پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس مدیریت بازار اجاره را در گرو تکمیل سامانه املاک و اسکان دانست و گفت: با اشاره به کمبود انگیزه و اراده وزارت راه و شهر‌سازی برای تکمیل سامانه املاک و اسکان بیان کرد: متأسفانه تاکنون از سوی وزارت راه و شهر‌سازی شاهد حرکتی روبه‌جلو برای تکمیل سامانه نبودیم؛ بنابراین باتوجه به وضعیت فعلی و عدم اولویت آن برای وزارتخانه و قرارگرفتن آن در کنار سایر اقدامات، سامانه املاک و اسکان تکمیل نخواهد شد..خضریان با اشاره به پیچیدگی زیاد سامانه‌هایی نظیر سامانه املاک و اسکان بیان کرد: چنانچه تکمیل سامانه املاک و اسکان از سال‌های قبل آغاز شده بود امروزه می‌توانستیم از آن بهره‌برداری و استفاده کنیم؛ اما عمده اتفاقی که تاکنون در جهت تکمیل سامانه صورت‌گرفته، خوداظهاری صاحب‌خانه‌ها بوده البته مشارکت بالایی در آن هم شکل نگرفته است.

شعار سال: ‌علی خضریان ، در تشریح دلایل اصلی بالابودن قیمت اجاره در کشور اظهار داشت: بر اساس برآورد صورت‌گرفته دومیلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که ۹۰۰ هزار واحد آن در تهران است؛ به عبارتی تعداد زیاد خانه خالی در کشور یکی از دلایل بالابودن اجاره‌بها است.

وی با بیان اینکه عرضه خانه‌های خالی، در فرآیند عرضه و تقاضا در کاهش قیمت اجاره مسکن مؤثر است، ادامه داد: مهم‌ترین اقدام برای کنترل بازار اجاره، عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن و اجاره‌دادن آن‌ها به مردم است.

تکمیل سامانه املاک و اسکان اولویت وزارت راه و شهر‌سازی نیست

راهکار کاهش التهابات قیمت

این نماینده مجلس ادامه داد: دریافت مالیات از خانه‌های خالی سبب افزایش انگیزه مالکان برای عرضه خانه‌های خود در بازار مسکن می‌شود به عبارتی می‌توان گفت سامانه املاک و اسکان نقش ویژه‌ای را در کاهش التهابات بازار اجاره‌بها بر جا می‌گذارد.

خضریان با اشاره به پیچیدگی زیاد سامانه‌هایی نظیر سامانه املاک و اسکان بیان کرد: چنانچه تکمیل سامانه املاک و اسکان از سال‌های قبل آغاز شده بود امروزه می‌توانستیم از آن بهره‌برداری و استفاده کنیم؛ اما عمده اتفاقی که تاکنون در جهت تکمیل سامانه صورت‌گرفته، خوداظهاری صاحب‌خانه‌ها بوده البته مشارکت بالایی در آن هم شکل نگرفته است.

خوداظهاری نتیجه‌بخش نبود

وی دلیل عدم تکمیل و راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان تا به امروز را بی‌برنامگی دولت قبل و فقدان راهبرد مشخص در مسئله مسکن دانست و گفت: تاکنون سازوکار خوداظهاری دستگاه‌ها در راستای تکمیل سامانه املاک و اسکان نتیجه‌بخش نبوده و باید نسبت به تقاطع‌گیری اطلاعات دستگاه‌های مختلف دخیل در موضوع اقدام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود انگیزه و اراده وزارت راه و شهر‌سازی برای تکمیل سامانه املاک و اسکان بیان کرد: متأسفانه تاکنون از سوی وزارت راه و شهر‌سازی شاهد حرکتی روبه‌جلو برای تکمیل سامانه نبودیم؛ بنابراین باتوجه به وضعیت فعلی و عدم اولویت آن برای وزارتخانه و قرارگرفتن آن در کنار سایر اقدامات، سامانه املاک و اسکان تکمیل نخواهد شد.

همکاری نامطلوب دستگاه‌ها

خضریان درخصوص همکاری سایر دستگاه‌ها با سامانه املاک و اسکان تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های کشور باید با سامانه املاک و اسکان همکاری لازم را انجام دهند بدین صورت که اطلاعات و داده‌های لازم را به سامانه املاک و اسکان ارائه داده و بعد از آن ضمانت اجرای لازم برای انجام خوداظهاری را پیگیری کنند.

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت راه و شهر‌سازی، همکاری دستگاه‌ها در زمینه تکمیل سامانه املاک و اسکان چندان مناسب نبوده است، یکی از این دستگاه‌ها، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور است که در این مدت همکاری لازم را نداشته و باید این همکاری کامل شود.

دلیل عدم تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها

وی درباره مسئله تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها گفت: متأسفانه در کشور ما دستگاه‌ها به‌سختی به یکدیگر اطلاعات می‌دهند و به‌طورکلی در تبادل داده با یکدیگر مشکل دارند، زیرا معمولاً با این اقدام دستگاه‌ها احساس می‌کنند عامل قدرت خود را از دست می‌دهند و این یک کار اضافی است که هیچ نفعی برایشان ندارد.
خضریان درباره راهکار حل این مسئله بیان کرد: حل مشکل تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها نیازمند سازوکار تعاملی است که این امر بر عهده نهاد‌های بالاتر دستگاه‌ها گذاشته شده است، تبادل داده موضوعی دوطرفه است که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های دولتی است، اما متاسفانه بخشی‌نگری موجب می‌شود این اتفاق نیافتد.

تکمیل سامانه املاک و اسکان اولویت وزارت راه و شهر‌سازی نیست

آسیب‌های عدم توجه به تکمیل سامانه املاک و اسکان

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس درخصوص مشکلات بازار مسکن با عدم تکمیل سامانه املاک و اسکان گفت: در صورتی که سامانه املاک و اسکان تکمیل نشود مشکلات مهم ما در بازار مسکن خصوصاً بازار اجاره همچنان پایدار خواهد بود. در شرایطی که مردم دچار مشکلات جدی در حوزه مسکن هستند با استفاده از سامانه املاک و اسکان می‌توان موجودی خانه‌های خالی را شناسایی کرد تا پس از آن قیمت‌ها در بازار اجاره تعدیل شود.

وی در مورد نقش سامانه املاک و اسکان در سیاست‌گذاری بازار مسکن تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای ساخت مسکن در شهر‌های مختلف، میزان موجودی خانه در شهر‌ها و میزان تقاضا در سامانه املاک و اسکان از موضوعاتی است که می‌تواند به ما در سیاست‌گذاری بازار مسکن کمک کند.

مقابله با بحران مسکن با چشمانی بسته

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر وزارت راه و شهر‌سازی با ابزار‌های محدودی و به عبارتی به‌صورت کور بازار مسکن را اداره می‌کند و شرایط به‌گونه‌ای است که نه‌تن‌ها بازار اجاره بلکه تولید مسکن نیز وضعیت خوبی ندارد.

وی با اشاره به‌ضرورت کنترل بازار مسکن گفت: برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکونی، طرحی دوفوریتی در مجلس به جریان‌انداخته شده که زیرساخت اصلی اجرایی این طرح در سامانه ملی املاک و اسکان است.

خضریان ادامه داد: تلاش شده تا خلأ‌های قانونی اجرای سامانه املاک و اسکان برای شناسایی و اجرای کامل مالیات بر خانه‌های خالی در طرح دو فوریتی مجلس رفع شود به عبارتی می‌توان چنین گفت که حسن اجرای قانون در سامانه ملی املاک و اسکان می‌تواند بر بهبود شرایط بازار اجاره‌بها تأثیرگذار باشد.

انباشت مسکن از سوی برخی بانک‌ها

علی شماعی، استاد دانشگاه در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: دیده می‌شود که برخی بانک‌ها، برخی دستگاه‌ها و افراد واحد‌های مسکونی بسیاری را به منظور سرمایه‌گذاری در اختیار گرفته و خالی نگه داشته‌اند. در واقع خانه‌ها را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای احتکار کرده تا با کمبود در بازار گران‌تر بفروش برسانند؛ در این فرآیند باید دولت با مشوق‌ها و بسترسازی برای تولید و صادرات و واردات به چرخه سرمایه‌ها در جامعه کمک کند و مسکن که به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و احتکار شده است را وارد چرخه بهره‌برداری و بهره‌وری قرار دهد، همین عامل باعث افزایش تولید و کاهش تورم می‌شود. از این جهت بوده که قرآن کریم به شدت احتکار و حبس مال و اموال را نکوهش کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که تولید مسکن باید متناسب با تقاضای بازار باشد گفت: در تقاضای واقعی مسکن با یک کسری مواجهیم که باید جبران شود. در این بخش ضمن این‌که می‌توانیم از برنامه‌های روز دنیا استفاده کنیم، از تجارب قبلی خودمان هم بهره بگیریم. یکی از این تجارب، تعاونی‌های مسکن است که در حال حاضر مقداری کمرنگ شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه کیهان، تاریخ انتشار:۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۶۳۸۲۹، kayhan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین