پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران، صبح دیروز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مصلای امام خمینی تهران افتتاح شد. در این نمایشگاه، مسئولین امر بر اهمیت کشت گیاهان دارویی، لزوم توسعه گیاهان دارویی، پتانسیل کشور در این زمینه و صادرات این محصولات تاکید داشتند. ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی هم از آغاز کشت قراردادی گیاهان دارویی از سال آینده خبر داد و افزود:این وزارت جهاد کشاورزی با اعطای تسهیلات، حمایت در بخش مجوزدهی و اعطای سطح زیرکشت، از شرکت‌های فعال در این حوزه حمایت می‌کند.گفتنی است این نمایشگاه تا جمعه ۱۳ آبان ماه برپا است، شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف گیاهان دارویی و طب سنتی ایران ازجمله کشاورزی و غذایی، اسانس و عصاره، ماشین‌آلات و تجهیزات، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، آرایشی و بهداشتی حضور دارند.

شعار سال: ششمین دوره نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران، با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی سیف سهندی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ایران و برخی مسئولان کشوری، فناوران و فعالان عرصه گیاهان دارویی طب ایرانی کشور افتتاح شد.


پیش‌بینی بازار ۱۵ میلیارد دلاری گیاهان دارویی
دهقانی فیروزآبادی در آیین افتتاحیه این مراسم گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نسبت به تمام دنیا حتی نسبت به کل قاره اروپا فراوانی گونه‌های بیشتری داریم. از ۸۰۰۰ گیاه دارویی که در دنیا شناخته شده، ۲۳۰۰ گونه از آن‌ها خواص دارویی دارند که ۱۸۰۰ گونه از آن‌ها بومی ایران است که ظرفیت بزرگ ملی برای کشور است. ما در حوزه طب سنتی اسناد بالادستی ارزشمندی داریم. سند مرتبطی که در شورایعالی انقلاب فرهنگی تهیه شده، ۳ میلیارد دلار گردش مالی را دیده که ظرفیت بسیار بزرگی است و پیش‌بینی می‌شود که ما بتوانیم بازار ۱۵ میلیارد دلاری را داشته باشیم.

وی با اشاره به توسعه و توجه به طب سنتی در سال‌های اخیر گفت: طب سنتی که در زمان پهلوی و قاجار کمتر مورد توجه بود، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، سلامت کده ها، شتابدهنده‌ها و شرکت‌های مختلف تشکیل شدند و امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت توسعه پیدا کنند. طب مکمل به خاطر عدم توجه تاریخی در ۱۰۰ سال حکمرانی، اکنون ظرفیت‌های ویژه‌ای را برای ما ایجاد کرده است. بازار جانبی تجهیزاتی که می‌تواند در این صنعت ایجاد شود و ارزش افزوده‌ای که دارد، نکات بسیار امیدبخشی برای دانش بنیان هاست و فرصت‌های بسیاری را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

این مقام مسئول درباره ارزش آفرینی گیاهان دارویی برای کشور گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان دستگاه حمایت‌کننده توسعه فناوری‌های مربوط به گیاهان دارویی، طب سنتی، فرآورده‌های دارویی، عطر و اسانس و... در قالب ستاد فناوری مرتبط به اهمیت این موضوع باور دارد و در سال‌های آینده شاهد رشد در این حوزه خواهیم بود.

کشور ما پتانسیل زیادی در حوزه گیاهان دارویی دارد.

مهدی سیف سهندی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی دیگر سخنران این افتتاحیه با اشاره به شعار سال، تولید دانش بنیان و اشغال آفرین گفت: در سال تولید دانش‌بنیان توانستیم ششمین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی را به صورت حضوری و پس از وقفه‌ای که به دلیل همه گیری کرونا وجود داشت، برگزار کنیم. کشور ما پتانسیل زیادی در حوزه گیاهان دارویی دارد. با توجه به اینکه زنجیره ارزش گیاهان دارویی در کشور وسیع است وزارتخانه‌های مختلفی در این حوزه درگیر هستند.

او افزود: سند ملی گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۲ تدوین شد. این سند در توسعه زیرساخت‌ها و توسعه اکوسیستم نوآوری نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. در این نمایشگاه علاوه بر نمایش ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، سعی می‌کنیم در ترویج فرهنگ طب سنتی نیز نقش ایفا کنیم.

پیش‌بینی بازار ۱۵ میلیارد دلاری گیاهان دارویی
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه عصاره و اسانس، دمنوش‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی و ... در این نمایشگاه ظرفیت‌های خودشان را به نمایش گذاشته اند. ما از ظرفیت استان‌ها و استانداران هم در این نمایشگاه استفاده کردیم و ۲۱ استان در این نمایشگاه خاضر هستند.

او ضمن اشاره به این موضوع که یکی از چالش‌های ما توسعه بازار است، گفت: سهم ما کمتر از نیم درصد بازار جهانی است و باتوجه به سابقه طب ایرانی، باید سهم بیشتری در این حوزه‌ها داشته باشیم و به همین خاطر سعی کردیم از هیئت‌های تجاری برای حضور در این نمایشگاه دعوت کنیم. ۱۰ شتاب‌دهنده تخصصی در این نمایشگاه حضور دارند تا به افراد صاحب ایده کمک کنند. در اکوسیستم نوآوری یک بخش آن دولت است که می‌تواند در صدور مجوز‌ها و ... به این حوزه کمک‌کنند.

او در ادامه به راه اندازی سلامتکده طب سنتی و بخش کودکان در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بخش کودکان را راه اندازی کردیم تا فرهنگ‌سازی را از سنین پایین‌تر آغاز کنیم.

کشت قراردادی گیاهان دارویی از سال آینده آغاز می‌شود

سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این موضوع که بخشی فعال در حوزه گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد گفت: حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی یک بخش بین وزارتخانه‌ای است که بخشی از آن به حوزه سلامت و وزارت بهداشت برمی‌گردد و بخشی هم مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در حوزه دانشی نیز با وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که معاونت علمی، نقش هماهنگ‌کنندگی را برعهده دارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گیاهان دارویی داریم و ظرفیت تولید در کشور نیز بالاتر رفته است. بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهی دارویی داریم که ظرفیت بزرگی است، ضمن آنکه آب و هوای خوب کشور برای کشت این گیاهان بسیار خوب است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه وزارت کشاورزی از بخش خصوصی در این حوزه حمایت می‌کند تا ثروت آفرینی در کشور صورت بگیرد، گفت: در یک‌سال گذشته سطح زیر کشت گیاهان دارویی از ۲۵۰ هزار هکتار به ۲۸۰ هزار هکتار افزایش توسعه یافته که به این معناست که ۱۰ درصد افزایش یافته است.

ساداتی‌نژاد افزود: کشت قراردادی یکی از موضوعات محوری در دولت سیزدهم است که ما این کار را از بحث غلات به ویژه گندم شروع کردیم و از سال آینده نیز با موضوع گیاهان دارویی شروع خواهیم کرد. کشاورزی قراردادی به این معناست که قراردادی بسته می‌شود تا کشاورز مطمئن باشد محصولش خریداری می‌شود و خریدار دارد.

ساداتی نژاد اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است گیاهان دارویی قادر هستند ۲ درصد GDP کشور را از آن خود کنند؛ ما سعی خواهیم کرد در حوزه واگذاری اراضی و تسهیلات بانکی حمایت‌های لازم را انجام دهیم و همچنین از خام‌فروشی نیز جلوگیری خواهیم کرد.

پیش‌بینی بازار ۱۵ میلیارد دلاری گیاهان دارویی
وزیر کشاورزی در پایان گفت که این وزارتخانه با اعطای تسهیلات، حمایت در بخش مجوزدهی و اعطای سطح زیرکشت، از شرکت‌های فعال در این حوزه حمایت می‌کند.

گفتنی است این نمایشگاه تا جمعه ۱۳ آبان ماه برپا است، شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف گیاهان دارویی و طب سنتی ایران ازجمله کشاورزی و غذایی، اسانس و عصاره، ماشین‌آلات و تجهیزات، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، آرایشی و بهداشتی حضور دارند.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۱۰ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۰۱۰۸۱۰۰۰۰۱۴۸، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: کشت قراردادی گیاهان دارویی ، ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی ، پیش‌بینی بازار ۱۵ میلیارد دلاری گیاهان دارویی ، ۱۸۰۰ گونه گیاه دارویی مختص ایران ، گیاهان دارویی بومی ایران ، ارزش گیاهان دارویی ایران ، صادرات گیاهان دارویی ، پتانسیل ایران برای کشت گیاهان دارویی ، پنانسیل صادراتی گیاهان دارویی ، ارزآوری گیاهان دارویی ، گردش مالی گیاهان دارویی برای ایران ، غفلت از بازار صادراتی گیاهان دارویی ، ارزش آفرینی گیاهان دارویی برای کشور ، سند ملی گیاهان دارویی ، ترویج فرهنگ طب سنتی ، راه اندازی سلامتکده طب سنتی ، آغاز کشت قراردادی گیاهان دارویی ، بی اعتنایی به گیاهان دارویی ، زمینه توسعه گیاهان دارویی در کشور ، حمایت وزیر جهاد کشاورزی از توسعه گیاهان دارویی ، برنامه های حمایتی از کشاورزان برای تولید گیاهان دارویی ، سهم ایران از صادرات گیاهان دارویی ، سهم ایران از تجارت گیاهان دارویی ، فراوری گیاهان دارویی ، سودآوری گیاهان دارویی
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین