پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۰۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
گویا قرار است یک سر داستان ناآرامی‌ها به اغتشاشات زندان‌ها بعنوان کانون‌های سربسته و در حاشیه، ختم شود. بعد از آتش سوزی و درگیری در زندان لاکان، نوبت به آتش سوزی و درگیری در زندان اوین رسید. در ابتدا مسئله را به بند اغتشاشگران بازداشتی مرتبط دانستند و در اخبار تکمیلی، خبر از درگیری در بند محکومان مالی شد و در نهایت، بیان گردید که بخشی از انبار لباس زندانیان، طعمه حریق شده و از بین رفته است؟ ورای علل و شیوه وقوع این رویدادها، افکار عمومی می‌پرسند که ایا قرار است، داستان ناآرامی در زندان‌ها بشکل سریالی ادامه داشته باشد؟ اگر آری، زندان کرج و شیراز چطور است؟!

شعار سال: ساعتی از ناآرامی ها نگذشته بود که تصاویری از آتش سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها بیان می داشت که در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی، زندان دچار حریق می‌شود. برخی از منابع مدعی بودند که ساعت ۲۱:۱۰ دیشب درگیری صوری بین تعدادی از زندانیان بند ۷ اوین (محکومان مالی) با زندانیان بند ۸ (سارقان) به‌وجود آمده و ادعا شده که این امر منجر به آتش سوزی، فرار و انفجار مین و کشته شدن تعدادی از زندانی ها شده است.در 9 بند زندان ۵۷ هکتاری اوین تاسیس 1350، به جز محکومین امنیتی( سه بند ، دو الف، 209، 241) ، محکومین مالی با عناوین مجرمانه کلاهبرداری، صدور چک بی محل، فروش مال غیر، جعل سکه، اختلاس، رشوه، اعمال نفوذ در دستگاه‌های اقتصادی، کلاهبرداری الکترونیکی و ... نیز نگهداری می‌شوند(1) و آتش سوزی شب گذشته نیز در کارگاه خیاطی اشتغال زندانیان رخ داد که مددجویان این کارگاه همگی از محکومین سرقت بوده اند.به روایت دیدار نیوز، ایسنا نیز در گزارشی نوشته بود ، بر اساس دستورالعمل سازمان زندان‌ها، بازداشتگاه محل نگهداری موقت متهمان تحت قرار تأمین کیفری که با دستور کتبی مقام قضائی یا قانونی صلاحیت‌دار، به آنجا معرفی شده و تحت مدیریت یا نظارت سازمان است، شامل بازداشتگاه‌های عمومی، امنیتی، انتظامی یا نظامی است. بر همین اساس، اراذل و اوباش اصولا جایی در زندان اوین ندارند.

بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت، انتظامات زندان برای کنترل درگیری و آتش سوزی وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفا حریق را آغاز کرده و به فوریت، آتش سوزی مهار و خاموش شده است. گزارش ها حاکی از آن است نیروی انتظامی هم جهت کمک به برقراری هر چه زودتر آرامش در اوین به انتظامات زندان کمک کرده است.

تعداد بازدید : 19

از طرف دیگر، یک مقام ارشد امنیتی شب گذشته ،مدعی شده بود که شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و آشوب این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد. به گفته این مقام امنیتی، اراذل و اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است. وی افزود، بر اساس تدابیر اندیشیده شده، شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمد و آرامش در زندان برقرار گردید و عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بند‌های خود بازگشته‌اند. گزارش ها گویای این امر بودند که تا ساعت۲۳ شب گذشته تعداد ۸ نفر از زندانیان بر اثر این حادثه مصدوم شدند.
 
تعداد بازدید : 8
 
صالحی، دادستان تهران نیز تاکید کرد: «درگیری شامگاه شنبه زندانیان اوین، ارتباطی با اغتشاشات اخیر نداشته و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بند‌های سارقان و محکومان مالی جداست و با آن فاصله دارد»

منصوری، استاندار تهران ساعاتی پس از حادثه گفته بود: «برخی بند‌ها در زندان شلوغ شد، بند ۷ و ۸ شلوغ شده بود، ولی مسئله اصلی در بندی بود که بخشی از اراذل و اوباش در آن بند حضور داشتند. با حضور سریع مجموعه نیروی انتظامی، یگان امداد ،کاملا آرامش برقرار شد».
برخی از منابع مدعی شده اند که در میانه آتش‌سوزی و درگیری با نیرو‌های حفاظت، تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند. آن‌ها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می‌شوند. گفته می‌شود که صدا‌های انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است. در مقابل این ادعا، یک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها ضمن تکذیب خبر انفجار مین در زندان اوین تاکید کرد، در جریان اتفاقات شب گذشته هیچ زندانی وارد محوطه نشده و خبر روی مین رفتن زندانی‌ها کذب است.
همزمان با این اتفاقات و با تهییج و فراخوان رسانه‌های معاند، بیش از ۱۰۰ نفر از خانواده زندانیان مقابل زندان اوین تجمع نمودند. بسته شدن راه های ارتباطی، دقایقی بعد از انفجار و آتش سوزی و حضور خانواده زندانیان، ترافیک پر حجم و سنگینی را در منطقه رقم زد و تا ساعت ها امکان رفت و آمد را سلب نمود.
تعداد بازدید : 5
 
در این بین، یاسر هاشمی ادعای قابل تاملی در خصوص ارایه مرخصی عجیب به برادرش (مهدی هاشمی) از زندان اوین پیش از سانحه، ارایه کرده است. یاسر هاشمی شب گذشته در یک گروه در کلاب‌هاوس مدعی شده برادرش از چهارشنبه هفته گذشته تا روز جمعه مطابق روال همیشگی (مرخصی هفته در میان) داشته، اما در زمان مراجعت به زندان در روز جمعه به او گفته شده فعلا می‌تواند بیرون باشد. مسئولان سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه تاکنون در مورد این ادعا اظهار نظری نداشته‌اند.
بر اساس گزارش و طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، ۴ نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی‌ها درگذشتند و ۶۱ زندانی نیز مجروح شده اند و ۵۱ نفر از مجروحین به صورت سرپایی درمان شدند. هر ۴ زندانی فوت شده جزو محکومین ناشی از سرقت بودند که در زندان اوین دوران محکومیت خود را طی می‌کردند( اخبار تکمیلی آمار را هشت نفر نشان می دهد).هویت زندانیان فوت شده نیز به اطلاع خانواده آن‌ها رسیده و اسامی درگذشتگان متعاقبا و پس از دستور مقام قضائی منتشر خواهد شد.
بر اساس گزارشات دریافتی صبح روز یکشنبه تعدادی از زندانیان بند‌های ۷ و ۸ از زندان اوین خارج و به زندان‌های دیگر تهران و کرج (احتمالاً تهران بزرگ) منتقل شده‌اند، چرا که ساختمان این دو بند تخریب شده، سقف آن آسیب دیده و فعلاً قابل استفاده نیست.
 
رئیس قوه قضاییه در روز دوشنبه (حادثه در شب شنبه اتفاق افتاد) بیان داشت که آنچه در زندان اوین رخ داد جنایتی بود که به دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت، به مسئولان سازمان زندان‌ها و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه دستور داد تا با همکاری نیروهای امنیتی عوامل اصلی جنایت رخ داده در زندان اوین را شناسایی و به دادسرا معرفی کنند و مسئولان دادسرا نیز به سرعت به پرونده آنها رسیدگی کنند.
 
..............................
1) ساختمان اصلی زندان اوین شامل بند‌های ۷ (ویژه نگهداری زندانیان با جرایم عمومی) بند هشت (ویژه نگهداری زندانیان سیاسی و دارای احکام قطعی) بند چهار (ویژه نگهداری زندانیان سیاسی عقیدتی و زندانیان مشهور اختلاس مالی اقتصادی) بند ۳۵۰ (ویژه نگهداری زندانیان سیاسی) بند ۶ یا بخش ۳ سابق (عمومی و زیرنظر قوه قضاییه) بند‌های ۲۴۰ و ۲۰۹ (دراختیار وزارت اطلاعات) بند ۳۲۵ (دادگاه ویژه روحانیت) بند ۴ (ویژه محکومان بدون حکم قطعی و قرنطینه) بند ۶ یا ۳۵۰ سابق (ویژه زندانیان مالی و خدماتی) بند ۲۴۱ (متعلق به اداره حفاظت قوه قضاییه) بند ۲ - الف (متعلق به اطلاعات سپاه؛ تحت‌نظر قرارگاه ثارالله) و بند زنان است.در زمان افتتاح (۱۳۵۰) گنجایش کل زندان در ۲۰ سلول انفرادی و دو بند عمومی، فقط ۳۲۰ نفر بود. اما چند سال بعد از افتتاح و آغاز بهره‌برداری از زندان و در سال ۱۳۵۶، تعداد سلول‌های انفرادی به ۱۰۰ سلول افزایش می‌یابد و بند‌های جداگانه برای زندانیان زن و همچنین محکومیت عمومی ایجاد می‌شود که به دنبال این تغییرات، در ماه‌های پایانی سال ۱۳۵۶، ظرفیت زندان اوین به ۱۵۰۰ نفر افزایش می‌یابد.طی ۴ دهه اخیر هم افزایش آمار زندانیان ورودی به «اوین» دلیلی بر تغییرات کاربری برخی ساختمان‌ها و تبدیل آن‌ها به محل نگهداری زندانیان جدید بوده چنانکه گفته می‌شود ظرفیت نهایی زندان اوین حدود ۳۰۰۰ نفر است .
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۷۱۲۴۷۳، www.hamshahrionline.ir/ دیدار نیوز/  سایر منابع .
اخبار مرتبط
برچسب ها: آتش سوزی در اوین ، آخرین جزئیات رسمی از درگیری و آتش سوزی در زندان اوین ، آخرین جزئیات از درگیری و آتش سوزی در زندان اوین ، آتش سوزی در زندان اوین ، علت آتش سوزی در زندان اوین چه بود ، آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی اوین ، آتش سوزی در کارگاه خیاطی اوین ، درگیری بین زندانیان اوین ، درگیری بین زندانیان زندان لاکان رشت ، آتش سوزی در زندان لاکان رشت ، اغتشاشات زندان‌ها بعد از مرگ مهسا امینی ، جزئیات آتش سوزی در زندان اوین ، درگیری و آتش سوزی در زندان اوین ، ادعای انفجار مین در اطراف زندان اوین ، شورش اشرار در زندان اوین ، ادعای یاسر هاشمی درخصوص مرخصی مهدی هاشمی ، زندان اوین چند بند دارد ، بندهای نه گانه زندان اوین ، زندان اوین چند هکتار است ، زندان 51 هکتاری اوین ، بندهای امنیتی زندان اوین ، بند دو الف 209 و 241 زندان اوین ، آشنایی با زندان اوین ، بندهای زندان اوین ، تاریخچه فرار از زندان اوین ، تاریخچه کشته شدن زندانیان در میدان مین زندان اوین ، تکذیب کشته شدن زندانی ها در میدان مین اوین ، تائید خرابکاری در اوین توسط رئیس قوه قضائیه ، تکذیب رویدادی بودن ماجرای اوین توسط اژه ای ، انتقال زندانیان اوین به سایر زندان ها بعد از آتش سوزی
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
0
0
سر و صدا برای زندان سنندج هم گویا بلند شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین