پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۷۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
اگر دختری به دروغ اعلام کند که دوشیزه است و یا قبلا هیچ گونه ازدواجی نداشته و بعدا معلوم شود که این بیانات دروغ بوده اند (مخفی کردن عدم دوشیزگی و ازدواج قبلی)، مصداق فریب بوده و می‌توان اقدام به فسخ نکاح کرد.
شعار سال: در فرآیند جاری شدن عقد و امضای عقدنامه با دو سری شروط ضمن عقد و شرایط ابطال عقد نکاح برای زن و مرد مواجه هستیم. کم اطلاعی افراد در این خصوص مشکلاتی را برای زوجین ایجاد می‌کند.

از سال ۱۳۶۰ به بعد در سند ازدواج، شروط دوازده گانه‌ای به عنوان «شروط ضمن‌العقد» قرار داده شده (نظیر وکالت بلاعزل در طلاق، حق خروج از کشور، حق تحصیل، حق اشتغال و حق تعیین مسکن برای خانم ها)، اما زوجین مجاز بوده وفق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی علاوه بر شروط چاپ‌شده در عقدنامه، هر شرط مشروع دیگری را که مایلند به عقدنامه اضافه کنند. همچنین می‌توانند از امضای برخی از شروط یا تمامی آن‌ها سرباز زنند و اجباری در آن‌ها نیست.

علاوه بر شروط مطرح در عقدنامه، یکسری شروط هم باید بعنوان شروط جاری مورد توجه باشند. بعنوان مثال اگر دختری عنوان کند که دوشیزه است یا قبلا ازدواج نکرده یا دارای شرایط خاصی است، اما فاقد آن‌ها باشد، این موضوع فریب در ازدواج تلقی شده و می‌توان بر اساس ان اقدام به ابطال عقد نمود.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ریحانه
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
0
1
برای فسخ نکاح با ادعای اینکه "زوجه دوشیزه نبوده"، حتما باید باکره بودن زوجه در سند ازدواج شرط شود و کتبا نوشته شود که "به شرط بکارت با ایشان ازدواج نمودم"، چون بکارت از شرایط صحت عقد نکاح نیست و شرط کمال است و لفظ دوشیزه ی عاقد جنبه ی قانونی ندارد. همچنین باید زنا یا رابطه با شخص دیگر نیز اثبات ‌شود وگرنه زوجه می‌تواند ادعای شرف کند. ترمیم بکارت هم از موجبات فسخ نکاح نیست چون ممکن است ازاله ی بکارت در اثر وقایع طبیعی یا سهل انگاری کودکی بوده و دختر برای حفظ ابرو اقدام به انجام اینکار کرده باشد که قانونی و شرعی ست و موجب فسخ نکاح نیست. تنها با اثبات ازدواج قبلی زوجه و اثبات جعل شناسنامه می‌توان نکاح را فسخ کرد که البته در صورت تمکین جنسی زوجه بخشی از مهریه را می‌تواند دریافت کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
0
1
خیلی جالب بود. خبر شما رو نمی گم. کامنت بازدید کننده تون رو می گم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین