پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
گروهی از دانشمندان در مطالعه‌ای دریافته‌اند که مغز برخی افراد قبل از مرگ با افزایش شدید فعالیت روبه‌رو می‌شود که به‌صورت امواج گاما رخ می‌دهد و به هنگام تشنج و در بیماران مبتلا به شیزوفرنی هم دیده شده است و می‌تواند عاملی برای ایجاد توهم باشد.

شعارسال: پژوهشگران دانشگاه میشیگان آمریکا در تحقیق جدیدی که روی چهار نفر انجام گرفته است، نکات جذابی را درباره فعالیت‌های مغزی پیش از مرگ کشف کرده‌اند. چهار بیماری که در این پژوهش بررسی شدند، با دستگاه زنده بودند و امیدی به بازگشت آن‌ها به زندگی وجود نداشت، درنتیجه محققان با کسب اجازه از خانواده بیماران، آن‌ها را تحت اسکن مغزی قرار دادند و دستگاه‌های پشتیبان حیات را از بدنشان جدا کردند.

فعالیت‌های رازآلود پیش از مرگ در مغز بیماران

نتیجه این بود که محققان در مغز دو نفر از این چهار بیمار فعالیت شدید امواج گاما را مشاهده کردند. این فعالیت در بخشی از مغز دیده شد که به ارتباطات پراکنده میان دو نیم‌کره آن منتهی می‌شود. یک متخصص تشنج تأیید کرده است که این اتفاق بر اثر تشنج در بیماران رخ نداده است.

افزایش امواج گاما در ناحیه‌ای از مغز دیده شده است که به‌عنوان ناحیه مهمی برای ارتباطات عصبی خودآگاهی شناخته می‌شود. به‌علاوه، محققان به شباهت این الگو‌ها با فعالیت مغزی در هنگام خواب‌دیدن یا بروز توهم یا تجربیات فراجسمانی در کسانی که دچار تشنج می‌شوند، اشاره کرده‌اند.

با توجه به اینکه هیچ‌کدام از بیماران زنده نماندند تا تجربه خود را بیان کنند، نتیجه‌گیری در این باره کار دشواری است. از سوی دیگر، با توجه به محدودیت نمونه‌ها در این مطالعه شاید نتوان نتایج آن را به‌طور کلی تعمیم داد. اما محققان می‌گویند: این پژوهش بنیان تحقیقات بعدی پیرامون آگاهیِ نهان در حین ایست قلبی را بنا می‌گذارد و می‌تواند به‌عنوان مدلی برای ارزیابی مکانیزم‌های آگاهی بشری عمل کند.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایران پزشک، تاریخ انتشار: 13اردیبهشت1402، کدخبر: 26004،iranmd.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین