پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
محمود کریمی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: پیشنهاد ما به صنایع این است که صنایع مشمول این قانون، از همان ابتدا اقدام به احداث حداقل ۵% نیروگاه تجدیدپذیر کنند و لازم نباشد سال به سال این ظرفیت را افزایش دهند؛ و همچنین اگر برایشان امکان پذیر است، ظرفیت بیشتری نیروگاه تجدیدپذیر تا ۵۰ درصد از دیماند مصرفی خود نصب کنند که بتوانند درصد بیشتری از برق خود را با شبکه تهاتر کنند و دچار قطعی برق نشوند.

شعار سال: محمود کریمی، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر در هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر میزگردی در خصوص نیروگاه‌های خورشیدی برگزار گفت: در هفته‌های اخیر در زمستان شاهد قطعی برق مکرر صنایع در کشور بوده ایم که دلیل آن سرمای هوا، مصرف زیاد گاز در کشور و کسری تراز گاز اعلام شده است. قطعی برق در سال‌های اخیر در انتهای بهار و تابستان نیز تکرار شده است بصورتی که برق واحد‌های صنعتی که در شهرک‌های صنعتی واقع هستند، یک روز در هفته قطع بوده است. این در حالی است که کشور ایران دارای پتانسیل بسیار بالای احداث نیروگاه تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است که در فصول مختلف سال می‌توانند بدون نیاز به سوخت، برق تولید کنند.

پتانسیل ۵ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی روی سقف صنایع در شهرک‌های صنعتی

وی افزود: ما صنایع را به دو بخش صنایع بزرگ و صنایع کوچک و متوسط تقسیم می‌کنیم. در خصوص صنایع کوچک و متوسط در ایران حدود ۸۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که از این تعداد، حدود ۵۰۰ شهرک صنعتی، بیش از ۳۲۰ ناحیه صنعتی و حدود ۱۰ منطقه ویژه اقتصادی هستند. در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی حدود ۵۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط وجود دارد. اگر هر کدام از واحد‌های صنعتی بطور متوسط حدود ۱۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی نصب کنند، ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاه خورشیدی به مدار می‌آید که در ظهر تابستان به داد صنایع و وزارت نیرو خواهد رسید.

خرید تضمینی برق خورشیدی از صنایع

کریمی اظهار داشت: وزارت نیرو از صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی تا ۳ مگاوات کنند، طبق قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله، برق را با نرخ‌های خرید تضمینی خریداری می‌کند. نرخ‌های پایه خرید تضمینی برای نیروگاه‌های با ظرفیت تا ۲۰ کیلووات برابر ۱۷۵۰ تومان و برای نیروگاه‌های ۲۰ تا ۲۰۰ کیلووات برابر ۱۶۵۰ تومان است. تا ۳ مگاوات نیز امکان احداث نیروگاه و خرید تضمینی وجود دارد.

وی ادامه داد: نرخ‌های پایه خرید تضمینی مشمول ضریب تعدیل می‌شوند که بر اساس تورم و افزایش نرخ ارز افزایش می‌یابند، بصورتی که نرخ‌های پایه سال‌های قبل هم اکنون مشمول ضرایب تعدیل تا ۵ برابر شده اند و درامد این نیروگاه‌ها ۵ برابر شده است.

عدم قطعی برق صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث کنند

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرک‌های صنعتی تعداد زیادی واحد صنعتی (عموما بین ۵ تا ۷۰ واحد صنعتی) روی یک خط ۲۰ کیلوولت قرار دارند، در زمان مدیریت بار، شرکت‌های توزیع برق کل خط ۲۰ کیلوولت را قطع می‌کنند و در نتیجه برق همه واحد‌های صنعتی که روی این خط هستند، با هم قطع می‌شوند. بقول معروف‌تر و خشک با هم می‌سوزند.

وی تاکید کرد: ساتکا در حال رایزنی با شرکت‌های توزیع برق است که این مشوق برای صنایع تعریف شود که در زمان مدیریت برق در تابستان، صنایعی که نیروگاه خورشیدی نصب کرده اند، از شمول مدیریت برق مستثنی شوند و برق شان قطع نشود. این موضوع از دو طریق امکان پذیر است. اول این که تعداد مشخصی واحد صنعتی که روی یک خط ۲۰ کیلوولت داخل شهرک مستقر هستند، نیروگاه خورشیدی احداث کنند، بصورتی که مجموع توان تولیدی آن‌ها به ظرفیت مشخصی از بار خط فوق برسد و در نتیجه کل فیدر از شمول قطع بار مستثنی شود. راه دوم اینکه واحد‌های صنعتی مجهز به کنتور‌های هوشمند و کنتور برای قطع و وصل از راه دور شوند و شرکت توزیع بتواند تک تک واحد‌ها را از راه دور قطع و وصل کند، در این صورت در زمان مدیریت بار توسط شرکت‌های توزیع برق، می‌توان واحد‌های صنعتی که اقدام به نصب نیروگاه خورشیدی نموده اند بصورت انفرادی را از قطعی بار مستثنی کرد. مواردی که اینجا گفته شد مربوط به صنایع کوچک و متوسط داخل شهرک‌های صنعتی است.

هزینه نیروگاه خورشیدی

کریمی بیان داشت: هزینه هر کیلووات نیروگاه خورشیدی عددی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است که بر اساس نوع تجهیزات استفاده شده و ظرفیت نصب شده متفاوت است؛ بنابراین یک نیروگاه ۲۰ کیلوواتی قیمت حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، یک نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی قیمت ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان و یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی قیمت حدود ۴ میلیارد تومان دارد.

الزام صنایع به تامین ۱ تا ۵ درصد از برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر

وی گفت: مطابق با ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایعی که دیماند آن‌ها بیشتر از ۱ مگاوات است، موظف هستند که در سال اول معادل ۱% و تا سال پنجم معادل ۵% از مصرف برق خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین کنند. در غیر اینصورت ۱ الی ۵% از برق مصرفی این صنایع را با نرخ تجدیدپذیر محاسبه و در قبوض آن‌ها اعمال می‌شود. این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به صنایع این است که صنایع مشمول این قانون، از همان ابتدا اقدام به احداث حداقل ۵% نیروگاه تجدیدپذیر کنند و لازم نباشد سال به سال این ظرفیت را افزایش دهند؛ و همچنین اگر برایشان امکان پذیر است، ظرفیت بیشتری نیروگاه تجدیدپذیر تا ۵۰ درصد از دیماند مصرفی خود نصب کنند که بتوانند درصد بیشتری از برق خود را با شبکه تهاتر کنند و دچار قطعی برق نشوند.

تسهیلات برای صنایع جهت احداث نیروگاه خورشیدی

وی تصریح کرد: در ادامه ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان آمده است که منابع حاصله به میزان ۵۰ درصد صرف خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، به میزان ۲۵ درصد صرف اعطای تسهیلات به صنایع جهت احداث نیروگاه و به میزان ۲۵ درصد صرف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، شتابدهنده‌ها و آزمایشگاه‌های مرجع در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود. همانطور که مشاهده می‌شود در این قانون، منابع حاصله صرف کمک به صنایع برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر از طریق اعطای تسهیلات می‌شود.

تهاتر برق تجدیدپذیر تولیدی صنایع با شبکه

کریمی یادآور شد: در خصوص عدم قطع برق صنایع، طبق مصوبه وزارت نیرو که در تیرماه امسال ابلاغ شد، برق این صنایع در نقطه مصرف به میزان برق تولیدی بصورت هموار از شمول قطع یا محدودیت برق مستثنی خواهد بود. معنای برق تولیدی بصورت هموار این است که اگر صنعت بصورت سه شیفت یا تک شیفت کار کند، برق هموار به صنعت تحویل داده شود. بدین منظور قرارداد سه جانبه‌ای طراحی شده است که بین واحد صنعتی، ساتبا و توانیر منعقد شود. درخواست بخش خصوصی این است که توانیر هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این قرارداد اقدام کند چرا که موضوع عدم قطع برق به توانیر مرتبط می‌شود. از نظر ما این موضوع بیشتر مربوط به صنایع بزرگ می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۳۲۵۴۹۳، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: محمود کریمی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان ، هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ، نیروگاه‌های خورشیدی ، قطعی برق مکرر صنایع ، پتانسیل ۵ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی روی سقف صنایع در شهرک‌های صنعتی ، استفاده از سقف صنایع در شهرک‌های صنعتی برای انرژی خورشیدی ، الزام صنایع به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر ، پتانسیل کشور برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ، چرا از پتانسیل کشور برای انرژی تجدیدپذیر استفاده نمی کنیم ، غفلت از پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر برای استفاده صنایع ، خرید تضمینی برق ، تولید انرژی های تجدیدپذیر ، عدم قطعی برق صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث کنند ، مشوق صنایعی که از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند ، هزینه نیروگاه خورشیدی ، الزام صنایع به تامین ۱ تا ۵ درصد از برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر ، الزام صنایع به تامین بخشی از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر ، تامین۱ تا ۵ درصد از برق مصرفی صنایع از انرژی‌های تجدیدپذیر ، تسهیلات برای صنایع جهت احداث نیروگاه خورشیدی ، تهاتر برق تجدیدپذیر تولیدی صنایع با شبکه ، کمک به صنایع برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ، عدم قطع برق صنایع ، ارائه تسهیلات به صنایع برای احداث نیروگاه خورشیدی ، تامین برق صنایع با انرژی خورشیدی ، تامین برق صنایع با انرژی بادی
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین