پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۸۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۳
یک واردکننده و توزیع کننده مواد اولیه کیف و کفش با بیان اینکه برخی ماشین آلاتی که در حال حاضر در ایران استفاده می‌شود، ۲۵ تا ۴۷ سال عمر دارند، در حالی که متوسط استفاده آن‌ها در دنیا پنج سال است، گفت: بعد از چند ماه پیگیری برای واردات ماشین آلات دست دوم برای کفش این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است.

شعارسال: خرداد امسال یکی از بازرگانان فعال کشور از مشکلاتی بر سر راه تامین مواد اولیه صنف کیف و کفش گلایه کرده و گفته بود که با توجه به فرسودگی ماشین آلات و کمبود تولیدکنندگان دارای جواز، نیاز است اجازه واردات ماشین آلات دست دوم به بازرگانان هم داده شود. اما بعد از حدود ۹ ماه برخی از واردکنندگان و توزیع کنندگان مواد اولیه کیف و کفش می‌گویند که هنوز مشکل واردات ماشین آلات دست دوم برطرف نشده است.

در این رابطه امیر دیانی - واردکننده و توزیع کننده مواد اولیه کیف و کفش- اظهار کرد: با وجود جلساتی که در ماه‌های گذشته برای واردات ماشین آلات دست دوم انجام شد، این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است. ابتدا مقرر شده بود با این شرط که واردکنندگان با اتحادیه قرارداد ببندند و اتحادیه اعلام نیاز کند، واردات ماشین آلات دست دوم انجام شود. بحث بعدی این بود که مسئولان می‌گفتند ماشین آلات دست دوم کیفیت کار را پایین می‌آورد. این در حالی است که برخی ماشین آلاتی که در حال حاضر در ایران استفاده می‌شود، ۲۵ تا ۴۷ سال عمر دارند. اما ماشین آلات خارجی کیفی و کفش فقط پنج  سال مجاز به فعالیت هستند و بعد باید نوسازی شوند.

دیانی با بیان اینکه ماشین آلات این صنعت عمدتا مشابه تولید داخل ندارد و با توجه به اینکه قطب صنعت کفش جهان ایتالیا است، مبدا واردات این ماشین آلات هم همین کشور است، تصریح کرد: در این میان مخبر، معاون اول رئیس جمهور هم نامه‌هایی برای حل این مشکل به وزارت صمت ارسال کرد.مانعی که بر سر کار مشترک با تولیدکنندگان در اتحادیه وجود دارد این اساس که درصد بیشتری از آن‌ها جواز و در نتیجه امکان همکاری ندارند. اما وزارت صمت می‌گوید مسئولیتی در قبال این موضوع ندارد.

دیانی ادامه داد: در مرحله آخر که فکر می‌کردیم امکان واردات ماشین آلات دست دوم فراهم شده، متوجه شدیم سازمان صمت اطلاعی در این مورد ندارد و بعد از درخواست دوباره ما هم دفتر ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت نامه‌ای به این سازمان ارسال کرد که گفته شد واضح نیست. در نهایت قرار شد جلسه مشترکی با سازمان صمت تهران و دفتر ماشین آلات وزارت خانه برگزار شود که با وجود بیش از یک ماه از این تصمیم خبری از برگزاری آن نیست.

مشکلات جدید تامین مواد اولیه

وی در ادامه به گمانه زنی‌های برای برداشته شدن ارز نیمایی برای مواد اولیه در پی راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا اشاره کرد و گفت که در روزهای اخیر این گمانه زنی باعث افزایش قیمت مواد زیره کفش از ۸۱ به ۱۳۵ هزار تومان شد. اما بعد از این افزایش قیمت گفته شد ممکن است ارز به بخشی از مواد اولیه تخصیص یابد. البته هنوز به طور قطعی مشخص نیست. اما درخواست ما این است که حتما ارز نیمایی به مواد اولیه کیف و کفش اختصاص یابد. در غیر این صورت مشکلات جدی برای صنف ایجاد می‌شود و امکان بیکاری تعداد زیادی از کارگران این صنف وجود دارد که در این زمینه مکاتباتی هم داشته‌ایم.

دیانی همچنین تصریح کرد: همچنین تامین ارز مواد اولیه طولانی‌تر شده است. این تاخیر برای تولیدکنندگان مشکلاتی ایجاد کرده است. بخشی از تجار در حال خارج شدن از این صنف و صنعت هستند. حدود ۷۰ درصد مواد اولیه کیف و کفش وارداتی است. مشکل تخصیص ارز جدی است. به بخشی از مواد ارز تخصیص داده نمی‌شود و برای مابقی نیز زمان تخصیص ارز از ۲۵ روز به ۴۰ روز افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر بازار به مواد اولیه زیره کفش (پلی اورتان) نیاز دارد. این بازرگان همچنین با بیان اینکه نظارتی بر قیمت مواد اولیه انجام نمی‌شود، گفت: برخی مواد اولیه را با ارز نیما وارد می‌کنند، اما به نرخ ارز آزاد عرضه می‌کنند.

پایگاه تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:10 اسفند 1401،کدخبر: 1335978، www.ilna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین