پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سازوکار قیمت‌گذاری خودرو‌های چینی تولید داخل تغییر می‌کند، از شکسته‌شدن رکورد تولید ماهانه خودرو در آذر ماه امسال طی پنج ساله گذشته خبر داد و گفت: به‌زودی عرضه خودرو از تقاضا بیشتر خواهد شد.

شعار سال: امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا عرضه می‌شود، اظهار داشت: این خودرو‌ها در چند رده قیمتی وارد کشور خواهد شد. در رده قیمتی پایین‌تر از ۱۰ هزار یورو کمترین تعرفه برای آن‌ها اعمال خواهد شد؛ مثلاً اگر خودرویی ۸ هزار یورو باشد، حقوق گمرکی برای آن ۴ درصد ثابت است البته سود بازرگانی با توجه به قیمت خودرو‌های وارداتی متغیر است که کمترین مقدار برای خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه در ۸ سال گذشته، یعنی در دهه ۹۰ قدرت خرید مردم (کل جامعه) آسیب دیده و از سوی دیگر ۴ سال است که واردات خودرو ممنوع بوده؛ طبیعی است که یک هیجانی وجود داشته باشد که این موضوع، به افزایش رقابت دامن می‌زند و قیمت را بالا برد.

سخنگوی وزارت صمت گفت: فضای بازار خودرو چه برای خودرو‌های وارداتی چه برای خودرو‌های ساخت داخل خیلی آرام و کاهنده خواهد شد.

وی با بیان اینکه خودروساز هیچ نفعی در ایجاد رقابت و هیجان روی تابلو و افزایش قیمت در بورس کالا ندارد، گفت: در مورد عرضه خودرو در بورس ما دو مقطع را باید از هم تفکیک کنیم، در مقطع اول وزارت صمت تقریباً هیچ نظارتی نداشت و شرایطی را اعمال نمی‌کرد که نتیجه‌اش این شد که دو خودروی شاسی با قیمت یک میلیارد تومانی ناگهان یک‌دفعه از ۲ میلیارد تومان هم بالاتر رفت.

قالیباف بیان داشت: نتیجه این اتفاقات این شد که ما یک دستورکاری با هماهنگی با بورس کالا تعیین کردیم که یک کف (حداقل) عرضه وجود داشته باشد، یعنی مثلاً اگر خودروی ۲۰۷ قرار است عرضه می‌شود، همه سفید و ویژگی فنی همه آن مشابه هم باشد که قیمت مختلف کشف نشود.

عرضه خودرو در بورس کالا شفاف شد

وی ادامه داد: برای خودرو‌های پر تیراژ ۲ هزار دستگاه و برای خودرو‌های کم تیراژ ۵۰۰ دستگاه خودرو برای عرضه در بورس تعریف شده است، یعنی شرایط در نظر گرفته شده برای منطقی‌تر شدن فضای عرضه در بورس کالا در نظر گرفته شد، اما باید عرض کنم که بورس کالا را به‌عنوان یک مرحله گذر از عدم تعادل عرضه و تقاضا به مرحله تعادل عرضه و تقاضا انتخاب کرده‌ایم که رانتی که اشاره شده و نصیب عده‌ای می‌شود و معلوم نیست چه کسانی هستند، در بستری به نام بورس کالا شفاف شود.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه در آذر ماه امسال ۱۲۷ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان خصوصی و دو خودروساز بزرگ تولید شده است، گفت: این میزان، رکورد تولید ماهانه را در پنج ساله گذشته شکسته است و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

برنامه ریزی برای عرضه یک میلیون خودرو در ۶ ماه آینده

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در ۶ماهه پیش رو در داخل حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود و ۲۰۰ هزار دستگاه هم واردات داشته باشیم؛ در مجموع حدود یک میلیون خودرو عرضه برنامه ریزی شده، البته می‌دانید که در کل سال گذشته چیزی بیشتر از ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه نتوانسته‌ایم، عرضه کنیم؛ بنابراین این حجم از عرضه خودرو، قطعاً می‌تواند بازار را اشباع کند و روی قیمت‌ها اثر گذار باشد که برای آن برنامه‌ریزی شده است.

قالیباف با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو در سال جاری حدود ۶ ماه ثابت و حتی کاهشی بود، گفت: تا زمانی که عوامل بیرون از صنعت و بازار خودرو و وزارت صمت تاثیر گذار است مانند افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها متلاطم خواهد شد.

افزایش تقاضای سرمایه‌ای خودرو با تلاطمات ارزی

وی گفت: متأسفانه تقاضای سرمایه‌ای خودرو با تلاطمات ارزی تقاضا‌های شکل می‌گیرد، حتی اگر تقاضای مصرفی هم باشد، فرد اگر مثلاً برای سه ماه آینده برنامه‌ریزی کرده بود که خودرو بخرد، تقاضایش را جلو می‌اندازد؛ یعنی فشار تقاضا را برای یک مقطع کوتاهی در بازار افزایش می‌دهد. مجموعه این تقاضا‌های ناخواسته در بازار قیمت را تغییر می‌دهد و این همین‌طور که می‌بینید قیمت ارز که پایین می‌آید، قیمت خودرو هم کاهش پیدا می‌کند. برنامه‌ریزی برای این موضوع خیلی سخت می‌شود و تنها راهکار آن این است که این قدر عرضه را افزایش دهیم تا خاصیت تقاضا‌های سرمایه‌ای در مورد خودرو شکل نگیرد.

سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: ابزارهایی برای کنترل بازار داریم، این ابزار در بستر ثبات اقتصادی طبعاً بهتر جواب می‌دهد؛ مثلاً شنیده شده که بعضی از خودروساز‌های خصوصی که عموماً از خودروی چینی تولید می‌کنند؛ این خودرو در کشور همسایه شاید ۵۰۰ میلیون تومان کمتر از کشور ما است؛ البته اقدامی باید برای فرمول تعیین قیمت این مدل خودرو‌ها انجام دهیم که به‌زودی و در همین هفته یا هفته آینده اعلام خواهد شد که در آن صورت این‌ها دیگر نمی‌توانند از یک سطحی قیمت خودرو را افزایش دهند.

قیمت کارخانه‌ای در یک سال گذشته هیچ تغییری داشته است

وی بیان داشت: قیمت کارخانه‌ای ایران خودرو و سایپا در طول یک سال گذشته هیچ تغییری نکرده است، گفت عوامل بیرونی کمتر روی آن اثر می‌گذارند، هرچند روی زنجیره تأمین مواد اولیه این دو خودروساز اثر گذار است، اما برای یک سال است که ما قیمت‌های خود درب کارخانه را هیچ تغییری نداده‌ایم.

قالیباف با بیان اینکه شاخص تغییرات قیمت مواد اولیه برای صنعت خودروسازی در فصل تابستان ۲ درصد بوده است، بیان کرد: الان ماهی ۲ درصد تورم درصد داریم و توانسته‌ایم آن را کنترل کنیم؛ وزارت صمت باید روی این موارد تمرکز کند.

سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: وقتی برای ۱۰ هزار خودروی ۲۰۶، ۲ میلیون تقاضا وجود دارد، کاری نمی‌توان انجام داد، جز اینکه میزان تولید را افزایش دهیم.

عرضه در بازار خودرو افزایش می‌یابد

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی مثلاً در اواخر بهار و یا اوایل تابستان سال آینده عرضه در بازار خودرو افزایش پیدا می‌کند، گفت: خودروسازان باید به سمت سیاست‌های تشویقی و اعتباری بروند که مردم خودرو بخرند؛ مانند چند سال قبل که برای خرید خودرو تسهیلات می‌دادند تا فروش برود. واقعاً با این میزان عرضه‌ای که در پیش است و آهنگ رشد آن، قطعاً ما را به یک نقطه خیلی خوب خواهد رساند؛ منتها به هر حال شرایط متغیر کلان را همیشه باید در تحلیل‌ها در نظر گرفت تا به آرامش بازار خودرو کمک کند.

قالیباف بیان داشت: واردات یک میلیون دستگاه خودرو قطعاً بازار را اشباع خواهد کرد، زیرا این میزان باید در یک سال عرضه شود، ولی دارد در ۶ماه این اتفاق می‌افتد و نیاز کشور هم حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۴۹۸۸۱۵۵، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین