پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴
بر اساس این برآورد، شهرستان‌های تهران با ٩ میلیون و ٣٩ هزار نفر، مشهد با سه میلیون و ٦١٩ هزار نفر و اصفهان با دو میلیون و ١٧٨ هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال ١٤٠٠ به شمار می‌روند.
شعار سال: برآورد رسمی جمعیت شهرستان‌ها برای نخستین‌بار در ایران برای سال ١٤٠٠ و مصادف با روز ملی جمعیت (۳۰ اردیبهشت) منتشر شد و با تایید کمیته بخشی آمار‌های جمعیت در اختیار کاربران قرار گرفت.

در این برآورد، جمعیت ٣١ استان و ٤٦٩ شهرستان کشور به تفکیک مرد و زن و شهری و روستایی تهیه شده است. همچنین در این برآورد تعداد خانوار مربوط به هر شهرستان نیز به تفکیک نقاط شهری و روستایی محاسبه و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

بعد از سرشماری سال ١٣٩٥، تعداد٤٠ شهرستان جدید در کشور تصویب شد که برای این شهرستان‌ها و سایر شهرستان‌هایی که دچار تغییر تقسیمات کشوری شدند محدوده‌های جدید به تفکیک مناطق شهری و روستایی بازسازی شده است.

بر اساس نتایج این برآورد، جمعیت کل کشور در سال ١٤٠٠، حدود ٨٤ میلیون و ٥٥ هزار نفر محاسبه شده است که شامل ٤٢ میلیون و ٤٦٧ هزار نفر مرد و ٤١ میلیون و ٥٨٨ هزار نفر زن است. در سال ١٤٠٠ و بر اساس این برآورد ٦٣ میلیون و ٨٧٦ هزار نفر در نقاط شهری و ٢٠ میلیون و ١٧٩ هزار نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند. همچنین تعداد کل خانوار‌های کشور ٢٦ میلیون و ٣٨٤ هزار خانوار برآورد شده که ٢٠ میلیون و ٣٧٦ هزار خانوار در نقاط شهری و ٦ میلیون ٨ هزار خانوار هم در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

بر اساس این برآورد شهرستان‌های تهران با ٩ میلیون و ٣٩ هزار نفر، مشهد با سه میلیون و ٦١٩ هزار نفر و اصفهان با دو میلیون و ١٧٨ هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال ١٤٠٠ به شمار می‌روند و در مقابل شهرستان‌های ابوموسی در استان هرمزگان با ٨ هزار، چوار در استان ایلام با ٩ هزار و آرادان در استان سمنان با ١٢ هزار نفر کم جمعیت ‎ترین شهرستان‌های ایران بوده‌اند.

برای انجام این برآورد کارشناسان جمعیت شناسی، متخصصان نقشه و اطلاعات مکانی و طراحان سیستم و خدمات نرم افزاری مرکز آمار ایران همکاری داشته اند. نتایج این برآورد پس از اعمال نظرات و پیشنهادات کارشناسان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی ٣١ استان نهایی شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۱۴۲۰۳۰، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین