پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
وارد شدن فشار‌های همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بی شکلی و بی قوارگی نظم اداری حاکم بر کشور، اقتصاد حداکثری دولتی، کم کفایتی مدیران دولتی، بی ثباتی‌ها و صد‌ها درد و رنج دیگر، مردم را واقعا فرسوده نموده و رنج می‌دهد. فرمول اندازه گیری تحمل یک سازه مشخص است، چطور می‌توان فرمول سنجش سطح وازدگی اجتماعی، خستگی روحی- روانی، میزان تحمل حداکثری مردم و مواردی همانند رسید؟ متن علی حدادیان مدرس فیزیک دانشگاهی برای مطالعه پیشنهاد می‌شود.
شعار سال: در علم مهندسی عمران درسی به نام «استاتیک» یا ایستایی وجود دارد و مفهومش در علمِ شیرینِ فیزیک این است که برای ایستادن و نیفتادن یک سازه یا بنا باید مجموع برآیند نیرو‌های وارده بر آن سازه در سه راستای x و y و z برابر صفر باشد. این درس را سال‌ها من در دانشگاه تدریس کرده ام و پیش نیاز درس «مقاومت مصالح» و آن هم پیش نیاز درسِ «تحلیل سازه» است.

آغاز تا پایانِ علم «مقاومت مصالح» هیچ چیز جذابی ندارد الا همین مبحث فَتیگ، خستگی سازه در اثر بارگذاری متناوب؛ هیچ کدام از این بارگذاری‌ها به تنهایی از توان سازه خارج نیست. اما همین متناوب بودن شان است که خسته‌اش می‌کند. طاقتش تمام می‌شود و می‌ریزد.

این دقیقا همان دلیلی است که بیشتر ما آدم‌ها بابتش می‌میریم. بابت فَتیگ، بابت تکرار بار‌های کوچکی که تمام نمی‌شوند، اما تمام می‌کنند. ما عمدتاً از خستگی می‌میریم. فقط اشکالش این است در گزارش مرگ هیچ کس نمی‌نویسند (دلیل مرگ، چیست.) یا در بعضی از مرگ‌ها شخص بعد از فوتش فرار می‌کند.
 
فرمول اندازه گیری تحمل سازه مشخص است، فرمول اندازه گیری تحمل شهروندان کجاست؟

مثلاً؛ مردم آبادان به زیر سه آوار ماندند:

۱) آوار ریزش ساختمان که خیلی‌ها مُردند؛ و یک نفر هم بعد از مرگ فرار کرد!

۲) آوار شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ها که روشنگری به مفهوم واقعی کردند و نقش رسانه بودن خودشان را ایفا نمودند.

۳) آوار بی‌لیاقتی بعضی‌ها که به گفته‌ی دولت مردمی، مسئولان دولت قبل در صدر این آوار‌ها بودند که بیدار نشدند و احساس مسئولیت نکردند!

البته دولت فعلی در محل حادثه حاضر شد، دستور داد هرچه زودتر مشکلات حل شود. شاید با فرمایشات دستوری مشکلات برطرف شود!
 
فرمول اندازه گیری تحمل سازه مشخص است، فرمول اندازه گیری تحمل شهروندان کجاست؟

نتیجه گیری

بالاخره یک روز علم «مقاومت مصالح» را باید پیوند بزنند به علم پزشکی قانونی، یعنی ما تقریباً با مقوله مقاومت مصالح و فَتیگ یا همان خستگی در مصالح و سازه‌ها و فلزات آشنا هستم، ولی به نظرم اگر لازم باشد مقاومت مصالح را با چیزی پیوند بزنند، علم پزشکی قانونی نیست، بلکه روانکاوی است. خیلی مهم نیست که در گزارش مرگ هر آدمی چه می‌نویسند. فقط‌ای کاش همان طور که فرمولی برای اندازه‌گیری میزان تحمل یک سازه و فَتیگ وجود داشت، یک فرمولی هم برای اندازه گیری میزان تحمل هر انسانی بود.

آن وقت شاید می‌شد یک سیستم هشدار دهنده روی هر کسی نصب کرد تا در مواقع حساس، مانند (جراحی‌های اقتصادی) دولت ها، بعد از تحمل فشار‌های متناوب، یک پیامی مخابره کند مبنی بر اینکه:

«هشدار! انسان مورد نظر به فَتیگ نزدیک می‌شود، لطفاً اگر او را دوست دارید، کمی راحتش بگذارید، به او احترام بگذارید، او را اولویت قراردهید تا خستگی بار‌های متناوب را آزاد کرده و سپس، آماده‌ی ادامه دادن خواهد بود. در غیر این صورت شاهد فروپاشی و مرگ تدریجی آن‌ها خواهید بود.

لطفا مراقب بار اضافی و متناوب بر روی مردم، خانواده مان به ویژه همسر، فرزندان و همکاران مان باشیم تا در اثر «خستگی سازه» فرو نریزند.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار:۱۵ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۲۳۹۶، sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین