پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در کنگره ۴ هزار شهید روحانی، گفت: دو وظیفه عمده بر دوش روحانیون ما قرار دارد؛ یک وظیفه «تعلیم» و دیگری «تعدیل»؛ یعنی هم در مبارزه با فساد و ظلم حضور داشته باشند و هم در میدان آموزش و تعلیم.
شعار سال: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان پیش از ظهر امروز، ۴ خرداد، در کنگره بزرگداشت چهار هزار شهید روحانی که در مصلای قدس قم برگزار شد، گفت: خداوند متعال به موجب رحمانیتش ارسال رسول فرمود و ارسال کتب. انسانیت انسان در پرتو تعلیم قرآن شکل می‌گیرد و انسانیت انسان در پرتو ارتباط با وحی و در پرتو هدایت الهی شکل می‌گیرد. معلم بشریت نبی اکرم (ص) است. انبیای الهی به انسان چگونه زندگی کردن را می‌آموزند؛ معلم انبیا هستند. عالمان دینی وارثان انبیا هستند.

وی که از طریق ارتباط زنده تصویری در این همایش سخن می‎گفت، افزود: دو وظیفه عمده بر دوش روحانیون ما قرار دارد؛ یک وظیفه «تعلیم» و دیگری «تعدیل»؛ یعنی هم در مبارزه با فساد و ظلم حضور داشته باشند و هم در میدان آموزش و تعلیم. بزرگان ما در این مسیر راه رفتند و به الگوی و اسوه برای ما تبدیل شده‌اند. اگر بزرگان دین را بنگرید بر همین مبنا حرکت کرده‌اند و در راستای فساد و ظلم اهتمام داشتند و هم در راستای تعلیم. آن‌ها پیشگامان و آموزگاران ما بودند و الگویی برای جهان که امام خمینی (ره) یکی از آن بزرگان است؛ امام راحل و مقام معظم رهبری الگویی برای ما هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: علما، مدرسین و فضلایی که پرورش پیدا می‌کنند، همین مشی را دارند. باید بدانیم کار‌های بزرگ خشیت از خدای متعال می‌خواهد. آمرین به معروف و نهی کنندگان از منکر از هیچ قدرتی هراس ندارند و هیچ چیزی در دل آن‌ها ایجاد نمی‌شود. ایستادگی و مقاومت و مقاومت‌آفرینی داشته‌اند و از هیچ قدرتی ترسی نداشته‌اند و فقط فکر می‌کرده‌اند چه چیزی تکلیف و وظیفه آنهاست و به آنچه که می‌اندیشند، انجام دستورات الهی است و روحانیون در تمام شرایط سخت در کنار مردم بوده‌اند که در زمان کرونا، حضور روحانیون یکی از این موارد است.

حجت‎الاسلام رئیسی با بیان اینکه از روحانیون درس‌هایی از جهاد را دیده‌ایم که برای ما جالب است، متذکر شد: کسانی که دیروز در حوزه بودند امروز در عرصه‌های مختلف و خدمت‌‎رسانی حاضر هستند و علی‌رغم همه تهمت‌ها و ناسزا‌ها در دل مردم جا دارند، چون به مردم نمی‌گویند بروید بلکه می‌گویند بیایید. روحانیون عمل می‌کنند و به همین دلیل وقتی به مردم می‌گویند ایستادگی کنید، به آن عمل می‌کنند. روحانیت جریانی است که امروز در دل مردم جا دارد و اگر نگاهی به شهدای اصناف بیندازیم بیشترین آمار شهدا مربوط به صنف روحانیت است.

وی افزود: علمای دین همواره در طول تاریخ بر همین سلوک مشی کرده و راه رفته‌اند و الگو و اسوه برای همگان شده‌اند؛ اگر زندگی علمای بزرگ را در طول تاریخ ببینیم، همواره بر همین مبنا حرکت کرده‌اند و به تفسیر، تبیین معارف دین پرداخته و در کنار آن، مبارزه با فساد و ظلم داشته‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به زندگی سلوکانه و ساده‌زیستانه علما و طلاب گفت: وضعیت مالی طلاب و فضلا خیلی خوب نیست و این‌ها کمترین دریافتی را دارند، اما بیشترین جان‌فشانی را انجام می‌دهند. همین شهید اصلانی که در حرم مطهر رضوی به شهادت رسید به زندگی‌اش نگاه کنید که چگونه می‌زیست و با تمام وجود در کنار مردم در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کرد. این‌ها حجت الهی و صادق‌الوعد هستند و این‌ها در میدان دانش و اجتهاد قرار دارند.

رئیسی با بیان اینکه حقیقتاً خون مطهر شهدا از عالم جهل‌زدایی کرد، همانطورکه خون امام حسین (ع) جهل‌زدایی کرد، افزود: خون شهدای ما، امتداد خون مطهر اباعبدالله الحسین (ع) است. بدانید این جهل‌زدایی در دوران جاهلیت مدرن هم انجام شده و آنچه با عنوان بیداری اسلامی می‌بینیم به خاطر برکت خون شهداست که امروز جهل‌زدایی می‌کند و برکت این خون‌ها بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی پیام شهدا در فضا طنین‌افکن است و فقط کافی است گوش ما پیام شهدا را بشنود. پیام شهدا پیام ایستادگی، پیام استقلال، پیام ساختن کشور، پیام توجه به مردم و توجه به فرمایشات رهبری و پیام وحدت و انسجام ملی است.

رئیس قوه مجریه با ضروری دانستن عمل به جهاد تبیین گفت: امروز جهاد تبیین که از منویات رهبر انقلاب اسلامی است، برای همه ما یک وظیفه مهم و اساسی محسوب می‌شود. ما از حمایت مردم از انقلاب و رهبری هیچ تردیدی نداریم و بنده به عنوان یک طلبه خدمت‌گزار دیده‌ام با مردم صادق بودن چقدر تأثیر دارد. در قضیه جنگ سایبری همه پمپ‌بنزین‌های کشور را از کار انداختند و دشمن فکر می‌کرد که شاید غائله‌ای ایجاد شود یا دشمن در جریان عادلانه‌سازی یارانه‌ها بسیار تلاش کرد خرابکاری داشته باشد، اما با بصیرت مردم نسبت به نظام و ارزش‌های اسلامی این توطئه‌ها را خنثی کرد. واقعاً چقدر مردم به زیبایی توطئه دشمنان را ناکام گذاشتند.

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به جهاد روحانیون در مبارزه با کرونا هم اشاره کرد و در این‌باره یادآور شد: روزی که دولت شروع به کار کرده، ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند، اما امروز این آمار تک‌رقمی شده است. در ایام کرونا مشاهده کردیم که روحانیون چگونه وارد این عرصه شده و جانفشانی کردند و بنده در تماس با برخی مدیران بیمارستانی‌ها از جهاد و فداکاری‌های روحانیون بسیار شنیدم و بیان می‌کردند که ما نمی‌دانستیم «در کنار مردم بودن» و «با درد مردم همراه بودن»، در روحانیت ما وجود دارد.

وی درباره تلاش دولت در رفع مشکلات اقتصادی گفت: راهبرد ما در کشور، راهبرد بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب است؛ ما رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم، اما مهمتر از رفع تحریم‌ها، توجه به ظرفیت‌های داخلی است و برای رفع مشکلات معیشتی مردم کوشش خواهیم کرد و پای کار هستیم. امروز دولت با کمک مردم و کمک علما و با وجود مشکلات جهانی مانند جنگ اوکراین و شرایط منطقه خواهیم توانست بر مشکلات فائق آییم و هرگز اجازه نمی‌دهیم مشکلات بر ما غلبه کند. چندین بار گفته‌ایم رفع تحریم‌ها را در دستور قرار داده‌ایم، اما مهمتر از رفع تحریم‌ها قرارگاهی را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها تشکیل داده‌ایم و فعالانه دوستان ما در این قرارگاه مشغول هستند و اجازه نخواهیم داد تحریم‌ها زندگی و معیشت و سفره مردم را تحت تأثیر قرار دهد. قول می‌دهم شرایط بهتر از گذشته خواهد شد.

رئیس جمهور خطاب به اساتید و سرداران رشید اسلام و بزرگان گفت: راهبرد دشمن راهبرد مأیوس کردن مردم است و هر شخصی با قلم، قدم و اقدامش کاری کند که مردم مأیوس و ناامید شوند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده و هر شخصی اقدامی در جهت امیدوار کردن مردم داشته باشد، در راهبرد نظام و رهبری حرکت کرده است. من به عنوان طلبه خدمتگزار مردم آینده را بسیار امیدوارکننده می‌بینم و ان‌شاءالله تلاش شبانه‌روزی خواهیم داشت تا مردم عزیز، احساس عدالت، امنیت، پیشرفت و ... داشته باشند و این مسئله را مسئله‌ای شدنی می‌دانم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار:۴ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۵۹۵۷۶، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین