پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۳۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
جنگل های بلوط زاگرس واقعا تنها مانده اند. از حمله جوانه خوار گرفته تا آتش سوزی و خکاندن عامدانه درخت برای کسب منفعت. اما قاعده در جنگل های شمال به گونه ای دیگر رقم خورده است. با وجود طرح صیانت و تنفس جنگل، پاره ای از مدیران دولتی با لابی برخی از سیاسیون قصد تاراج مجدد این سرمایه طبیعی به بهانه پاکسازی محیط جنگلی از درختان شکسته و خشکیده را دارند. اسم رمزی که مسلما تخریب عامدانه جنگل را مجددا رقم خواهد زد.

شعار سال  : این روز‌ها علاوه بر عوامل طبیعی مانند خشکسالی و تغییرات اقلیمی و همچنین آفت و بیماری که بلای جان جنگل‌های زاگرس شده ، سود جویان هم دست از سر درختان بنه و بلوط زاگرس برنمی‌دارند و همچنان به خشکاندن عامئانه و قطع درختان می‌پردازند.

صمد نژاد ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری فارس در این خصوص می گوید که تلاش کرده‌ایم تا در بحث دیده بانی از آتش سوزی‌ها و اضافه کردن قرق بان ، روند تخریب جنگل‌های زاگرس در استان فارس را کاهش دهیم. اما سودجویان مجهز به اره‌های شارژی بدون صدا شده‌اند و شبانه در سکوت ،  درختان را قطع می‌کنند. روش دیگری که مرگ درختان را ایستاده و تدریجی رقم می‌زنند این است که با تبر یاتیشه ابتدا دور پایین تنه درخت را زخم و آوند‌ها را قطع می‌کنند که به مرور درخت خشک و توسط باد بر زمین می‌افتد. این گروه از سودجویان ، عمدتا درختان را برای ایجاد اراضی دیم و همچنین تهیه و فروش زغال قطع می‌کنند. راهکار کار هم این است که مردم ،خودشان در حفظ جنگل کوشا باشند.

مقابله با نابودگران بلوط زاگرس و میدان دهی به نابودگران جنگل های هیرکانی در شمال



پیلتن کارشناس منابع طبیعی شهرستان ممسنی هم بیان داشته، جریمه قطع هر درخت حدود چهار میلیون تومان بوده و این مبلغ، بازدارنده نیست، شاید افزایش مبلغ جریمه و باز نگری در قوانین حفظ جنگل بتواند بازدارنده باشد.

لازم به توضیح است که در یکسال گذشته ۲۶۳ تن چوب و ۴۶ تن زغال در فارس کشف و ضبط شده که به گفته کارشناسان منابع طبیعی فارس پنجاه درصد آن از استان‌های همجوار وارد فارس شده است. وسعت جنگل‌های زاگرس حدود شش میلیون هکتار بوده که دو میلیون هکتار آن( یک سوم کل جنگل های زاگرسی) در استان فارس واقع شده است.

مقابله با نابودگران بلوط زاگرس و میدان دهی به نابودگران جنگل های هیرکانی در شمال

اما داستان تخریب جنگل های هیرکانی در شمال کشور به گونه ای دیگر است. با وجود تصویب طرح صیانت و تنفس جنگل ، گروهی از مدیران دولتی با همکاری برخی از نمایندگان مجلس و لابی های سیاسی و به بهانه پاکسازی کف جنگل از درختان افتاده و شکسته، قصد هموارسازی مجدد مسیر تجاوز به جنگل را دارند. وزیر کم اطلاع وزارت جهادکشاورزی هم بنوعی تماشاگر داستان است. 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
0
0
واقعا جای تاسف داره. توی مازندران یک نماینده مجلسی بود که خودش هم توی وزارت جهادکشاورزی کار می کرد. خیلی حامی این طرح جمع کردن درخت های خشکیده است. برادر خانمش هم پیمانکاره گویا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین