی با فرماندهان نظامی ارشد این کشور خبر می‌دهند.

الحدث در ادامه به نقل از مسئولان سعودی گزارش داد که وزش باد در جده باعث گسترش شعله‌های تأسیسات نفتی آرامکو شده و عملیات اطفای حریق هنوز در مراحل ابتدایی است.

رسانه‌های عربی نیز گزارش دادند پس از هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی در عمق عربستان توسط نیرو‌های یمنی، سطح هشدار و آماده‌باش در امارات عربی متحده نیز افزایش یافته است.

«ضیف‌الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت یمن هم خطاب به عربستان سعودی گفت: «شعله‌های آتش [در آرامکو]نشانه محاصره مردم یمن است و تا زمانی که محاصره رفع نشود، تمام دولت‌ها هم نمی‌توانند آن را خاموش کنند».

وزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز نوشت: «مخازن نفتی که در جده هدف قرار گرفتند، بیش از یک چهارم از ذخایر سوخت سعودی را در خود جای داده بودند».

پیش از این، منابع مطلع به شبکه «المیادین» خبر دادند که اطلاعاتی مبنی بر سوختن کامل تاسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش سوزی به شکلی بی‌سابقه در دست است.
 
تعداد بازدید : 4
تعداد بازدید : 3

مقام‌های آمریکایی عواملی از قبیل مقدار فروش نفت روسیه در بازار‌های جهانی، دامنه قطعی خط لوله کنسرسیوم کاسپین که انتقال حدود یک درصد از نفت جهان را بر عهده دارد و موشک باران ذخایر نفتی عربستان سعودی را سبک سنگین می‌کنند. به گفته این مقام آگاه، دوشنبه یا سه شنبه این هفته معلوم خواهد شد که آیا نیازی به عرضه بیشتر ذخایر راهبردی آمریکا وجود دارد یا خیر.

پس از حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان، بهای نفت برنت دریای شمال روز جمعه به بیش از ۱۱۹ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

جنیفر گرنهولم (Jennifer Granholm) وزیر انرژی آمریکا پنجشنبه پیش (۴ فروردین) گفته بود که این کشور و متحدانش در حال رایزنی در مورد امکان عرضه هماهنگ ذخایر راهبردی نفت برای آرام ساختن بازار هستند.

اوایل ماه جاری میلادی اعضای سازمان جهانی انرژی توافق کردند تا بیش از ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر خود را آزاد کنند که ۳۰ میلیون بشکه از این تعهد به ذخایر آمریکا اختصاص داشت.

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفتی این کشور هفته پیش با کاهش ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۵۷۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید که کمترین سطح از مه ۲۰۰۲ تاکنون است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از راهبرد معاصر، تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۷۳۹۶، rahbordemoaser.ir


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۱۲۶۷۰، www.borna.news


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۰۱۰۱۰۶۰۰۰۰۲۱، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین