پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
ضرورت ورود موثر قوه قضائیه و دادستان به برخورد‌های صورت گرفته توسط شهرداری‌ها با مردم یک الزام اساسی است. شهردار، نهادی با سطح فرهنگی خاص و معلوم الحال است. حال اگر اجازه داده شود که صرف قانونی بودن یک حکم بدون توجه به شیوه اجرا و پیامد‌های آن، مجوزی بر ورود این نهاد به مال و آبرو و جان شهروندان باشد، جای، اما و اگر زیاد دارد. مسئله ممکن است قانونی باشد، اما حاشیه‌های زیادی دارد. سوال ما از شهردار رفسنجان این است که اگر برای مادر خودت در رفسنجان به دنبال اجاره یک باب خانه باشیم، چقدر باید بپردازیم؟ خجالت نمی‌کشید که از اختیار قانونی و اضطرار مردم حداکثر سو استفاده را بعمل می‌آورید. آیا به قیمت سال ۱۳۹۸، پارکینگ هم به شما می‌دهند؟ منتظر دریافت توضیحات هستیم جناب شهردار!
شعار سال: باورش سخت بود که عینا به همین شکل که بیان می‌شود عمل شده باشد، چون نمایندگان دستگاه‌های قضایی و سایر مراجع براساس قانون باید در محل حاضر باشند و صورت‌جلسه کنند؛ البته این درحالی بود که چند کلیپ نیز از آوار خانه که برخی وسایل منزل لابه‌لای آن‌ها به چشم می‌خورد، مشاهده می‌شد.

اینجا بود که تماس‌ها و تلاش برای برقراری ارتباط با متولیان یا افراد حاضر در صحنه توسط خبرنگاران ایرنا شروع و مشخص شد که موضوع به مشکلی بر می‌گردد که در چندسال اخیر بروز کرده است.

عقبه موضوع.

اما اگر بخواهیم موضوع را کوتاه و به زبان ساده روایت کنیم، اینچنین است: تلاش برای احداث یک بزرگراه در شهر رفسنجان در شمال غرب مرکز استان کرمان از ۲۵ سال پیش در دستور کار قرار می‌گیرد، اما ۱۰ سال است که به مشکلی خورده است. تلاش‌ها بر این مبنا استوار بوده تا بار ترافیکی سنگین این شهر که میزبان ۱۸۰ هزار شهروند است را بکاهد. در مسیر اجرای این بزرگراه همه واحد‌ها و زمین‌ها تملک شده‌اند غیر از سه واحد مسکونی که با شهرداری به توافق نرسیده‌اند.

مطالبه قیمت بالاتر از قیمت کارشناسی یا قیمت اعلام شده به ساکنان یا اختلاف نظر بر سر مسیر اجرای بزرگراه از یک سو و معطلی چند ساله ۱۸۰ هزار نفر شهروند برای بهره برداری یک طرح در ضلع شمالی شهر رفسنجان از سوی دیگر بر پیچیدگی‌های موضوع افزوده بود تا جایی که مرجع قضایی و مدعی العموم بنا به مسئولیت و صلاحدیدها، پس از بررسی همه جوانب و بعد از آنکه می‌بیند طی چندسال بنای حل مشکل غیر از صدور حکم تخریب وجود ندارد، حکم به تخریب سه منزل داده است.

صدور حکم پس از طی تشریفات مترتب در قانون بوده و هزینه املاک نیز با همان تعرفه سال ۹۸ به صندوق دادگستری واریز شده، گروه مالکان این سه واحد برای دریافت پول و درنتیجه تخلیه، تاکنون اقدامی نکرده اند.

حکم قضایی مبنی بر تخریب از یک سو که جنبه اجرایی دارد و لازم الاجراست و حق و حقوقی که مالکان برای خودشان محق می‌دانند و آن را طلب می‌کنند، چون ملک قانونی‌شان هست نیز از سوی دیگر همه و همه دست به دست هم می‌دهد تا بنا به نوع پیگیری‌های طرفین، مشکل ختم به خیر و نتیجه واحد نشود.

البته این درحالی است که در کنار این سه واحد مسکونی، یک واحد دیگر متعلق به خانواده یک شهید بوده که همان سال با شهرداری به تفاهم می‌رسد و مشکل حل می‌شود.

از آنجا که تخریب این خانه‌ها حکم قضایی داشته و بنا به اصرار مدیران و شهروندان ساکن در شهر که پروژه زودتر به بهره برداری برسد، سال گذشته نیز، بامداد یکی از روز‌های گرم شهریورماه عوامل اجرایی به محل مراجعه کردند و دیوار‌های این خانه‌ها را تخریب کردند که انتشار تصاویر این رویداد، خبرساز شد و برخی گلایه‌ها هم به دنبال داشت که چرا این اتفاق به این شکل افتاده و چرا برای رسیدن به تفاهم کاری انجام نمی‌شود و در حالی که ساکنان داخل خانه هستند، دیوار آن خراب شده است؟

آنچه حین تخریب انجام شد

باوجود تخریب دیوار‌ها و حیاط در مراحل مختلف اقدام برای تخریب، کار تا جایی حتی در دوره مدیریت جدید شهری ادامه پیدا می‌کند که بنای تفاهم مشترک حاصل نمی‌شود؛ آنطور که مالکان یا برخی دیگر شهروندان مطلع از ماجرا می‌گویند این است که اواسط هفته جاری، در زمان ساعات بامداد، عوامل اجرای حکم، به محل مراجعه می‌کنند، ساکنان را با شیوه نامناسبی با خود سوار ماشین می‌کنند و به جای دیگری انتقال می‌دهند و کار تخریب را روی وسایل منزل این افراد انجام می‌دهند.

این گفته‌ها درحالی است که وقتی با مسئولان قضایی و مدیران شهری صحبت می‌کنیم، تصریح دارند که ساکنان با استفاده از مینی بوس به منزلی که برای اسکان آنان درنظر گرفته شده بوده انتقال یافته اند و پس از آنکه با کمک سه اکیپ از کارگران، وسایل منازل بیرون آورده و با حضور نمایندگان دادگستری و سایر نهاد‌های متولی در محل، صورتجلسه شده، کار تخریب انجام گرفته است.

البته این مدیران شهری معترفند که ممکن است همه وسایل از همه اجزای منازل توسط کارگران خارج نشده باشد، اما آنطور نبوده که خانه‌ها را روی همه وسایل منازل تخریب کنند. این مدیران همچنان تاکید دارند که در صورت بروز آسیب به وسایل و درصورت تایید آسیب دیدگی، حتما خسارت‌های آنان جبران خواهد شد.

پای صحبت مالکان

غلامعباس میرمهدی یکی از مالکان این واحدهاست که طی سال‌ها با مراجعه به مراجع مختلف حتی دیوان عدالت اداری کشور سعی داشته حق و حقوق خود و دیگر مالکان را در این ماجرا صیانت کند؛ وی البته آنطور که خودش می‌گوید ۳۰ سال در آموزش و پرورش فعالیت داشته و ۱۷ سال هم در شورای حل اختلاف سابقه کار دارد و وقتی با پرسش مواجه می‌شود که با این سابقه کار و آشنایی با فرآیند‌ها چرا کار به اینجا رسیده است، توضیحاتی ارائه می‌دهد که عمده آن‌ها این است که شهرداری باید مبلغ بیشتری را مطابق با قیمت واقعی ملک و زمین می‌داده تا مالکان متضرر نشوند.

این شهروند ۷۰ ساله می‌گوید که آخرین بار در سال جاری حتی به پیشنهاد برخی مدیران شهرداری اقدام برای ارائه دادخواست به دادگاه به منظور تجدیدنظر در مبلغ موردنظر قیمت واگذاری خانه‌ها که در سال ۹۸ انجام شده صورت گرفته و منتظر حکم دادگاه بوده اند که حکم تخریب اجرایی شده است.

اگرچه مدیران متولی می‌گویند اطلاع رسانی از حکم تخریب و تخلیه روی پرونده موجود است و به آنان از قبل اطلاع داده شده بوده، سه بار مراجعه برای تخریب هم موید مشکل است، اما میرمهدی اصرار دارد چندروز قبل از تخریب باید اطلاع می‌دادند و ندادند.

وی می‌گوید حتی هنگام تخلیه در بامداد همان روز، اصرار داشته که از وی تعهد بگیرند که تا چندروز دیگر تخلیه را انجام دهند، اما حکم را به شکل نامناسبی اجرا کرده اند. طرف مقابل البته پاسخ دارد طی چندسال و سه نوبت مراجعه، همین کار را کردند، ولی هربار حکم قضا اجرایی نشده بود؛ ضمن اینکه اگر مدعی هستند که می‌خواستند تا چندروز برای تخلیه مهلت بگیرند، چرا در چند سال این کار را نکردند؟

میرمهدی می‌گوید هنگام اجرای حکم تخلیه به همراه تعدادی دیگر از ساکنان با مینی بوس به منزل دیگری انتقال داده شده بودند و بعد از تخریب به محل بازگشته اند.

وی روی نوع ارزیابی کارشناسان برای محاسبه هزینه نیز بحث دارد و معتقد است که باید هزینه بیشتری در نظر گرفته می‌شده است؛ به گفته وی براساس اعلام نظر کارشناسی در سال ۹۸ معادل واحد مسکونی وی ۲۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که اینک قیمت ملک خیلی تغییر کرده است.

وی می‌افزاید برخی مالکان یا ساکنان دارای کهولت سن هستند و امکان ساخت و ساز نداشته اند لذا از مدیران شهری خواسته اند که در همان محل جایی برایشان تهیه کنند و نقل و انتقال انجام گیرد که این مهم انجام نشده است.

این شهروند البته اصرار دارد تاکید کند که صرفا دنبال تحقق حقشان بوده اند و نه مبلغی بیشتر از حق و قیمت زمین و ملکشان.

توضیح مدیریت شهری.

اما علی میربابایی رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رفسنجان از جمله افراد دارای مسیولیت و دخیل در این ماجرا البته در این دوره مدیریت شهری است که توضیحات وی نیز از ابعاد مختلف قابل توجه است.

وی ابتدا می‌گوید: مگر می‌شود ما در شورا، شهرداری یا هر فردی از تخریب منزل یک شهروند و انسان ناراحت نباشد یا خوشحال و راضی به اجرای آن باشد؟ آیا گمان می‌کنند که ما خوشحالیم؟ اما چکار کنیم که بعد از سه نوبت اقدام برای اجرای تخلیه و تخریب، هربار مانع شده اند و بناچار، وقتی حکم قضایی به نفع قاطبه جمعیت یک شهر اجرا می‌شود، زمینه اجرای آن هم باید فراهم آید.

وی افزود: غیر از سال‌های گذشته و در مدیریت قبلی مدیریت شهری، حتی در سال جاری چند جلسه برای رسیدن به تفاهم و حل مشکل برگزار شد، اما برخی مالکان بنای تفاهم نداشتند و کار به اینجا رسید.

میربابایی می‌گوید: برخی مالکان توقع داشتند در منزلی که کاربری مسکونی دارد و تاحالا هم در آن سکونت داشته‌اند، به قیمت کاربری تجاری، قیمت‌گذاری انجام گیرد که از نظر قانونی دست ما بسته است.

وی افزود: البته ما در شورا و شهرداری همه تلاش خود را داشته ایم که تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد، طوری در قیمت گذاری یا تهیه منزل عمل کنیم که تفاهم حاصل و یک پروژه که ۱۰ سال معطل است اجرایی شود؛ لذا طرف مقابل هم می‌بایست همین رویکرد را می‌داشت تا به نتیجه برسیم که تاکنون نداشت.

این عضو شورای رفسنجان با بیان اینکه اینک نیز حاضر هستیم اگر مالکان بنای تعامل داشته باشند، تا جایی که قانون اجازه دهد، همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم که مالکان متضرر نشوند و به حقشان به شکل مناسب برسند افزود: در سال‌های قبل یک منزل چسبیده به این سه خانه، در تعامل با شهرداری، برای تخلیه همکاری کردند و مشکل مسکن آنان نیز حل شد، اما این افراد بنای تعامل و حل مشکل بزرگراه که زندگی ۱۸۰ هزار نفر به آن گره خورده را نداشتند و کار را به اینجا کشاندند.

میربابایی توضیح داد:، چون برخی ساکنان یا مالکان کهولت سن دارند، حتی شهرداری حاضر شده بود تا زمان پایان ساخت یک واحد آپارتمان مناسب و نوساز، منزلی را به اجاره ساکنان در بیاورد و مشکل حل شود، اما همراهی لازم از سوی مالکان صورت نگرفت و مطالبه مبالغ بالاتری را می‌کردند که انجام آن قانونی نبوده است.

وی تصریح کرد: هیچکس دوست نداشت کار به اینجا برسد؛ اما شما ببینید یک پروژه ۱۰ سال معطل بوده؛ ترافیک سنگین معطل این بزرگراه بوده و سایر شهروندان هم گلایه داشتند که چرا این تعداد شهروند باید معطل سه خانواده باشند؟

این عضو شورا درباره نحوه اجرای حکم نیز گفت: سه گروه کارگر مستقر بوده تا وسایل را بیرون بیاورد؛ دستگاه متولی سه بار با آن هزینه‌های سنگین آوردن بولدوزر، کارگر و. آمده تا حکم دستگاه قضا را اجرا کند، اما هربار مانع شده اند یا واسطه فرستاده‌اند، خب طبیعی است که حکم باید شکل اجرایی به خود گیرد.

وی افزود: وقتی در دو مقطع زمانی دیگر، دیوار و یکبار دیگر نیز حیاط خانه‌ها تخریب شد، باید مالکان، موضوع را جدی می‌گرفتند و برای رسیدن به تفاهم اقدام می‌کردند، اما جلساتی که برگزار می‌شد هربار بدون جمع‌بندی و تفاهم به پایان می‌رسید.

میربابایی گفت: با این حال به شهرداری تاکید شده اگر در نتیجه اجرای حکم وسیله‌ای از این شهروندان آسیب دیده، جبران خسارت صورت گیرد؛ هیچگاه هیچ مدیر و نهادی دوست ندارد کار به اینجا و تخریب برسد که عده‌ای نیز با عکس و کلیپ سعی کننده وجهه او را خراب کنند، اما وقتی کار به اینجا می‌رسد چاره چیست؟

دادستان رفسنجان نیز در این زمینه تاکید کرد که طی سال‌های اخیر همه ظرفیت‌ها به کار گرفته شده بود تا مشکل موجود برای برداشتن مانع پیش روی احداث بزرگراه برداشته شود؛ حتی تاکید شد که با هدف جلب نظر مالکان، بیشتر از قیمت کارشناسی اقدام لازم صورت گیرد تا هم حق آنان ضایع نشود و هم مشکل چندین ساله شهروندان یک شهر حل شود که مالکان همراهی لازم را نداشتند و معطلی بیشتر پروژه هم امکان پذیر نبود.
 
حاشیه سازی مجدد شهرداری رفسنجان! تخریب واحد مسکونی به بهای سال ۱۳۹۸ با ۲۸۰ میلیون تومان؟ هزینه اجاره احتمالی منزل برای مادر شهردار چقدر است؟

 در این شرایط، با وضعیتی مواجه هستیم که هم سه خانواده، ملکشان که قانونا متعلق به خودشان بوده تخریب شده، آن هم در حالی که هزینه‌ای دریافت نکرده اند و هم در گیرودار فرآیند‌های قضایی، اداری و اجرایی برای تامین مسکن جایگزین هستند که مطالبات و حقوقی دارند و البته از وضعیت و شیوه تخریب هم بشدت گلایه‌مند هستند و هم مسئولان و متولیان باتوجه به ضرورت بهره برداری یک پروژه مهم با چندین سال معطلی و نیز حکم مدعی العموم از باید‌های اجرای حکم پس از سه بار اقدام ناکام سخن به زبان می‌آورند.

صرفنظر از توجیه‌ها و استنادات طرفین، آنطور هم که در کلام رییس کمیسیون عمران شورای رفسنجان بصراحت قید شده، آنچه اینک اهمیت دارد ایجاد زمینه لازم برای تفاهم و همکاری همه ارکان متولی، با هدف جبران و حل مشکلات این خانوارهاست به طوری که بتوانند دریافتی مالی بیشتری متناسب با شرایط اقتصادی روز داشته باشند و از امکان تهیه منزلی در حد شرایط منازل قبلی برخوردار شوند.

البته این مهم نیازمند تعامل هر دو طرف است؛ هم مجموعه مدیریت شهری و هم مالکان که انتظار می‌رود در یک فضای به دور از جنجال، هم آسیب‌های وارده به برخی وسایل مالکان جبران و هم فرآیند رسیدن به نقطه مشترک برای حل مشکل فراهم شود.
 
حاشیه سازی مجدد شهرداری رفسنجان! تخریب واحد مسکونی به بهای سال ۱۳۹۸ با ۲۸۰ میلیون تومان؟ هزینه اجاره احتمالی منزل برای مادر شهردار چقدر است؟

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۷۹۰۴۶۲، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین