پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
برخی اخبار از ارائه تخفیف‌های ویژه شرکت ملی نفت به پالایشگاه‌های کوچک «مینی‌ریفاینری‌ها» در قبال فروش خوراک حکایت دارند. این در حالی است که خریداران سنتی خوراک شرکت ملی نفت متحمل ضرر شده‌اند. در همین زمینه احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، به تجارت‌نیوز گفت: تخفیف عنوان‌شده در واقع اختلاف قیمت میعانات گازی شیرین در بازار‌های بین‌المللی با میعانات گازی ترش است.

شعار سال: اخیرا خبری مبنی بر اینکه شرکت ملی نفت، خوراک (شامل میعانات گازی) پالایشگاه‌های کوچک مینی‌ریفاینری را با ارائه تخفیف ۳۰ دلاری اعطا می‌کند، منتشر شد. اما این پالایشگاه‌ها که موظف به استفاده از خوراک برای تبدیل به فرآورده‌های نفتی هستند، آن را با تخفیف‌های حداقل ۲۰ دلار زیر قیمت روز صادر می‌کنند.

این در حالی است که نهاد‌های شبه‌دولتی و عمومی مسئولیت دریافت و صادرات خوراک (میعانات گازی و نفتا) را بر عهده دارند. تاکنون نیز روند به این صورت بوده که این نهاد‌ها هر بشکه خوراک را با تخفیف ۱۰ دلاری از شرکت ملی نفت دریافت می‌کردند و با دو تا سه دلار افزایش قیمت خوراک را صادر می‌کردند.

تحریم‌ها مانعی جدی برای فروش میعانات گازی و نفتا

ورود پالایشگاه‌های مینی‌ریفاینری و تخفیف‌های چشم‌گیرشان برای صادراتی که غیرقانونی هم به حساب می‌آید، درعمل بازار نهاد‌های شبه‌دولتی و عمومی کساد می‌شود. در همین زمینه احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت،گفت: ادعا‌های مطرح‌شده درباره فروش تخفیف‌دار میعانات گازی ترش پارس جنوبی به واحد‌های تولیدی پالایشی کوچک‌مقیاس مغرضانه است و با واقعیت تولید و بازار هم‌خوانی ندارد.

او ادامه داد: تخفیف عنوان شده در واقع اختلاف قیمت میعانات گازی شیرین در بازار‌های بین‌المللی با میعانات گازی ترش (Off Spec) تحویلی در عسلویه به شرکت‌های تولیدکننده است. در واقع دو قیمت‌گذاری متفاوت برای این دو فرآورده وجود دارد که توسط کارشناسان و مدیران از نقطه‌نظر فنی و بازرگانی فرمول‌گذاری شده و کلیه معاملات مطابق فرمول‌های مصوب متناسب با ماهیت کالاست. نرخ گذاری بر مبنای فرمول مصوب در خصوص سایر فرآورده‌های عرضه شده در بورس کالا و بورس انرژی نیز صادق است.

وی عنوان کرد: تولید در واحد‌های پالایشگاهی کوچک «مینی ریفاینری» بر مبنای عملیات شیرین‌سازی، برش‌گیری و استحصال دو الی پنج نوع محصول توسط برج‌های تقطیر صورت می‌پذیرد. صحه‌گذاری بر فرایند تولید و ارزیابی محصولات صادراتی با نظارت کارگروه‌هایی مشترک ذیل نظارت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت و وزارت صمت انجام می‌شود؛ بنابراین برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه تولیدی صورت نمی‌گیرد صحیح نیست.

پالایشگاه‌های خصوصی به کمک دولت آمدند

معروف‌خانی درباره روی آب ماندن محموله‌های میعانات گازی که گمانه‌زنی‌ها آن را مربوط به نهاد‌های عمومی می‌دانند گفت: یکی از دلایل تاخیر در صادرات این محموله‌ها تحریم‌های بین‌المللی و ناتوانایی در فروش خام خوراک است. چراکه منشأ ایرانی این محصولات در مقاصد صادراتی مشخص شده است.

معروف‌خانی در پایان یادآور شد: پالایشگاه‌های کوچک از نقطه نظر اقتصادی و سیاسی-امنیتی در زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز جایگاه ویژه‌ای در سال‌های تحریمی اخیر به خود اختصاص داده‌اند و گسترش حوزه همکاری مشترک دولت با واحد‌های تولیدی بخش خصوصی حائز اهمیت است.
با توجه به شرایطی که به آن اشاره شد به نظر می‌رسد ارزان‌فروشی صورت نگرفته است و کالا‌های روی آب مانده صرفا به دلیل موانع بین‌المللی ناشی از تحریم‌ها هنوز صادر نشده است. با این حال برای دریافت جزئیات بیشتر این موضوع از وزارت نفت نیز پیگیری شد، اما طبق معمول پاسخگو نبودند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: --، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین