پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، درباره کمبود محیط‌بانان به دو سناریوی استاندارد جهانی و چارت سازمانی یگان حفاظت اشاره کرد و توضیح داد: باتوجه به استاندارد جهانی هر ۱۰۰۰ هکتار نیازمند یک محیط‌بان است. به عبارتی هر محیط‌بان توانایی حفاظت از ۱۰۰۰ هکتار را دارد. با توجه به این استاندارد ما الان حدودا هشت تا ۹ برابر محیط‌بانان فعلی نیاز به محیط‌بان داریم. به عبارتی با توجه به این استاندارد بسیار عقب‌ماندگی داریم. هدف‌گذاری ما براساس چارت سازمانی‌مان است که رده شغلی برای محیط‌بانی داریم و می‌توانیم محیط‌بان استخدام کنیم.

شعار سال: در پی انتشار تصاویری از حمله قاچاقچیان چوب در منطقه جنگلی چمستان شهرستان نور در فضای مجازی که نشان می‌دهد قاچاقچیان با دو دستگاه خودروی نیسان با سلاح سرد و قمه و تهدید جانی نگهبان از ایست و بازرسی جنگلبانی چمستان در استان مازندران فرار می‌کنند موضوع در دستور کار پلیس و دستگاه قضا قرار گرفت. اما پس از مدتی رییس کل دادگستری مازندران از دستگیری متهمان که با سلاح سرد اقدام به تهدید نگهبان منابع طبیعی کرده بودند خبر داد. در حالی این اتفاق رخ داد که قانون حمایت قضایی از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در کش و قوس اصلاح قرار دارد. براساس این قانون، محیط‌بانان و جنگلبانان در صورتی که در جنگل‌ها و منابع طبیعی جرم مشهودی ملاحظه کنند و تذکر و هشدار کارساز نباشد، می‌توانند از سلاح خود استفاده کنند، ولی اینگونه نیست که اجازه استفاده سلاح در منزل و خیابان را داشته باشند یا بتوانند در این اماکن مسلح باشند، اما در محل مربوط به وظیفه خود می‌توانند از سلاح استفاده کنند. این قانون شامل چهار ماده و سه تبصره در جلسه علنی ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۹ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در ۷ خرداد ۹۹ به تأیید شورای نگهبان رسید.

کمبود تجهیزات برای محیط‌بانان

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره کمبود تجهیزات برای محیط‌بانان توضیح داد: امکاناتی مانند خودرو، موتور و سلاح که در اختیار جامعه مقابل محیط‌بانان (شکارچیان غیرمجاز) قرار دارد، پیشرفته هستند. به عنوان مثال موتور و خودرو‌ها مانند ۱۰ سال گذشته نیست همچنین سلاح‌هایشان نیز از لحاظ دوربین و هدف‌گیری بسیار پیشرفته است؛ بدین جهت ما باید همزمان برای غافلگیر نشدن محیط‌بانان آنان را نیز به تجهیزات نوین مجهز کنیم تا ضعیف‌تر از شکارچیان نباشند. این موضوع جزو برنامه‌های راهبردی یگان حفاظت سازمان محیط زیست است که در حدود دو سال گذشته طرح آن نوشته شده است و در سازمان نیز وجود دارد. سرهنگ جمشید محبت‌خانی با اشاره به ۱۲۰۰ موتورسیکلت خریداری شده در سال گذشته برای محیط‌بانان اظهارکرد: این موتورسیکلت‌ها به محیط‌بانان تحویل داده شده‌اند و امسال قصد خرید خودرو‌های متناسب برای ماموریت‌هایشان به جهت تعقیب، مراقبت و پیشگیری بهتر از تخریب محیطی و شکار غیرمجاز را داریم. او افزود: با توجه به بازدید‌هایی که در چند سال اخیر از محیط‌بانان داشتیم؛ تجهیزاتی مانند پهپاد، دوربین‌های مداربسته، دوربین‌های حرارتی، دوربین‌های دید در شب و بی‌سیم‌های مدل جدیدتر - که امکانات بیشتری دارند و کارآمدتر هستند- مورد نیاز است. ما درخواست این موارد را در قالب طرحی ارایه کرده‌ایم و امیدواریم پس از گذشت امسال و خرید خودروها، در سال ۱۴۰۲ بتوانیم تجهیزات نوین را برای محیط‌بانان فراهم کنیم.

باتوجه به استاندارد جهانی، ۴۲۰۰ محیط‌بان در کشور کم داریم
عقب ماندن از استاندارد جهانی

محبت‌خانی درباره کمبود محیط‌بانان به دو سناریوی استاندارد جهانی و چارت سازمانی یگان حفاظت اشاره کرد و توضیح داد: باتوجه به استاندارد جهانی هر ۱۰۰۰ هکتار نیازمند یک محیط‌بان است. به عبارتی هر محیط‌بان توانایی حفاظت از ۱۰۰۰ هکتار را دارد. با توجه به این استاندارد ما الان حدودا هشت تا ۹ برابر محیط‌بانان فعلی نیاز به محیط‌بان داریم. به عبارتی با توجه به این استاندارد بسیار عقب‌ماندگی داریم. هدف‌گذاری ما براساس چارت سازمانی‌مان است که رده شغلی برای محیط‌بانی داریم و می‌توانیم محیط‌بان استخدام کنیم.

او افزود: در دو سال گذشته وضعیت پاسگاه‌ها، میزان کمبود نیرو و چارت سازمانی را به سازمان استخدامی کشور ارایه کردیم که براین اساس به ما مجوز استخدام سالانه ۲۵۰ نفر به مدت ۱۰ سال داده شد. در دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این اقدام صورت گرفت و امسال نیز قصد استخدام ۲۵۰ نفر دیگر را داریم تا بتوانیم در هفت سال آینده براساس شرایط و ضوابط موجود ۲۵۰۰ نفر محیط‌بان به ۳۸۰۰ نفر فعلی اضافه کنیم. اینگونه جمعیت محیط‌بانان خود را براساس چارت سازمانی ۷۰ درصد ارتقا داده‌ایم.

منع به کار‌گیری از اسلحه گرم

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره قانون منع به‌کارگیری از سلاح گرم برای محیط‌بانان توضیح داد: قانون حمایت قضایی از محیط‌بانان و جنگل‌بانان برای اینکه در چه شرایطی می‌توانند از سلاح استفاده کنند، در سال ۱۳۹۹ تصویب شد و قبل از آن با اینکه سلاح در اختیار محیط‌بانان بود، اما در وضعیت بلاتکلیفی بودند و ضوابطی برای استفاده از سلاح وجود نداشت که به عنوان مثال می‌توانند از ضوابطی که برای پلیس در این موضوع وجود دارد استفاده کنند یا خیر؟ او افزود: پس از پیگیری‌های جدی در نهایت قانون حمایت قضایی از محیط‌بانان و جنگل‌بانان تصویب و مشخص شد که محیط‌بانان در چه شرایطی می‌توانند از سلاح استفاده کنند؟ در این قانون سه بند برای شرایط استفاده از سلاح برای محیط‌بانان نوشته شد، اما ما با توجه به شرایط کاری آن‌ها و نوع درگیری‌های موجود به این بند‌ها اعتراض کردیم چراکه برای شرایط کاری محیط‌بانان کافی نیست و نگرانی‌های سازمان را به‌طور کامل رفع نمی‌کند. محبت‌خانی افزود: همزمان با اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح، باتوجه به شرایط و پیشنهاداتی که ارایه کرده‌ایم، خواستار اصلاح قانون استفاده از سلاح برای محیط‌بانان و جنگلبانان در قالب قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از آنان شدیم. این موضوع در دستورکار مجلس قرار دارد و اگر علاوه بر سه بند موجود، پیشنهادات ما لحاظ شود، نحوه استفاده از سلاح برای محیط‌بانان کارآمدتر و کاربردی‌تر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه تعادل، تاریخ انتشار:۲۸ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۹۲۷۲۹، www.taadolnewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین