پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
در حالی که قیمت انواع روغن‌های نباتی در بازار جهانی کاهش یافته است وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی سوال برانگیز قیمت روغن پالم را در ایران افزایش داد.

شعار سال: در حالی که قیمت انواع روغن‌های نباتی در بازار جهانی کاهش یافته است وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی سوال برانگیز قیمت روغن پالم را در ایران افزایش داد.

بازار سیاه و رانت بزرگ برای دارندگان روغن پالم
نحوه تصمیم گیری در وزارت جهاد کشاورزی به ویژه در سال‌های اخیر جای بحث‌های کارشناسی مفصل دارد که نتایج آن را به ویژه بعد از اجرای قانون تمرکز وظایف در بازار مصرف و به ویژه کالا‌های اساسی می‌توان مشاهده کرد. اما در همین شرایط نیز و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و اصلاحات اخیر در بخش مدیریت بازرگانی باز هم شاهد تصمیمات عجیب و سوال برانگیز دراین بخش هستیم.

در همین راستا و در حالی که قیمت انواع روغن نباتی در بازار جهانی نسبت به گذشته نزولی است و این قیمت‌ها نیز اخیرا از سوی همین وزارتخانه کاهش یافته و اصلاح شده است، اما تصمیم اخیر این وزراتخانه در خصوص افزایش قیمت روغن پالم جای سوال دارد.

تصمیم به افزایش قیمت روغن پالم در حالی اتخاذ شده که قیمت روغن پالم مالزی از ۹۶۲ یورو/ تن در اردیبهشت ماه به به ۸۵۰ یورو/ تن کاهش یافته است، اما در کمال تعجب قیمت اعلامی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاوری نشان می‌دهد که قیمت روغن پالم از ۳۸۰ هزار ریال به ۴۱۰ هزار ریال افزایش یافته است!

این تصمیم عجیب در کنار عدم تخصیص ارز برای واردات روغن پالم رسوبی بخش خصوصی در بنادر، عدم اصلاح سود بازرگانی و موجودی روغن پالم برخی شرکت‌ها باعث شده تا با کاهش محصول در بازار، قیمت روغن پالم در بازار غیر رسمی به شدت افزایش یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد غذا، تاریخ انتشار:۱۸ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۵۴۰۱۳، www.foodpress.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین