پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
یک حقوقدان گفت: با مصوبه اخیر مجلس در اندک مدتی مشاهده خواهیم کرد فضای مجازی در اختیار یک گروه خاص قرار می‌گیرد و همان ماجرای طرح صیانت که زیر فشار افکار عمومی مجلس مجبور شد عقب‌نشینی کند اتفاق می‌افتد و این باعث می‌شود شورای عالی فضای مجازی هم در این خصوص قانون بنویسد.
شعار سال: نعمت احمدی، درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص مستثنی کردن شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی از قلمرو نظارت دیوان عدالت اداری و اینکه این مصوبات چه میزان با قانون اساسی و سیاست‌های کلی قانون‌گذاری کشور مغایرت و یا سازگاری دارد، گفت: دیوان عدالت اداری برابر اصل ۱۷۳ قانون اساسی نهادی است که به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحد‌ها یا آیین نامه‌های دولتی تشکیل می‌شود.

این حقوقدان تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی جزو سازمان‌ها و نهاد‌هایی که به عنوان دستگاه‌های اجرایی فعالیت دارند تعریف نمی‌کنیم که این خلاف قانون اساسی است و اجازه داده شده است که این سازمان‌ها قانون‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: برابر اصل ۸۵ قانون اساسی که مخالف این قانون است هنگامی که این گونه به قانون‌گذاری و تقنین نگاه کنیم و این‌گونه نظارت و تصمیمات و اقدامات اجرایی را در نظر بگیریم، عدم نظارت باعث بروز برخی مشکلات می‌شود.

احمدی ادامه داد: یک مقایسه در روز‌های گذشته پیرامون این مصوبه اخیر مجلس انجام دادم و گفتم این مصوبه بی‌شباهت با نظارت استصوابی در سال ۱۳۷۱ نیست. نظارتی که نتیجه آن مجلسی شده که نماینده‌اش به جای این‌که شرایط ازدواج را قانون‌گذاری و تسهیل کند می‌گوید دختران مجرد با مردان کشور همسایه ازدواج کنند.

وی افزود: در اینجا هم همین خواهد شد؛ در اندک مدتی مشاهده خواهیم کرد فضای مجازی در اختیار یک گروه خاص قرار می‌گیرد و همان ماجرای طرح صیانت که زیر فشار افکار عمومی مجلس مجبور شد عقب‌نشینی کند اتفاق می‌افتد و این باعث می‌شود شورای عالی فضای مجازی هم در این خصوص قانون بنویسد.

این حقوقدان درباره این‌که آیا شورای نگهبان این مصوبه مجلس را تصویب خواهد کرد، گفت: به نظر من این مصوبه قانونی نیست، اما امکان دارد این مصوبه هم مانند برخی مصوبات تایید شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۴۶۲۶۱، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین