پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۳۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
بر اساس تصاویر و اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارشات رسانه های رسمی، پس از نماز جمعه ششم آبان ماه در زاهدان، جمعی از مردم به خیابان‌ها آمدند و شعار‌هایی سر داده‌اند. برخی مدعی کشته شدن شش نفر در این ناآرامی‌ها شده‌اند. با این حال، شورای تامین این ادعا را رد و مرگ یک نفر که گفته شده یک کودک است را تائید کرده است. علاوه بر زاهدان، برخی شهر‌های دیگر زاهدان از جمله سراوان، چابهار نیز اندکی ناآرام بوده است.در ویدئو‌های منتشر شده از تجمعات زاهدان، علاوه بر مشاهده شلیک گاز اشک‌آور، صدای تیراندازی نیز شنیده می‌شود. اینترنت نیز در شهر زاهدان نیز دچار اختلال شده بود.بر اساس برخی تحلیل ها ناآرامی از حوزه فراگیری اجتماعی و تعصبات دینی احتمالا خارج شده و با مهندسی دست های پشت پرده، بشکل لکه ای و نقطه ای در حال ادامه است. همکاری علمای دینی ، سران طوائف و نزدیکی مدیران و سیاسیون با مردم، قابل تحسین و تقدیر است.

شعار سال: بر اساس تصاویر و اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و گزارشات رسانه های رسمی، پس از نماز جمعه ششم آبان ماه در زاهدان، جمعی از مردم به خیابان‌ها آمدند و شعار‌هایی سر داده‌اند. برخی مدعی کشته شدن شش نفر در این ناآرامی‌ها شده‌اند. با این حال، شورای تامین این ادعا را رد و مرگ یک نفر که گفته شده یک کودک است را تائید کرده است. علاوه بر زاهدان، برخی شهر‌های دیگر زاهدان از جمله سراوان، چابهار نیز اندکی ناآرام بوده است.در ویدئو‌های منتشر شده از تجمعات زاهدان، علاوه بر مشاهده شلیک گاز اشک‌آور، صدای تیراندازی نیز شنیده می‌شود. اینترنت نیز در شهر زاهدان نیز دچار اختلال شده بود.

گزارشی چند وجهی از دومین جمعه ناآرام و خونین در زاهدان

شورای تامین سیستان و بلوچستان در بیانیه شماره دو اعلام کرد، پیرو اطلاعیه قبلی در خصوص حوادث ۶ آبان ۱۴۰۱ به اطلاع مردم شریف و آگاه سیستان و بلوچستان که در پی اغتشاشات امروز یکی از شهروندان در اثر تیراندازی افراد ناشناس جان خود را از دست داده و در این میان ۱۴ نفر از مردم و نیرو‌های حافظ امنیت مجروح شدند. علی رغم تذکرات امام جمعه مسجد مکی زاهدان، متاسفانه عده‌ای افراد فرصت‌طلب برای ایجاد اغتشاش و ناامنی وارد خیابان‌های اطراف شده که در این میان با شلیک افراد ناشناس، تعدادی از شهروندان و نیرو‌های حافظ امنیت مجروح شدند. ضمن قدردانی از مردم شریف و با بصریت استان و علماء، معتمدان و ریش سفیدان، اعلام می‌دارد که شرایط استان عادی است .

تعداد بازدید : 9

روایت ایسنا (ادعای برگزاری نماز جمعه زاهدان بدون حاشیه و درگیری):

خبرگزاری ایسنا نوشت، شهر زاهدان پس از گذشت بیش از یک ساعت از برگزاری نماز جمعه فضایی آرام را پشت سر می‌گذارد. نماز جمعه امروز زاهدان با آرامش در عیدگاه (محل برگزاری نماز جمعه) به امامت جمعه مولوی عبدالحمید برگزار شد. مولوی عبدالحمید در پایان خطبه‌های خود در نماز جمعه امروز زاهدان از نماز گزاران خواست که با آرامش به منازل خود باز گردند، اما برخی از آن‌ها حین ترک عیدگاه تا طی مسافتی حدود صد متری از محل برگزاری نماز جمعه شعار‌هایی سر می‌دادند. خطیب نماز جمعه امروز زاهدان در سخنان خود ضمن استقبال از بیانیه پنج شنبه شب شورای تامین استان( برکناری فرمانده انتظامی شهرستان و کلانتری 16 زاهدان) بر رسیدگی به آنچه چند هفته قبل در نماز جمعه زاهدان اتفاق افتاد تاکید کرد و برخورد با عوامل آن را خواستار شد.
ساعت‌ها پس از برگزاری نماز جمعه در زاهدان با وجود حضور پررنگ نیرو‌های انتظامی، آرامش برقرار و اینترنت شهر نیز وصل است. در حوالی عصر با در خیابان خیام کنار مسجد مکی زاهدان تعدادی از اغتشاشگران خیابان را بستند و شعار سردادند که با ورود پلیس و انتظامات مسجد وضع به حالت قبل بازگشت.
عصر جمعه شورای تامین سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی از علما، معتمدان و مردم هوشیار استان، خصوصا مجموعه انتظامات مسجد مکی، اعلام کرد: علی‌رغم تذکرات امام جمعه مسجد مکی زاهدان، متاسفانه عده‌ای افراد فرصت‌طلب برای ایجاد اغتشاش و ناامنی وارد خیابان‌های اطراف شده که در این میان با شلیک افراد ناشناس، تعدادی از شهروندان و نیرو‌های حافظ امنیت مجروح شدند.

روایت فارس از دومین جمعه خونین زاهدان :

خبرگزاری فارس نیز درباره وضعیت زاهدان نوشت، نماز جمعه زاهدان در هر دو مصلای قدس و مصلای مسجد مکی با امنیت و آرامش برگزار شد. نمازگزاران مسجد مکی بعد از اقامه نماز در خیابان اطراف مسجد راهپیمایی کردند و شعار داده و سپس به خانه‌هایشان رفتند. اما عده‌ای از اوباش مانند هفته گذشته در خیابان‌های مختلف از جمله خیام، مدرس و کوثر شروع به سنگ پراکنی، آتش زدن لاستیک‌ها و ایجاد ناامنی کردند که با حضور به موقع نیرو‌های امنیتی، فضای شهر در کنترل است.

گزارشی چند وجهی از دومین جمعه ناآرام  در زاهدان

این خبرگزاری افزود، به گفته شاهدان عینی در فرایند آرام سازی فضای آشوب چند نفر از پرسنل انتظامی مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند. صدای تیراندازی در خیابان‌های اطراف مسجد مکی از جمله خیابان خیام شنیده می‌شد. تعدادی از آشوبگران در اغتشاشات امروز از پشت بام‌ها به سمت مردم و نیرو‌های امنیتی شلیک می‌کردند. در اغتشاشات امروز زاهدان متاسفانه یک کودک کشته شد که از ناحیه سر هدف قرار گرفته است. در درگیری‌های چند هفته گذشته زاهدان آشوبگران از سلاح‌های جنگی و ساچمه‌ای استفاده کرده‌اند. هم اکنون فضای شهر آرام و به گفته منابع امنیتی روند دستگیری و مقابله با اراذل و اوباش همچنان ادامه دارد.

روایت ایرنا (ادعای برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز توسط نمازگزاران):

خبرگزاری دولت، ایرنا هم درباره وضعیت زاهدان نوشت، بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا، راهپیمایی نمازگزاران پس از اقامه نماز جمعه در شهر زاهدان بدون هرگونه تنش و درگیری به پایان رسید و اکنون فضای آرامی در سطح شهر حاکم است. با وجود تلاش بی‌وقفه ضدانقلاب و جریان سازی رسانه‌ای آن‌ها مردم زاهدان و از جمله نمازگزاران اهل تسنن پس از اقامه نماز جمعه بدون تنش و درگیری راهی منازل خود شدند. مردم بدون توجه با شانتاژ‌های رسانه‌ای معاندان که این روز‌ها بسیار فعال شده اند بعد از اقامه نماز جمعه با ماشین یا پای پیاده به منازلشان رفتند.
نماز جمعه این هفته اهل تسنن زاهدان که با حضور جمع زیادی از مردم دیگر شهر‌های استان برگزار شد نسبت به هفته‌های دیگر بیشتر بود و همه آن‌ها بدون مشکلی محل برگزاری نماز را ترک کردند. تعداد بسیار کمی از نمازگزاران هم شعار‌هایی ساختارشکنانه سر دادند که پس از اینکه دیگر نمازگزاران آن‌ها را همراهی نکردند محل را ترک کردند. حضور نیرو‌های انتظامی در اطراف مصلی و در کنار نمازگزاران باعث نظم و امنیت شده بود. امام جمعه اهل تسنن زاهدان هم در خطبه‌های خود از بیانیه شب گذشته شورای تامین استان استقبال کرد.
مولوی عبدالحمید طی خطبه‌های امروز نماز جمعه زاهدان با استقبال از بیانیه شب گذشته شورای تامین استان و برکناری برخی مسئولان در رابطه با حادثه ۸ مهرماه، خواستار رسیدگی کامل به اتفاقات رخ داده و برخورد و مجازات قاطع تمام افراد دخیل در این حادثه شد. وی در پایان خطبه امروز با توصیه نمازگزاران به کنترل احساسات از حضار خواست پس از اقامه نماز با رعایت امنیت و احترام به اموال و جان افراد محل نماز را ترک کنند و به خانه های شان بازگردند.
ایرنا در گزارش دیگری نوشت، در حالی که نماز جمعه اهل سنت زاهدان و راهپیمایی آنان بدون مشکل خاصی برگزار شد و مردم به سمت منازل خودشان رهسپار شدند، اما عده‌ای با سر و صورت پوشیده در میدان توحید تجمع کردند. این افراد در فاصله ۵۰۰ متری از مسجد مکی زاهدان تجمع کردند و در حال سر دادن شعار‌های هنجار شکنانه هستند. از برخی مناطق حاشیه شهر زاهدان خبر می‌رسد که تعداد معدودی از اغتشاشگران دست به آتش زدن لاستیک کردند. برخی از اغتشاشگران با سر و صورت بسته در خیابان مدرس، خیابان کوثر و خیام اقدام به سنگ پراکنی به خودرو‌های عبوری می کنند و سعی دارند تا فضای شهر را ملتهب کنند. فضای کلی زاهدان تا این لحظه آرام است. نیرو‌های انتظامی در سطح شهر بویژه خیابان‌های منتهی به مسجد مکی حضوری فعال دارند. راهپیمایی در شهر‌های سراوان، ایرانشهر، چابهار و نیکشهر بعد از اقامه نمازجمعه اهل سنت نیز برگزار شده است.

روایت واقع گرای تسنیم از ناآرامی های زاهدان : 

خبرگزاری تسنیم نوشت، گزارش میدانی خبرنگاران تسنیم از وضعیت آرام در سطح شهر زاهدان با وجود تلاش بی‌وقفه ضدانقلاب بیرونی در روز‌های اخیر برای ایجاد تنش حکایت دارد. امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان در خطبه‌ها ضمن دعوت مردم به حفظ آرامش از بیانیه شورای تامین سیستان و بلوچستان و اقدام صورت گرفته در برکناری برخی مسئولین در زمینه حوادث ۸ مهرماه زاهدان استقبال کرد. وی در ادامه خواستار برخورد و مجازات عادلانه همه مقصران احتمالی حوادث روز جمعه زاهدان شد و تأکید داشت بررسی‌های کمیته حقیقت‌یاب مورد پذیرش خواهد بود. نمازگزاران اهل سنت زاهدان که این هفته بعضاً از دیگر شهرستان‌های استان در مرکز حضور یافته‌اند و از این جهت جمعیت بیشتری را شامل شده، پس از اقامه نماز جماعت و راهپیمایی کوتاه متفرق شده‌اند. عده اندکی هم در این فضا تلاش داشتند با سر دادن شعار‌های ساختارشکنانه جمعیت را سمت تشنج ببرند که موفق نبوده‌اند.

روایت مهر و ادعای زاهدانی امن و آرام!

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هم درباره ناآرامی‌های امروز زاهدان نوشته است، امروز شهر زاهدان در سایه هوشیاری و وحدت مردم و تدبیر متولیان امر روز آرام و امنی را پشت سر گذاشت و بنا بر گزارش میدانی خبرنگاران مهر خوشبختانه این آرامش در کل استان هم حاکم است. به‌رغم همه توطئه‌ها و جوسازی‌های صورت گرفته طی روز‌های گذشته و تلاش برای القای ناامنی در زاهدان تا این ساعت فضای شهر با مشکل خاصی مواجه نبوده است. همچنین هم‌زمان با ایراد خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان توسط مولوی عبدالحمید مراسم نماز جمعه زاهدان با آرامش کامل در عیدگاه (محل برگزاری نماز جمعه) برگزار شد. زاهدان امن و آرام/ استقبال مولوی عبدالحمید از بیانیه شورای تأمین‌مطابق اعلام خبرنگار مهر فضای شهر زاهدان هنگام برگزاری نماز جمعه و قبل از آن آرام بوده است.
در بخش‌هایی از شهر حضور نیرو‌های امنیتی و انتظامی دیده می‌شود. اینترنت در سطح استان وصل و برقرار است. زندگی کاملاً در شهر زاهدان جریان دارد، نانوایی‌ها و مراکز خدماتی در حال فعالیت هستند و مردم شیعه و سنی در کنار یکدیگر در حال انجام امورات روزمره خود هستند. با پایان نماز جمعه شاهد تجمع‌های کوچکی بودیم که بدون مشکلی خاتمه یافت و افراد متفرق شدند. درمجموع به نظر می‌رسد این بار نیز در سایه هوشیاری و هوشمندی مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان سنگ دشمنان این مرزوبوم به سنگ خورد و مردم غیور و مرزدار سیستان و بلوچستان بار دیگر به همه نشان دادند که بی‌دلیل نیست که این خطه را به‌عنوان پایتخت وحدت اسلامی نام‌گذاری کرده‌اند.

مسلما با مطالعه گزارش خبرگزاری های رسمی کشور، کلیت وضعیت زاهدان قابل تصویر کشیدن و تحلیل است. اما در این بین، نقد را باید متوجه خبرگزاری هایی نمود که با محافظه کاری های بشدت مزموم و غیر حرفه ای، اعتماد شهروندان به اطلاع رسانی رسانه های داخلی را تضعیف می کنند. رعایت تحفظات سیاسی- امنیتی در انعکاس اخبار یک اصل پذیرفته شده و نشان دهنده حفه ای بودن است، اما محافظه کاری و انعکاس نادرست اخبار ، نه تنها امری پسندیده نبوده، بلکه بدور از حرفه ای گرایی رسانه ای قلمداد می شود. 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از خرداد نیوز. منتشره در ششم آبان 1401. کد خبر: 379407 . https://www.khordad.news . 

اخبار مرتبط
برچسب ها: تداوم آشوب در زاهدان ، دومین جمعه خونین در زاهدان ، زاهدان و درگیری های پراکنده در روز جمعه ، برگزاری نماز جمعه در دو مسجد قدس و مکی شهر زاهدان ، توصیه مولی عبدالحمید به آرام شدن فضای زاهدان ، گزارش از زاهدان از چند منظر و منبع ، کندی اینترنت در شهر زاهدان ، حضور نمازگزاران سایر شهرستان ها در مسجد مکی زاهدان ، تداوم ناارامی ها بشکل محدود در چند شهر دیگر سیستان و بلوچستان ، روایت های جهت دار از وضعیت زاهدان در روز جمعه ، محافظه کاری خبرگزاری های داخلی در انعکاس واقعیت های زاهدان ، کاهش اعتماد مردمی به منابع خبری داخلی با محافظه کاری های منفعت طلبانه ، همگرایی نظر مولوی عبدالحمید به نتایج کمیته حقیقت یاب ، انتشار دو بیانیه توسط شورای تامین استان در روز جمعه ، تشکر شورای تامین استان از همراهی مردم ، مصیبت هشت مهر زاهدان ، ناآرامی های هشت مهر زاهدان ، جمعه خونین 8 مهر در زاهدان ، حل چالش ها با ریش سفیدی ، جمعه خونین زاهدان ، زاهدان و تمایلات بیگانگان به ناآرامی مرزی ، عبدالغفار نقشبندی امام جمعه موقت راسک ، جزئیات درگیری در زاهدان ، آرامش تدریجی شهذ و درخواست جبران خسارات ، آرامش تدریجی شهر زاهدان و درخواست شناسایی عوامل ایجاد درگیری ، وضعیت زاهدان در روز جمعه ششم آبان ماه 1401
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین