پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
آبیک از سمت غرب، شرق و جنوب به ترتیب در محاصره مثلث آلایندگی نیروگاه شهید رجایی، شرکت سیمان و ریزگردها قرار گرفته که سبب شده نفس مردم این شهرستان در سینه‌شان حبس شود.

شعار سال: شهرستان آبیک کوچکترین شهرستان استان قزوین با جمعیتی حدود 97 هزار نفر است که در حوزه اقلیمی نیمه خشک قرار دارد و البته به نظر می‌رسد وجود آلایندگی‌هایی همچون نیروگاه شهید رجایی از سمت غرب، شرکت سیمان از سمت شرق و وجود ریزگردهای ناشی از بیابانی شدن اراضی جنوب این شهرستان، حوزه اقلیمی شهرستان آبیک را از نیمه خشک به سمت خشکی سوق داده باشد.

در این گزارش به تشریح اضلاع مثلث آلودگی هوا در شهرستان آبیک می‌پردازیم.

ضلع نخست و قدیمی مثلث آلودگی هوا که در سمت شرق آبیک قرار گرفته، شرکت سیمان است که در سال 48 تأسیس شده و آغاز به‌کار کرده یعنی حدود نیم قرن از فعالیت این شرکت می‌گذرد.

سال‌هاست که مردم شهر آبیک با آلایندگی شرکت سیمان دست و پنجه نرم می‌کنند و بارها هم در راستای رفع یا کاهش آلایندگی این شرکت صنعتی جلساتی برگزار شده و مصوبات نیز به تصویب رسیده و مسئولان نیز پیگیری‌هایی کرده‌اند ولی نتیجه و خروجی این جلسات رفع آلایندگی نبوده است.

در حال حاضر نیز که شرکت سیمان در حوزه سرزمینی شهرستان آبیک قرار ندارد، شاهد آلودگی این واحد صنعتی هستیم که گواه این مطلب تذکر مسئولان محیط زیست استان البرز به شرکت سیمان بوده که هرازگاهی به گوش می‌رسد و یا در اخبار به این موضوع اشاره می‌شود.

مسئولان استان قزوین و شهرستان آبیک پیگیری دو موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند، نخست پیگیری کاهش و یا رفع آلایندگی شرکت سیمان از سوی مدیران مربوطه این شرکت و دیگری أخذ حق‌السهم شهرستان آبیک از عوارض شرکت سیمان است که البته با أخذ این حق‌السهم، شهرداری آبیک باید در ایجاد، توسعه و گسترش فضای سبز و کاشت درختان متعدد برای جلوگیری از ورود آلودگی این شرکت به شهر آبیک گام‌های مؤثرتری بردارد.

لازم به ذکر است، با اجرای تقسیمات کشوری و قرار گرفتن شرکت سیمان در حوزه استحفاظی استان البرز، کنترل و نظارت مسئولان محیط زیست شهرستان آبیک از این شرکت برداشته و حتی اعلام شد این شرکت از آلایندگی خارج شده است که این ادعا با آنچه که در واقعیت مشاهده می‌شود، تناقض دارد چراکه مردم شهر آبیک همچنان شاهد دودهای خاکستری برخاسته از این شرکت هستند و مسئولان نیز این موضوع را تأیید می‌کنند.

*تشکیل ابرهای توده‌ای در اثر آلودگی نیروگاه شهید رجایی بر فراز آبیک

به سراغ ضلع دوم مثلث آلودگی هوای شهرستان آبیک می‌رویم، همان نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی که به دلیل عدم اختصاص گاز طبیعی مطلوب، مدیران این نیروگاه مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده‌اند و اخیراً به گفته سرپرست محیط زیست استان قزوین، این نیروگاه با 30 درصد گاز طبیعی و 70 درصد سوخت مازوت و گازوئیل فعالیت می‌کند.

آلودگی نیروگاه شهید رجایی برای همه محرز است چراکه آلودگی از دودکش‌های آن با چشم قابل مشاهده است و هرازگاهی شاهد تشکیل ابرهای توده‌ای سنگین خاکستری رنگ بر فراز آسمان آبیک و بالای سر مردم این شهر هستیم.

به عنوان نمونه، در 17 دی ماه سال جاری از مقابل تابلوی روستای جزمه، ابرهای توده‌ای و خاکستری به طول 20 کیلومتر تا حوالی کافر قلعه، کوه حاجی‌آباد و سبزه‌پوش به سمت آبیک در حال حرکت بود که نگاه کردن به تصویر این ابرهای تیره، بسیار تأسف‌بار و دردآور بود و ای کاش چشمان مبارک مسئولان استانی و کشوری به این صحنه منور می‌شد و سایه شوم آلودگی را بر سر مردم آبیک نظاره می‌کردند.

البته مسئولان شهرستان آبیک هر روز شاهد چنین صحنه‌هایی در حد کم و زیاد بوده و در حال پیگیری کاهش آلودگی نیروگاه هستند ولی به نظر می‌رسد مسئولان استان قزوین و مسئولان کشوری به ویژه مسئولان وزارت نیرو و سازمان محیط زیست باید به طور جدی نیت رفع و کاهش آلایندگی نیروگاه را داشته باشند تا بتوانند به صورت عملیاتی وعده‌های پیگیری خود را به منصه ظهور برسانند.

مسئولان استان قزوین باید با پیگیری خود از سوی مسئولان وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در افزایش اختصاص گاز طبیعی بیشتر به نیروگاه شهید رجایی گام‌های ارزنده‌ای بردارند تا کمتر آلودگی در ریه‌های مردم شهرستان آبیک فرو رود.

بیان این مطلب خالی از لطف نیست که از دیدگاه کارشناسان، به دلیل وجود مشکلات در شرکت نفت به مدیران نیروگاه فشار وارد شده و به ناچار از سوخت مازوت استفاده می‌کنند؛ سوختی که چند برابر گاز طبیعی هزینه بر بوده و بر تأسیسات فشار آورده و هزینه تعمیرات نیروگاه را افزایش می‌دهد.

نیروگاه شهید رجایی به دلیل اینکه از بزرگترین نیروگاه‌های کشور و متعادل کننده برق کشور به شمار می‌رود، از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

آیا زمان آن نرسیده که مسئولان استان قزوین در تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه شهید رجایی با پیگیری مجدانه از سوی وزارت نیرو حرکت شتابنده و حرکت ضرب‌الاجلی داشته باشند تا مردم شهرستان آبیک کمتر شاهد آلایندگی این نیروگاه باشند و در فضاهای مجازی کمتر شاهد پست‌های ارسالی مردم از آلایندگی نیروگاه باشیم.

امیدواریم رفع آلایندگی نیروگاه شهید رجایی که در حوزه استحفاظی استان قزوین قرار دارد و جزو مطالبات مردم شهرستان آبیک نیز است به سریال ناتمام شرکت سیمان تبدیل نشود و با پیگیری عملی مسئولان، مردم آبیک چشمشان به پاک بودن این نیروگاه بیفتد و دیگر معترض و گلایه‌مند نباشند.

*میهمان‌های ناخوانده‌ای به نام ریزگردها

ضلع سوم مثلث آلودگی که سه سال است به آبیک ورود پیدا کرده و دو سال است به طور اساسی شاهد آن هستیم، وجود میهمان‌های ناخوانده در جنوب شهرستان آبیک یعنی ریزگردها است.

ریزگردهایی که بر اثر چرای بی‌رویه دام به ویژه شترهایی از استان‌های مختلف کشور و شترهایی از منطقه گنجاب، حسین‌آباد و رضی‌آباد شهرستان آبیک ایجاد شده است.

زمانی تالاب ‌الله‌آباد در جنوب شهرستان آبیک، از بهترین تالاب‌های ایران بوده چراکه زیستگاه آهوان و محل زیست پرندگان بومی و مهاجر آبزی و کنار آبزی همچون باقرقره، هوبره، چاخ‌لق، آنقوت، انواع حواصیل، غاز و پرندگانی شکاری کمیاب بوده که به مرور زمان و بر اثر دخالت‌های بشر، خبری زیاد از آنان نیست و در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

لازم به ذکر است، شهرستان آبیک سال گذشته به کانون ریزگردها استان قزوین تبدیل و معرفی شده بود.

به همین منظور در سال جاری مسئولان استان قزوین اعم از استاندار قزوین و حتی مسئولان کشوری و مسئولان اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی به همراه خبرنگاران شهرستان آبیک از مناطق کویری و جنوبی این شهرستان بازدید داشته و به بحث و تبادل نظرهای مختلفی پرداختند و تصمیم‌گیری‌هایی را نیز در دستور کار قرار دادند.

جای بسی امیدواری است که به تازگی در 20 هکتار از اراضی کویری جنوب شهرستان آبیک توسط مسئولان چند دستگاه مربوطه طرح کاشت درختچه‌های شورزی آغاز شده که امید است این طرح تنها به 20 هکتار بسنده نشود و مساحت بیشتری از جنوب آبیک زیر پوشش این طرح قرار گیرد تا شاهد ریزگردهایی نباشیم که علاوه بر استان قزوین برای استان‌های تهران، البرز و حتی اراک نیز تهدید محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد نظارت و کنترل اراضی کویری و بیابانی جنوب شهرستان آبیک از سوی مسئولان مربوطه به ویژه منابع طبیعی و آبخیزداری از اهمیت خاصی برخوردار است تا شاهد حضور دوباره شترها و چرای آن‌ها در این منطقه نباشیم که در صورت تکرار این موضوع، چرای شترها سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و در نتیجه کویری و بیابانی شدن اراضی و بروز پدیده ریزگردها می‌شود.

نکته دیگری که در این گزارش باید به آن اشاره کرد، احداث پارک جنگلی در شهر آبیک است که کلنگ احداث آن در اسفند ماه سال گذشته با حضور مسئولان کشوری و استان قزوین به زمین زده و 100 اصله نهال نیز غرس شد.

*ضرورت عملی شدن وعده مسئولان در اختصاص چاه آب به شهرداری

حدود دو سال است که اعضای شورای اسلامی و شهردار آبیک خواستار اختصاص یک حلقه چاه آب از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین هستند و تاکنون این امر تحقق نیافته است.

با توجه به پیگیری‌های مسئولان شهری آبیک، قول مساعد اختصاص یک حلقه چاه آب از مسئولان قزوین گرفته شده ولی تاکنون این وعده به صورت عملی تحقق نیافته است.

اختصاص یک حلقه چاه آب به شهرداری آبیک برای آبیاری فضای سبز و پارک جنگلی امری مهم و ضروری است چراکه در حال حاضر برای آبیاری فضای سبز و درختان شهر آبیک از آب شرب این شهر استفاده می‌شود که به گفته شهردار آبیک، دلیل داشتن املاح سنگین و طعم نامطبوع آب این شهر سبب آسیب رساندن به فضای سبز می‌شود.

با توجه به وجود آلایندگی‌های نیروگاه شهید رجایی و شرکت سیمان و ریزگردها، مسئولان استان قزوین و کشوری باید پیگیری مجدانه برای رفع این آلاینده‌ها را در دستور کار قرار داده تا پیگیری آنان به مرحله اجرا در آمده و مردم بتوانند از حبس مثلث آلودگی هوا خارج شده و نفس راحت، آرام و پاک بکشند.

امید است که مسئولان استانی و کشوری، خود را جای مردم و مسئولان شهرستان آبیک قرار داده و آلودگی هوای این شهرستان را تهدید و معضلی جدی دانسته و در راستای رفع و کاهش واحدهای آلاینده نیروگاه شهید رجایی و شرکت سیمان و جلوگیری از بروز پدیده ریزگردها اراده و عزمی قوی و نیز همتی والا داشته باشند.

نکته مهم و قابل ذکر این است که با توجه به احداث شهرک صنعتی در شمال شهر آبیک، مسئولان باید به سرمایه‌گذارانی مجوز فعالیت دهند که استقرار صنایع هایتک و پاک را در دستور کار دارند نه اینکه پس از استقرار صنایع آلاینده، به فکر رفع آلایندگی آنان بیفتند که دیگر کار از کار بگذرد و با کش و قوس‌های فراوانی مواجه باشند که به عنوان نمونه می‌توان به واحدهای آلاینده نیروگاه شهید رجایی و شرکت سیمان اشاره کرد که پس از گذشت سال‌ها از آلاینده بودن آنان، مردم شهرستان آبیک هنوز از آلودگی این دو واحد رنج می‌برند.

مسئولان باید بدانند که چشم امید مردم شهرستان آبیک به آنان است و انتظار دارند هر چه زودتر تدابیر لازم برای رفع آلودگی نیروگاه شهید رجایی، شرکت سیمان و ریزگردها اندیشیده شود چراکه داشتن هوای پاک حق مردم این شهرستان است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 29 دی 1394، کد مطلب: ۱۳۹۴۱۰۲۹۰۰۰۰۷۹:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
الودگی هوا واقعا معضل شده هر چقدر علم پیشرفت میکنه وکارخونه ها بیشتر میشه الودگی هم بیشتر میشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین