پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴
نوشتن از اتفاقات عجیب‌و غریبی که در فدراسیون وزنه‌برداری ایران رخ داده، شاید امری تکراری باشد؛ اما به‌تازگی تغییرات مهمی رخ داده که همچنان حواشی این فدراسیون را داغ نگه می‌دارد. موضوع مربوط به جدایی علی مرادی، رئیس این فدراسیون و معارفه سجاد انوشیروانی به‌عنوان سرپرست است
شعار سال: نوشتن از اتفاقات عجیب‌و غریبی که در فدراسیون وزنه‌برداری ایران رخ داده، شاید امری تکراری باشد؛ اما به‌تازگی تغییرات مهمی رخ داده که همچنان حواشی این فدراسیون را داغ نگه می‌دارد. موضوع مربوط به جدایی علی مرادی، رئیس این فدراسیون و معارفه سجاد انوشیروانی به‌عنوان سرپرست است.
 
حضور علی مرادی در فدراسیون وزنه‌برداری به اندازه کافی پرحرف‌و‌حدیث شده بود. از تیرماه ۹۸ تا آخرین روز‌های خرداد ۱۴۰۱، وزنه‌برداری با حضور این رئیس که گویی حق ریاست را به نام خود زده بود، روز‌های ناخوشی را سپری کرد؛ از اعتراض به انتخابات گرفته تا شایعه سفارش یکی، دو نماینده مجلس برای تداوم کار علی مرادی و در‌نهایت جنجال مهاجرت و پناهندگی یکی، دو ورزشکار زن و ترک اردوی وزنه‌برداری توسط ورزشکاران مطرح این رشته ورزشی. هر‌کدام از این موارد به‌قدر کافی دلیل و برهان برای ناخوش‌کردن حال وزنه‌برداری ایران داشته، ولی پرسشی که این روز‌ها مطرح می‌شود، این است که آیا تغییرات جدید به‌معنای دمیدن روحی تازه در کالبد وزنه‌برداری ایران خواهد بود؟

انتخابات پرحاشیه

سنگ‌بنای اتفاقات حاشیه‌ای در این فدراسیون به تیرماه ۱۳۹۸ برمی‌گردد؛ به روز‌هایی که انتخابات ریاست این فدراسیون برگزار شد.

در آن برهه، علی مرادی با ۲۲ رأی به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد. پس از انتخابات حرف‌و‌حدیث‌هایی درباره قانونی‌بودن رأی‌گیری مطرح شد؛ چرا‌که به دلیل غیبت رئیس هیئت آذربایجان شرقی، تعداد اعضای مجمع ۴۳ نفر بودند و طبق قانون لازم بود فرد پیروز نصف به علاوه یک رأی از آرای مجمع را به دست بیاورد. این مسئله اعتراض دیگر کاندیدا‌ها را به همراه داشت. آن‌ها معتقد بودند علی مرادی برای پیروزی باید یک رأی دیگر کسب می‌کرد و، چون این اتفاق رخ نداده بود، انتخابات باید به دور دوم کشیده می‌شد.

سجاد انوشیروانی که حالا به‌عنوان سرپرست معرفی شده است، یکی از کاندیدا‌هایی بود که در مجمع آن زمان ۱۱ رأی کسب کرده بود. انوشیروانی اعتقاد داشت با احتساب رأی فرد غایب، رئیس جدید باید ۲۳ رأی از ۴۴ رأی موجود را کسب می‌کرد و از آنجا که یک رأی کمتر داشته، باید انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد. او به همین دلیل به دیوان عدالت اداری شکایت برد و ابطال انتخابات را خواستار شد. شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری در چهارم اسفند ۱۴۰۰ رأی بدوی مبنی بر ابطال انتخابات را صادر کرد که طبق آن انتخابات ۱۶ تیر‌ماه ۱۳۹۸ رسما باطل اعلام شد.

پس از ابلاغ رأی بدوی، علی مرادی در ۲۵ اسفند نسبت به رأی بدوی اعتراض کرد و بعد هم که شایعه شد با سفارش یکی، دو نماینده مجلس، به صندلی ریاست برمی‌گردد و کارهایش را پیش می‌برد. انوشیروانی، اما بی‌خیال این داستان نشد و بالاخره دو روز پیش عنوان شد رأی بدوی در شعبه تجدیدنظر تأیید شده و انتخابات وزنه‌برداری باطل اعلام شده است. با چنین سرانجامی، وزارت ورزش هم با ارسال نامه‌ای به علی مرادی، ابطال انتخابات و پایان دوره ریاست او را رسما ابلاغ کرد.

فدراسیون در اختیار مخالفان علی مرادی

روز‌های ریاست علی مرادی به‌ویژه در ماه‌های اخیر، به‌قدر کافی پرحرف‌وحدیث شد. بیشترین هجمه‌ای که بر مرادی رفت، مربوط به پناهندگی و مهاجرت دو نفر از ورزشکاران زن این رشته ورزشی بود. آن‌ها هر دو به آلمان رفتند و در گفتگو‌هایی که بعد از مهاجرت داشتند، از اینکه فدراسیون وزنه‌برداری و در رأس آن علی مرادی مدیری ضعیف بوده، از شرایط انتقاد کردند.

این‌طور شد که روز گذشته وزارت ورزش مراسم معارفه سجاد انوشیروانی را برگزار کرد. نکته درخور‌توجه در این مراسم، غیبت علی مرادی بود که مشخصا از تصمیمات گرفته‌شده ناراحت است. به غیر از این، حضور مخالفان علی مرادی در این مراسم نیز شایان‌توجه بود. در این مراسم کوروش باقری و بهداد سلیمی حاضر بودند. باقری به‌طور‌علنی از سیاست‌های علی مرادی برای فدراسیون وزنه‌برداری انتقاد کرده بود. داستان بهداد سلیمی و علی مرادی هم که خیلی کهنه نشده است.

بعد از ترک اردو از سوی ملی‌پوشان وزنه‌برداری، بهداد سلیمی از علی مرادی انتقاد کرد و مرادی هم در گفت‌وگویی بحث‌برانگیز، بهداد سلیمی را شورشی خواند؛ لفظی که باعث شد بهداد سلیمی رسما علی مرادی را تهدید به شکایت کند. اتفاقا هر دو نفر هم روز گذشته صحبت‌های حمایتی از این تغییرات داشتند.

کوروش باقری گفت: «خیلی خوشحالیم و این موضوع را کتمان نمی‌کنیم. تغییر و تحول به نفع وزنه‌برداری است. با انرژی‌ای که شما قهرمانان دارید، اتفاقات خوبی می‌افتد و صفر تا صد وزنه‌برداری را می‌شناسید». بهداد سلیمی نیز وعده داد «با یکدیگر» وزنه‌برداری را به روز‌های خوب برسانند؛ «حلقه گمشده در وزنه‌برداری دوری قهرمانان و پیش‌کسوتان بوده است و با جمع‌کردن قهرمانان و پیش‌کسوتان کنار هم اتفاقات خوبی می‌افتد. سجاد انوشیروانی وزنه‌های سنگینی زده، اما به نظرم این وزنه (مسئولیت رسیدگی به اوضاع وزنه‌برداری) آن‌قدر سنگین است که به تنهایی از پسش برنمی‌آید و همدلی همه را می‌طلبد تا این وزنه سنگین از روی زمین بلند شود».

پایان کوکوسبزی و عدس‌پلو؟

حالا که فدراسیون وزنه‌برداری رئیس پرحاشیه را به گوشه رانده و نیروی تازه‌نفسی زمام امور را به دست گرفته، همگان منتظر تغییرات در سطح مدیریت این فدراسیون هستند. شاید برای شروع فقط کافی باشد به اوضاع آشفته ملی‌پوشان بزرگسال وزنه‌برداری رسید؛ همان‌هایی که به دلیل سرو عدس‌پلو و کوکوسبزی قهر و اردوی تیم ملی را نیمه‌کاره رها کردند.

ورزشکاران تیم ملی وزنه ایران در روز‌های پایانی مدیریت علی مرادی، دغدغه‌های عجیبی داشتند که تعدادی از آنها، فاصله‌ای با یک آبروریزی نداشت. آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند که بخشی از آن‌ها عبارت بود از تغذیه نامناسب (عدس‌پلو، کوکو سیب‌زمینی، ماکارونی با سویا و تعداد کمی تخم‌مرغ با گوجه به‌عنوان صبحانه)، سهمیه‌بندی‌شدن آب‌معدنی، نداشتن آب گرم در اردو، نبودن سیستم خنک‌کننده در اتاق‌ها، نرسیدن مکمل، پرداخت‌نشدن حقوق‌ها و نبود فیزیوتراپ. از همه عجیب‌تر، اما واگذاری سالن وزنه‌برداری برای مراسم و کنسرت است که ملی‌پوشان می‌گفتند آن‌قدر سروصدا در این سالن است که اجازه نمی‌دهد آن‌ها حتی یک خواب راحت داشته باشند. حالا سجاد انوشیروانی در آستانه برگزاری بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی باید با برطرف‌کردن مشکلات پیش‌آمده مذکور، زمینه را برای بازگشت آن‌ها به تیم ملی فراهم کند.

او در اولین گام باید سروسامانی به پروژه کوکوسبزی داده و تغذیه ورزشکارانش را درست کند. خودش در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته، ابراز امیدواری کرده این مشکلات را تا حد ممکن از بین ببرد. «زمانی که اداره کل ورزش و جوانان اردبیل را تحویل گرفتم، بدهی‌های کلان و مشکلات زیادی داشت، اما با کمک دوستانم در استان اردبیل، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک توانستیم بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم. در وزنه‌برداری ابتدا ما نیاز به اتحاد و همدلی داریم. ما در ورزش یاد گرفتیم که بجنگیم؛ از این‌رو با این نیت همه ما قهرمانان جدید و قدیم، مربیان و پیش‌کسوتان آمده‌ایم که در کنار هم یک‌صدا وزنه‌برداری را از این شرایط خارج کنیم. اعتراض وزنه‌برداران به شرایط اردوی تیم ملی اذهان عمومی و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را دچار دغدغه کرده است، اما تلاش می‌کنیم در اولین فرصت با وزنه‌برداران عزیز صحبت کنیم.

تلاش می‌کنیم تمهیدات خوبی فراهم کنیم و همچنین با وزنه‌برداران عزیز به یک جمع‌بندی خوبی برسیم. تمام این وزنه‌برداران سرمایه‌های ایران هستند و امیدوارم بتوانیم همه آن‌ها را در کنار هم برای گرفتن بهترین نتایج برای وزنه‌برداری ایران داشته باشیم. دغدغه وزنه‌برداران بجاست و ما هم تلاش خودمان را می‌کنیم. البته من تازه معارفه شدم و باید با قهرمانان عزیزی که هم‌دوره‌ای خودم بودند، صحبت و همفکری کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم با برنامه‌ریزی شرایط خوبی را فراهم کنیم که وزنه‌برداران عزیز هم به خانه خود برگردند».
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار:۱ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۹۰۳۹، www.sharghdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین