پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
استارتاپ ها در ایران اغلب فقط در چند حوزه مانند حمل‌ونقل و فروش اینترنتی توسعه یافته‌اند، در حالی که حوزه‌ها و ایده‌های بسیاری وجود دارند که برای راه‌اندازی یک استارتاپ مناسب هستند که می‌توانند مشکلات بسیار کوچک زندگی روزمره افراد و جامعه را حل و فصل کنند. در ایران فعالیت استارتاپ‌ها به چند حوزه مانند حمل‌ونقل و تجارت‌الکترونیک محدود شده‌اند. چون نبود حمایت‌های دولتی و سیاست‌گذاری‌های رگولاتوری‌ها به نحوی است که بیشتر مانع توسعه کسب‌وکار‌ها در دیگر حوزه ها است تا محرک رشد آن‌ها.

شعارسال: با وجود اینکه در سراسر جهان استارتاپ‌های کوچک و بزرگی در همه حوزه‌ها فعالیت می‌کنند و زندگی را برای شهروندان تا حدود زیادی آسان کرده‌اند، اما در ایران تنها استارتاپ‌های بزرگ در چند حوزه محدود توانسته‌اند پیشرفت کنند و جای بسیاری از استارتاپ‌های کاربردی خالی است.

جای کدام استارتاپ‌های کاربردی در ایران خالی است؟

استارتاپ‌ها با هر ایده‌ای امروزه نقش بسزایی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کنند. چراکه این شرکت‌ها با خدمات نوین و خلاق توانسته‌اند بسیاری از نیاز‌های جامعه را رفع و فعالیت‌های روزمره را تسهیل کنند.

در این میان، استارتاپ‌های فراوانی در ایران نیز شکل گرفتند، اما استارتاپ‌های کوچک، ولی موفقی در دیگر نقاط جهان فعالیت می‌کنند که شاید بتوان گفت که جای‌شان در میان استارتاپ‌های ایرانی خالی است. چه بسا اگر یکی از این استارتاپ‌ها در ایران نیز وجود داشته باشد، بسیاری از نیاز‌های جامعه برطرف خواهد شد. در ادامه چند نمونه از استارتاپ‌های کاربردی معرفی می‌شوند.

*کاهش شلوغی بانک‌ها با استارتاپ‌ها
هنگامی که مشتریان برای پاسخ سوال‌های جزئی خود به بانک مراجعه می‌کنند یا تماس می‌گیرند؛ هم موجب شلوغی بیشتر می‌شوند و هم وقت خود را هدر می‌دهند.

راه‌اندازی یک استارتاپ که بتواند به سوالات مشتریان هر بانک پاسخ دهد، می‌تواند کمک خوبی به شهروندان کند. به‌عنوان مثال اپلیکیشنی در کانادا به‌نام فین وجود دارد که می‌تواند قابلیت چت با پشتیبانی تمامی بانک‌ها را برای مشتری فراهم کند. این استارتاپ که ایده بسیار ساده‌ای را پیاده‌سازی کرده تاکنون توانسته است از سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۳ میلیون دلار جذب سرمایه کند.

این در حالی است که در ایران بانک‌ها مدت کمی است که به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته‌اند و حتی تعداد نئوبانک‌های ایرانی کمتر از پنج عدد است.

*استارتاپی که سفر را راحت می‌کند
استارتاپ‌های فراوانی در زمینه سفر در ایران وجود دارند که به مسافران برای تهیه بلیت و یافتن مکان اقامت کمک می‌کنند. اما استارتاپ متفاوت‌تری به نام لاگچ هیرو Luggage hero در زمینه سفر در دانمارک فعالیت می‌کند.

در هر کجای جهان مسافران با خیال راحت هر چیزی را که در طول سفر به آن نیاز ندارند، می‌توانند به انبار‌های این استارتاپ بسپارند. مزیت این اپلیکیشن این است که نسبت به قیمت اصلی این انبار‌ها قیمت کمتری به مشتری پیشنهاد می‌دهد و از لحاظ اقتصادی هم به صرفه‌تر است.

با افزایش هزینه اقامت در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها بسیاری از ایرانی‌ها کمتر از سال‌های گذشته به مسافرت می‌روند. به نظر می‌رسد در کشور ما نیز به چنین استارتاپی نیاز است تا مسافرت را برای افراد راحت‌تر و ارزان‌تر کند.

*استارتاپ‌های محیط زیستی برای نجات زمین
افزایش جمعیت جهان و رستوران باعث شده که ضایعات فراوانی در سطح شهر‌ها پخش شود؛ بنابراین ایجاد یک استارتاپ با تمرکز بر کاهش ضایعات مواد غذایی با ایده‌های نو نه تنها می‌تواند سود خوبی را به ارمغان بیاورد، بلکه به طور مثبتی سیستم غذایی را تغییر داده و به صرفه‌جویی در پول فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌ها کمک می‌کند.

صنعت غذایی یکی از سودده‌ترین صنایع برای حوزه استارتاپ‌ها است. در ایران نیز استارتاپ‌های بسیاری در این حوزه شکل گرفته‌اند که بیشتر به سفارش آنلاین غذا، تیک اوی قهوه و مواردی مشابه می‌پردازند. اما علاوه بر این ایده‌ها، استارتاپ‌هایی با ایده‌های متفاوت و جذاب نیز وجود دارند.

استارتاپ میتبل یک استارتاپ هلندی دوستدار محیط زیست است که بر تولید گوشت تمرکز دارد. تولید گوشت بدون ایجاد گاز‌های گلخانه‌ای و اطمینان از اینکه گوشتی که مشتری مصرف می‌کند به محیط آسیب نمی‌زند از اهداف این استارتاپ است.

میتبل قصد دارد گوشتی تولید کند که نه برای حیوانات آسیب‌زا باشد، نه برای انسان‌ها و نه محیط زیست. با توجه به تغییرات آب و هوایی جهان منطقی است که چنین استارتاپ‌هایی در میان مردم به محبوبیت برسند و حتی جزء نیاز‌های مردم باشند.

همچنین، در سال ۲۰۱۱ بازیگر مشهور هالیوودی، جسیکا آلبا، استارتاپی به نام آنست راه‌اندازی کرد که کارش تولید مواد بهداشتی دوست‌دار محیط زیست برای کودکان بود. این سلبریتی هالیوودی چهره این برند است و در میان مادران جوان نیز بسیار محبوبیت دارد. همچنین این کمپانی در سیلیکون‌ولی مورد توجه بسیاری قرار می‌گیرد و ارزش بالایی دارد.

*راه‌اندازی استارتاپ برای غذا‌های گیاهی
بازار غذا‌های گیاهی مدتی است که در سراسر جهان در حال انفجار است و فروش غذا‌های گیاهی در سال‌های اخیر دو برابر شده و حتی در ایالات متحده به ۷.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. ایجاد یک سوپرمارکت گیاهی یا ساختن نسخه‌های بدون گوشت غذا‌های سنتی و فروش آنلاین آن‌ها می‌تواند بلیت موفقیت برای کارآفرینان علاقه‌مند باشد.

*جای استارتاپ‌ها در صنعت ساختمان
بیشتر استارتاپ‌های ایرانی که اکنون در بخش مسکن فعالیت می‌کنند، خدمات ملکی ارائه می‌دهند و این در حالی است که امکان ایجاد کسب‌وکار نوپا در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان وجود دارد و تنها نباید در یک بخش خدمات استارتاپی شکل بگیرد.

این در حالیست که فناوری در این حوزه نباید محدود به ارائه خدمات املاک و مشاوره خرید و فروش خانه باشد و متخصصان این حوزه می‌توانند به ارائه دستاورد‌های تازه در زمینه ساخت مسکن به شیوه‌های مدرن بپردازند و حتی راهکار‌هایی برای کاهش هزینه ساخت و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین جهت کاهش مصرف انرژی در خانه و ارتقای سطح ایمنی و بالا بردن عمر مفید ساختمان و … ارائه کنند. البته برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به این صنعت کمک می‌کنند، اما استارتاپ مطرحی در این حوزه در ایران وجود ندارد.

پیدا کردن ایده‌های استارتاپی آنقدر که باید سخت نیست، چراکه دنیا پر از مشکلاتی است که باید حل شوند و بسیاری از موفق‌ترین کسب‌وکار‌های دنیا مشکلی را حل می‌کنند که اغلب مردم با آن روبه‌رو هستند.

البته در ایران فعالیت استارتاپ‌ها به چند حوزه مانند حمل‌ونقل و تجارت‌الکترونیک محدود شده‌اند. چون نبود حمایت‌های دولتی و سیاست‌گذاری‌های رگولاتوری‌ها به نحوی است که بیشتر مانع توسعه کسب‌وکار‌ها در دیگر حوزه ها است تا محرک رشد آن‌ها.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 11فروردین1402، کدخبر: -، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین