پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
دلالی یکی از مشاغل کاذب و بی نام و نشان است که در برهه های مختلف و طی کنش های بسیار و بالا و پایین های متعدد در بازار ایجاد شده است.
 شعار سال: در بین مردم و در بین تولیدکنندگان کلمه دلال یک واژه سنگین است که تا حدود زیادی هم ناراضیانی از هر دو جنس دارد، هم خریدار و هم فروشنده وجود دلال را در هر عرصه ای به ضرر خود دانسته و به نوعی با حضور وی مخالف هستند.

دلالان در این میان چه در بین تولیدکننده و فروشنده و چه در بین مصرف کننده تا حدودی منفور هستند، چرا که بدون هیچ زحمتی و بدون هیچ سرمایه و کاری در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین سود را از محصول یک نفر دیگر به جیب می زنند.

این افراد در محصول از تولید تا مصرف هیچ گونه تلاشی انجام نمی دهند ولی بیشترین پول معامله را عاید می شوند، سودی بالا بدون هیچ پرداختی و حتی مالیاتی!

در واقع دلال، کسی است که در قبال دریافت اجرت، واسطه بین دو نفر می شود تا هم کالای تولید کننده را بفروشد و هم نیاز مشتری را تامین کند، در واقع نوعی تجارت بی دردسر برای دلال با سودی بالا است.

لازم به ذکر است که یادآور شد، ضرورت واسطه زمانی محرز می شود که بسیاری از صاحبان مشاغل خرد به دلیل متصل نبودن با بخش کلان اقتصاد و به دلیل ضعف برقراری ارتباط از بین می روند و دچار ضرر و زیان بالای می شوند.

در استان کردستان در تمام بخش ها و اصناف و مشاغل واسطه گران و دلالان حضور دارند و تنظیم بازار تا حدود زیادی به دست آنها شکل می گیرد.

تمام نرخ ها، کالا و جنس، ملک و تجارت همه و همه به دست واسطه گران تعیین و ابلاغ می شود.

اگر برای یکبار هم به میدان میوه و تره بار شهر سنندج بروی و کمی در مقابل درب ورودی مکث کنی، شاهد عینی حضور و اهمیت حضور دلالان در این بازار خواهی بود.

ماشین های که حاصل دسترنج یکساله کشاورزان است، اجازه ورود ندارن تا زمانی که یک دلال با آنها همراه شود و مجوز ورودشان را صادر کند، دلال همراه با ماشین حامل میوه ها به غرفه ها رفته و محصول را به آنها می دهد، یعنی به زبان روشن تر میوه را از کشاورز و یا احتمالا دلال قبل تر که از زمین کشاورزی محصول را خریداری کرده تحویل می گیرد، و پول را از غرفه دار! در این میان هم با تحویل جنس از صاحب بار، پول تحویل گرفته از غرفه دار را تحویل وی می دهد.

البته نباید شغل دلالان را هم منفی تلقی کرد، چرا که در واقع نیاز بازار است، و گاهی فروشنده حاضر به خرید از تولیدکننده نیست و این دو تاب و تحمل حرف زدن با هم و چانه زنی را ندارند، که همین امر منجر به وارد آمدن ضرر و زیان به تولیدکننده می شود، در واقع در تجارت سنتی، فروشنده با انواع ترفندها مشتری را تشویق به خرید می کند، در تجارت مدرن به کمک رسانه ها و سایت ها و فضای مجازی واسطه گر می کوشد معامله ای را انجام دهد.

در کنار تمام بدی های که دلالان دارند و با وجود اینکه می توانند بازار را به نفع خود بچرخانند در واقع حضور و بود آنها لازم و ضروری است.

دلالی نابودگر اقتصاد در حجم کم است؛ اصولا شفافیت در هر امر اقتصادی نیاز امروز کشور است و اگر سیستم بروکراتیک و پیچیده و ناکارآمد اقتصاد ما شفاف بود شاهد این همه سواستفاده ها و اختلاس های کلانی که شکل می گیرد نبودیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت خبری تحلیلی کردتودی، تاریخ انتشار: 26 آبان 1395، کد مطلب: 20425، http://kurdtoday.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین