پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۰۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
ستار صید دومین پناهنده پرسروصدای اسکی در ماه‌های اخیر است. پیش از او عاطفه احمدی، پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و نفر اول اسکی زنان ایران نیز به آلمان پناهنده شد.

شعار سال: سیدستار صید، اسکی‌باز باسابقه ایران که قریب به دو دهه در ماده استقامت حرف اول را در ایران می‌زد، در روز‌های گذشته به نروژ پناهنده شده است. او تازه‌ترین ورزشکار ایرانی است که در یک سال اخیر از ایران مهاجرت کرده یا به کشور دیگری پناهنده شده‌اند.

بدیهی است که با توجه به ماده ورزشی او، ستار صید چندان ورزشکار مشهوری در مقایسه با بازیکنان فوتبال در ایران نباشد، ولی او در عرصه اسکی، کار خارق‌العاده‌ای انجام داد. شاید برای توصیف مهارت‌هایش همین بس که توانست سهمیه حضور در چهار دوره از بازی‌های المپیک زمستانی را به دست بیاورد. صید برای اولین بار توانست در المپیک زمستانی ونکوور در سال ۲۰۱۰ شرکت کند و بعد هم به ترتیب سوچی ۲۰۱۴ و بازی‌های المپیک زمستانی کره جنوبی در ۲۰۱۸ را تجربه کرد. او در آخرین تلاشش در عرصه اسکی استقامت توانست سهمیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ چین را هم به دست بیاورد که به دلیل ابتلا به کرونا از اعزام به این بازی‌ها کنار گذاشته شد.

ستار صید  اسکی باز با سابقه ایران به نروژ پناهنده شد
البته این مورد آخر همچنان بحث‌برانگیز است و حرف‌و‌حدیث درباره‌اش زیاد است. صید مدعی بود برای شرکت در رقابت‌های کسب سهمیه تلاش شده بود او را به دلیل سن بالا کنار بگذارند، ولی اصرارش برای حضور در این رقابت‌ها جواب داد و طبق ادعای خودش با نفر دوم اختلافی پنج‌دقیقه‌ای ثبت کرد و نهایتا به عنوان نفر نخست رسید. کسب سهمیه بازی‌های چین، ولی سرآغازی بر اختلاف‌نظر او با فدراسیون اسکی شد. درست است که تست کرونای او مثبت شد، ولی خودش می‌گوید با اصرار فدراسیون به مراسمی آن‌هم با اجبار فرستاده شد و بعد هم برای بهبود کرونایش صبر نکرده و حتی حاضر به گرفتن تست مجدد از او نشدند.

در آن برهه شایعه شد که فدراسیون به دنبال اعزام فرد دیگری به بازی‌های المپیک به جای صید است و به همین دلیل ماجرای کرونا و اتفاقات پس از آن جنجالی شد.

صید از سال ۱۳۸۹ به‌طور حرفه‌ای اسمش را در ورزش ایران سر زبان انداخت. البته زندگی ساده او که مبنی بر کشاورزی و دامپروری است هم کاراکتر خاصی به او بخشیده بود. موضوعی که باعث شد علنا دلخوری‌اش از فدراسیون اسکی را در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، بروز دهد. «چهار سال از عمرم را در فدراسیونی گذاشتم که به من حقوق و بیمه نمی‌داد و رئیسش تصمیم‌گیرنده نبود. عمرم را در ورزشی گذاشتم که، چون پدر و برادرم در این رشته نبودند، هزاران بار حقم را خوردند، اما الان درد می‌کشم. درد دارم که از اردیبهشت در مملکتی که برف نداشت و دنیا روی برف تمرین می‌کرد، من در کوه‌های دیزین می‌دویدم.

از این ناراحت هستم که وقتی ورزشکاران کشور‌های دیگر چند پزشک و متخصص همراه خود داشتند، هیچ‌کس را نداشتم. آن‌همه شبانه‌روز زجر کشیدم چرا باید یک بی‌احتیاطی زمین‌گیرم کند؟ دیگر نمی‌شود ورزش کرد. یک ورزشکار روستایی هستم و کارم کشاورزی و دامپروری است. ورزش تغذیه و شرایط تمرینی خوب می‌خواهد، اما من در جاده آسفالت می‌دویدم که ماشین‌ها با سرعت ۱۲۰ کیلومتر از کنارم رد می‌شدند. در جاده‌ای تمرین می‌کردم که صد سگ در آن رها بود و دائم پاچه من را می‌گرفتند. جهاد کشاورزی استان هم زنبور‌ها را بغل جاده اسکان می‌داد که بار‌ها من را زنبور نیش زد و، چون حساسیت داشتم، هر روز درمانگاه بودم. زجر و بدبختی زیادی کشیدم، اما کرونا در دقیقه ۹۰ زمینم زد».

صید در ویدئویی که اخیرا از خودش منتشر کرده، دلایل مهاجرت و پناهندگی‌اش را همین سختی‌ها اعلام کرده و البته پرده از این موضوع برداشته که از سوی فدراسیون اسکی برای حضور در رقابت‌های آتی هم محروم شده است. او گفته که با شکایت دبیر فدراسیون مجبور بوده در دادگاه حاضر شود و از طرفی وزارت ورزش و دیگر نهاد‌ها به درخواست ورزشکاری که ۲۰ سال برای اسکی ایران زحمت کشیده وقعی نگذاشته‌اند تا مجبور شود به نروژ پناهنده شود. صید وعده داده در روز‌های آتی درباره پناهندگی‌اش بیشتر صحبت کند.

موضوع پناهندگی او در شرایطی یکی، دو روز اخیر در رسانه‌ها به‌طور دست‌و‌پا‌شکسته بازتاب داده شده یا تحت تأثیر دربی پایتخت قرار گرفته که در ایران، از سوی فدراسیون اسکی، واکنش‌های تندی صورت گرفته است.

فدراسیون در گفتگو با بهرام ساوه‌شمشکی، دبیر این فدراسیون، اشاره‌ای تلویحی به آن بخش از صحبت‌های صید درباره پرونده دادگاهش کرده و در عباراتی بحث‌برانگیز عنوان کرده که این ورزشکار «مزاحم نوامیس» می‌شده است.

بهرام ساوه‌شمشکی درباره ادعای صید گفته است: «آقای سید‌ستار صید که به نروژ اعلام پناهندگی کرده است، چند ماه پیش از سوی یکی از پرسنل پیست اسکی دیزین مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفت و راهی بیمارستان شد که ضارب و خانواده‌اش ادعا دارند که ایشان برای نوامیس آن‌ها ایجاد مزاحمت کرده بود که پرونده در دستگاه قضائی در حال بررسی است. حال ایشان سعی دارند فدراسیون و نظام را درگیر موضوع پناهندگی خود کنند. ضمنا ایشان چند پرونده انضباطی از جمله ایجاد درگیری و حمله به مربی در حین مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ در آلمان را هم داشتند که موجب محرومیت ایشان شد. با توجه موج رسانه‌ای که از سوی شبکه‌های معاند بر روی ورزشکاران پناهنده ایجاد می‌شود، بر خو‌د لازم دیدم توضیحات را جهت تنویر افکار عمومی خدمت اصحاب رسانه ارسال کنم».

این در حالی است که عباس نظریان، رئیس فدراسیون اسکی، در گفت‌وگویی که با ایرنا داشته، موضوع مزاحمت نوامیس را تأیید یا تکذیب نکرده، ولی گفته که صید ورزشکار ناسپاسی است. «ستار صید یکی از ورزشکاران المپیکی است که سابقه ۲۰‌ساله در اسکی ایران دارد و در این ۲۰ سال با استفاده از منابع کشور در سه المپیک و رویداد‌های مختلف بین‌المللی شرکت کرد و با وجود شرایط سنی بالا، از برکات جمهوری اسلامی و مجموعه ورزش کشور بهره‌مند شد تا افتخار کسب کند... در این ۲۰ سال میلیارد‌ها تومان برای صید در بخش آموزش، کمپ‌های تمرینی، اردو و اعزام‌ها هزینه شده است؛ هزینه‌هایی که نشان می‌دهد نظام مدیریت برای منابع انسانی توانمند کم نگذاشته و این بیانگر این است که تنها تلاش فردی صید برای رسیدن او به موفقیت کافی نبوده است...

علاوه بر پرونده انضباطی ورزشی، یکی از افراد ساکن دیزین مدعی شده که برای صید به دلیل مشکلات اخلاقی و ایجاد مزاحمت، در بخش قضائی پرونده تشکیل داده است. ما با وجود اطلاع از این پرونده برای حفظ شأن ورزش کشور در مواجهه با سؤال رسانه‌ها در‌این‌باره، ابراز بی‌اطلاعی کردیم. این پرونده باز است و آن را ما نه تأیید و نه تکذیب می‌کنیم.

با‌این‌حال با توجه به این پرونده صید به دلیل شرایط اخلاقی نمی‌توانست در دیزین زندگی کند و با پناهندگی یک فرار رو به جلو انجام داده است، به‌خصوص که با توجه اشکالات رفتار حرفه‌ای و معمولی فضای زندگی برای او تنگ‌تر شد تا از یک کشور اعلام پناهندگی کند... برای چنین ورزشکاری میلیارد‌ها تومان هزینه شده و حق و انصاف نیست که به دلیل زیاده‌خواهی، یک ورزشکار ناسپاسی کند و حالا در اواخر دهه چهارم زندگی‌اش با غیراخلاقی‌ترین رفتار، هزینه و کار‌هایی را که برای او شده فراموش و برای رفتن به یک کشور دیگر علیه نظام اسلامی مصاحبه کند».

به‌هر‌روی ستار صید دومین پناهنده پرسروصدای اسکی در ماه‌های اخیر است. پیش از او عاطفه احمدی، پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و نفر اول اسکی زنان ایران نیز به آلمان پناهنده شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۸۷۸۴۶، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین