پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
موضوع متهم کردن و یا گناهکار شناختن یک یا دو ارگان و نهاد نیست موضوع این است که حادثه ای به این مهمی در استان قزوین مورد بی توجهی قرار گرفته است و مسئولان مربوط و غیرمربوط در این ماجرا آن را به عنوان یک تهدید جدی برای سلامت شهروندان و هم استانی ها به حساب نیاورده اند.
شعارسال: موضوع متهم کردن و یا گناهکار شناختن یک یا دو ارگان و نهاد نیست موضوع این است که حادثه ای به این مهمی در استان قزوین مورد بی توجهی قرار گرفته است و مسئولان مربوط و غیرمربوط در این ماجرا آن را به عنوان یک تهدید جدی برای سلامت شهروندان و هم استانی ها به حساب نیاورده اند.

* قزوین دقیقاً مورد هجوم چه چیزی قرار گرفته است؟

آلودگی و یک کلام آلودگی، حالا این کلمه، کلیدواژۀ شهر و استان صنعتی قزوین شده است. با این روند آیا قرار است قزوین را هم مانند تهران و اهواز از شبح دود و بوی تعفنِ هرزاب‌هایِ نفتی شناخت؟ شاید آری و شاید خیر، چون آلودگی برای شهر قزوین پدیدۀ جدیدی نیست و این شهر طی نیم قرن اخیر همواره میزبان آلودگی‌های صنعتی بوده و گویا با توجه به ابعاد آلودگی‌های متأخر تا ادوار بعدی هم خواهد بود.

اما این بار طی هفته ای که گذشت جنس این کلمۀ آشنا با دهه‌های پیشین تفاوت‌های زیاد و البته وحشتناکی را تجربه کرده است.

از آن نیروگاه که با مصرف سوخت‌های ممنوعه، قزوین و قزوینی را به کام هولناک ترین بیماری‌های ریوی و قلبی سوق می‌دهد تا آن ره آرودهای عفونی تهران و البته ریزگردهای فصلی غرب کشور همه و همه حاکی از این است که باید معضل آب و مهاجرت در قزوین را به کناری وانهاد و یکسر همه توجهات را متوجه بحران آلودگی هوا در قزوین کرد.

* قزوین میزبان پدیدۀ شبه وارونگی هوا

قزوين 23 آبان ماه گذشته جزو آلوده ترین شهرهای ایران بود و این رکوردی برای این شهر محسوب می‌شود آلودگی که البته تا اواخر همان ماه هم میهمان ناخوانده آسمان قزوین بود تا قزوین با آغاز موج سرما و تکرار داستان خسّتِ آسمان، با پدیدۀ «مینی اینورژن» یا همان «شبه وارونگی هوا» مواجه باشد حادثه ای که برای اولین بار در قزوین روی می‌داد اما کمتر کسی به آن توجه کرد و خطرات آن را جدی گرفت.

در این شرایط اوضاع جوی شهرها به حدی خطرناک می‌شود که نه تنها سالمندان، کودکان و بیماران بلکه بهتر است حتی گروه‌های سنی بزرگسال هم از مراجعه‌های غیرضروری به داخل شهرها پرهیز کنند بنابراین یکی از بهترین راهکارهای موقتی در این مواقع تعطیل اعلام کردن شهر و یا بخشی از ادارات شهر است.

از این طریق بخشی از مسافرت‌های غیرضروری متوقف می‌شود و یا دستکم شهروندان مواجه کمتری با آلودگی در نتیجه آسیب پذیری کم تری خواهند داشت. اما با کمال ناباوری دیدیم که در این بازۀ زمانی هیچ هشدار جدی برای شهروندان قزوینی صادر نشد و حتی شهری که می‌بایست دستکم مدارس ابتدایی و راهنمایی آن تعطیل شوند کماکان با رونق و حرارت بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه دادند.

به ویژه آنکه همیشه در این گونه مواقع آلودگی‌های حالا دیگر سنتی و تاریخی نیروگاه‌های استان و خوشه‌های صنعتی نیز مزید بر علت هستند.

موضوع متهم کردن و یا گناهکار شناختن یک یا دو ارگان و نهاد نیست موضوع این است که حادثه ای به این مهمی در استان قزوین مورد بی توجهی قرار گرفته است و مسئولان مربوط و غیرمربوط در این ماجرا آن را به عنوان یک تهدید جدی برای سلامت شهروندان و هم استانی ها به حساب نیاورده اند و همین بی تفاوتی ساختاری می‌تواند خطری بدتر از وارونگی هوا و آلودگی‌هایی بدتر از آن در قزوین باشد. از سویی نیز حتی خود شهروندان هم این پدیدۀ خطرناک را چندان جدی نگرفتند.

متاسفانه با سردتر شدن هوا، ادامه تولید آلودگی در قزوین و انتقال آلاینده‌های سیال از تهران به استان و البته معضل گردوغبارهای غرب کشور باز هم طی روزها و ماه‌های آینده شاهد آلودگی‌هایی بالاتر از حد استاندارد در قزوین خواهیم بود در همین رابطه دستکم امید است در آلودگی‌های بعدی مسئولین شهر قزوین آلودگی بسیار خطرناک این شهر را جدی بگیرند و با اعلام هشدارهای به موقع به شهروندان مانع از بروز سوانح و آسیب‌های بیشتری به شهروندان قزوین شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، تاریخ انتشار: دوشنبه 1 آذر 1395، کدخبر: 217040، www.sobheqazvin.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
0
وارونگی هوا خطر بزرگی است. اما بدلیل تکرار مکرر، همه شهروندان اطلاعات کافی در این خصوص دارند. لطفا با جنجال پیش نروید. می توان اطلاع رسانی در خصوص وارونگی هوا را بعنوان یکی از آیتم های اخبار هواشناسی، دنباله گیری نمود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین