پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم تحویل سوخت هسته‌ای به اولین واحد نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو گفت که ترکیه با تاخیر ۶۰ ساله به لیگ قدرت‌های هسته‌ای در جهان راه یافت. ولادیمیر پوتین نیز روز پنجشنبه با حضور مجازی در مراسم تحویل اولین محموله سوخت هسته‌ای نیروگاه آق‌قویو در استان مرسین این نیروگاه را بزرگترین پروژه در روابط مسکو و آنکارا خواند و گفت: ترکیه اکنون کشوری با انرژی هسته‌ای، یکی از کم هزینه‌ترین منابع انرژی در جهان است.

شعار سال: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با حضور مجازی در مراسم تحویل اولین محموله سوخت هسته‌ای نیروگاه آق‌قویو در استان مرسین اعلام کرد: با تحویل سوخت‌های هسته‌ای از راه‌های هوایی و دریایی به نیروگاه ما، آق‌قویو عنوان تاسیسات هسته‌ای را به دست آورده است. بنابراین، کشورمان با تاخیر ۶۰ ساله به لیگ قدرت‌های هسته‌ای در جهان صعود کرد.

اردوغان: ترکیه با تاخیر ۶۰ ساله به لیگ قدرت‌های هسته‌ای جهان راه یافت
به گزارش آناتولی، وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا ۲۵ درصد از برق مصرفی خود را از هسته‌ای تامین می‌کند. سال گذشته کمیسیون اروپا انرژی هسته‌ای را به‌عنوان «انرژی سبز» معرفی کرده و تمام تردید‌ها را از بین برده است. ما هم با آق‌قویو، کشورمان را به بخشی از این پیشرفت تبدیل کردیم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: تمام واحد‌های نیروگاه آق‌قویو تا سال ۲۰۲۸ به‌تدریج به بهره‌برداری خواهند رسید. ۱۰ درصد از میزان برق مصرف شده در کشور از این نیروگاه تامین خواهد شد.

اردوغان تصریح کرد وقتی این نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برسد، کمک بسیاری به صنعت برق ترکیه خواهد شد.

به گفته وی این پروژه که سالانه ۱.۵ میلیارد دلار به کاهش واردات گاز طبیعی ترکیه کمک می‌کند، بر افزایش درآمد ملی نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

اردوغان تاکید کرد: «اینکه نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو زلزله‌های ۶ فوریه آسیب ندید، دقت کار ساخت و ساز انجام شده توسط مهندسان و کارگران ما را نشان می‌دهد. با توجه به تجربه ما در پروژه نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو، در اولین فرصت با نیروگاه دوم و سوم خود که قرار است در مناطق مختلف ایجاد شود، شروع خواهیم کرد».

ولادیمیر پوتین نیز روز پنجشنبه با حضور مجازی در مراسم تحویل اولین محموله سوخت هسته‌ای نیروگاه آق‌قویو در استان مرسین این نیروگاه را بزرگترین پروژه در روابط مسکو و آنکارا خواند و گفت: ترکیه اکنون کشوری با انرژی هسته‌ای، یکی از کم هزینه‌ترین منابع انرژی در جهان است.

رئیس جمهور روسیه افزود: نیروگاه هسته‌ای آق‌قویو به‌عنوان یکی از کلان‌ترین پروژه‌های مشترک در طول تاریخ ترکیه-روسیه به تقویت روابط همسایگی میان دو کشور کمک خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر:۱۴۰۲۰۲۰۷۰۳۸۰۲، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین