پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
شاخص‌های ششگانه عملکردی نشان دهنده وضعیت مطلوب و از آن مهمتر، پیشروی بانک پاسارگاد در نظام بانکی کشور است. سهم پرداختی وام بانک پاسارگاد به کارکنان خود در ردیف‌های انتهایی جدول قرار داشته و بسیار کمتر از میانگین متوسط کشوری در نظام بانکی بوده است. اما با وجود تمامی این واقعیت ها، مورد بداخلاقی چند رسانه خاص قرار می‌گیرد، چرا؟ اگر قوانین موجود اجازه پرداخت وام به کارکنان بانکی را به تمامی بانک ها داده ، هجمه به یک بانک برتر دارای گرایش متوسط به ملی به پائین تر اختصاص وام به کارکنان خود،چرا؟ اگر قوانین اصلاح شده اند، نیازمندی به طی زمان برای قضاوت در آینده وجود داشته و قضاوت نادرست و تخریبی فعلی چرا؟ باید بررسی شود که آیا با پدیده نفوذ با ماموریت تخریب مواجه هستیم یا نوعی بداخلاقی رسانه‌ای چند رسانه خاص مطرح است؟ متن انعکاس یافته توسط سایت تابتاک با عنوان ، دست و دلبازی «بانک پاسارگاد» برای کارکنانش نه برای مردم/ ۶۸ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندان بانک رسید؟! نمونه ای از این متن های تخریبی است. متنی کلیشه ای که به راحتی می توان درک کرد چنانچه بجای اسم بانک معظم پاسارگاد، نام هر بانک دیگری را که بگذارید، باز می تواند بعنوان ابزار مثلا تخریب، مورد استفاده نویسنده، قرار گیرد. توصیه ما، دانستن قدر سرمایه‌هایی است که داریم. بانک پاسارگاد با مدیریت دکتر مجید قاسمی مسلما از جمله سرمایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، نظام بانکی و حوزه پولی و مالی کشور محسوب می شود و جایگاه ممتازی نزد افکار عمومی داشته و دارد.

شعار سال: سایت تابناک در گزارشی با عنوان دست و دلبازی «بانک پاسارگاد» برای کارکنانش نه برای مردم/ ۶۸ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندان بانک رسید؟! مرتکب خبط هایی چند و بداخلاقی های غیر حرفه ای شده که برای تنویر افکار عمومی ، لازم است بشکل خاص اقدام به روشنگری در خصوص آن شود.

تابناک می گوید ، سنگ اندازی بانک‌ها در برابر تقاضای مردم برای گرفتن وام، چالشی است که همواره مورد انتقاد کارشناسان و مردم بوده است. حال در این میان، رویکرد بسیاری از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات با روشی آسان به کارمندان شان، چالشی جدی پیش روی تصمیم گیران است.

در گزارش زیر، لطفا بجای اسم بانک پاسارگاد، نام هر بانکی را که صلاح می‌دانید بگذارید، بعد قضاوت کنید!
اعطای تسهیلات به متقاضیان با در نظر گرفتن شرایط قانونی مصوب، از جمله خدماتی است که شبکه بانکی بر عهده دارد؛ اما در این راستا، چندسالی است، شاهد کم کاری بسیاری از بانک‌های عامل در برابر تقاضای وام‌های خرد مردم هستیم؛ موضوعی که بار‌ها از سوی رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و روسای بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و خواستار تغییر رویکرد شعب بانکی در برابر پاسخ به تقاضای وام از سوی مردم شده اند(شعار سال: آیا باور کنیم که نویسنده محترم نمی دانند که تسهیلات تکلیفی غیر از وام های خرد متعارف(نظیر وام های اشتغال، وام مسکن ملی، وام ازدواج و فرزندآوری، وام .....)،آنقدر به بانک ها تکلیف شده و فشار زیادی بر این ساختارهای اقتصادی وارد نموده و حتی در برخی موارد باعث بروز چالش های جدی و ناترازی در برخی از بانک ها گردیده است. موضوعی که سلیقه بانکی در آن کمترین دخالت را دارد).

اما در این خصوص، همچنان برخی بانک‌ها ترجیح می‌دهند در برابر تقاضای مردم، سنگ اندازی کرده و از منابع قرض الحسنه به کارکنان شان، تسهیلات بانکی پرداخت کنند. سیاستی که با گلایه و انتقاد فعالان اقتصادی و مردم مواجه شده است، چون در شرایطی که بسیاری از مردم نیازمند وام‌های خرد کمتر ۵۰ میلیون تومان و یا حتی تسهیلات ازدواج هستند، برخی بانک‌ها از ارائه این تسهیلات امتناع و منابع تسهیلاتی را صرف کارمندان خود می‌کنند( شعار سال: این رویه درست یا نادرست مورد نقد درباب اعظای وام به کارکنان بانک ها، رویه تمام بانک های کشور وفق قوانین مصوب موجود بوده و هیچ ارتباطی به بیان تاکیدی آن برای بانکی خاص نظیر بانک پاسارگاد ندارد. دو نکته تاکیدی اینکه، اولا این رویه با ابلاغ بخشنامه جدید ، در کل نظام بانکی مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است. دوم انکه بر طبق نمودار منعکس شده در ادامه متن، جایگاه بانک پاسارگاد ، متوسط به پائین کشوری بوده است؟ پس باید پذیرفت که بر اساس نوعی سو نیت آشکار، اقدام به نگارش متن انتقادی برعلیه بانک پاسارگاد شده است).

در گزارش زیر، لطفا بجای اسم بانک پاسارگاد، نام هر بانکی را که صلاح می‌دانید بگذارید، بعد درباره سو نیت نویسنده متن قضاوت کنید!

گواه این ادعا، انتشار جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارکنان توسط بانک مرکزی است؛ گزارشی که بیان می‌کند: طبق آخرین آمار مانده تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارکنان خود به ۱۶۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد و ۳۱۹ میلیون تومان رسیده است. محسن دهنوی، نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در هفته‌های گذشته با انتشار توئیتی نوشت: «بانک‌های خصوصی و دولتی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند. بانک صادرات با ۲۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، بانک تجارت با ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و بانک ملت با ۱۴ هزار و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بیشترین میزان وام به پرسنل خودشان را داشته‌اند. کاش به جوانان و مستاجران هم همین‌جوری حاتم‌بخشی می‌کردند.» ( شعار سال: بر اساس جدولی که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال در سطور بالا منعکس نموده، به راحتی می توان ملاحظه نمود که خانه عنکبوت توطئه بر علیه یکی از قویترین بانک های کشور، چقدر سست و بی بنیان بوده و نویسنده دچار نقض غرض آشکار شده است). 

این حاتم بخشی تا جایی پیشروی کرده که هفته گذشته با انتقاد رئیس جمهور نیز روبه رو شد، به گونه‌ای که «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر عادلانه شدن پرداخت هر گونه تسهیلات بانکی پس از انتشار برخی اخبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک‌ها، تصریح کرد: آیت‌الله رئیسی گفته است: «پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد و نباید این احساس در جامعه ایجاد شود که هر کسی به خزانه نزدیک‌تر است، می‌تواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد.» . رئیس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم با هر گونه رویه خلاف عدالت و تبعیض‌آمیز مخالف است، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را مأمور کرده چنانچه آیین‌نامه‌ای وجود دارد که برای کارکنان بانک‌ها تسهیلات ویژه و غیرمتعارفی در نظر گرفته، مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و به مردم اطلاع‌رسانی شود.

در این میان؛ یکی از بانک‌هایی که برای پرداخت وام به کارکنانش، دست و دل باز بوده، بانک پاسارگاد است، به گونه‌ای که بررسی صورت‌های مالی این بانک نشان می‌دهد: در شش ماهه نخست سال گذشته، بانک پاسارگاد از مجموع ۹۴۱ میلیارد تومان مانده تسهیلات پرداختی در قالب عقد قرض‌الحسنه، ۶۴۶ میلیارد تومان آن را به مدیران و کارکنان خود پرداخت کرده است. به عبارت دیگر، بانک پاسارگاد، ۶۸.۵ درصد از مصارف قرض‌الحسنه را صرف پرداخت به کارمندان خود کرده است. این در حالی است که طبق بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بانک‌ها مکلف بودند، ۱۰۰ درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و ۵۰ درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری را صرف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری، ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن و تأمین جهیزیه کالای ایرانی با معرفی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کنند(شعار سال: اگر واقعا نویسنده محترم تصور ، تخیل یا توهم این را دارد که خلافی صورت گرفته و زحمت نگارش متن حاضر را بر خود هموار نموده است، چرا گامی جلوتر نرفته و موارد را بعنوان گزارش تخلف ، به بانک مرکزی یا سایر نهادهای نظارتی و بازرسی قانونی منعکس نمی کند؟ ما می دانیم چرا، چون تفسیر به رای صورت پذیرفته در مصوبه و نگاه ابزاری به یک آئین نامه و دستور العمل و مخفی نگاه داشتن و عدم صحبت درباره آئین نامه های دیگر و سایر اختیارات قانونی برای ایجاد شبهه و تشکیک و انحراف افکار عمومی،بشکلی زشت مورد تاکید وی بوده است).

ضمن اینکه بانک پاسارگاد، معادل ۸۹۲ میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز و ۱۶ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه جاری در اختیار داشته و طبق قانون بودجه باید ۸ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان از این مبلغ را صرف تسهیلات قرض‌الحسنه در چارچوب قانون بودجه و دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی می‌کرد، اما مانده تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه این بانک در پایان شهریورماه فقط ۹۴۱ میلیارد تومان بوده که این رقم معادل ۱۰.۱ درصد از کل منابع قرض‌الحسنه قابل پرداخت این بانک بوده است؛ بنابراین، بانک پاسارگاد در این زمینه دو تخلف داشته: تخلف اول پرداخت ۶۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه به کارکنان خود و تخلف دوم، عدم پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در نسبت تعیین‌شده در قانون بودجه و دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی بوده است.

در گزارش زیر، لطفا بجای اسم بانک پاسارگاد، نام هر بانکی را که صلاح می‌دانید بگذارید، بعد قضاوت کنید!
در گزارش زیر، لطفا بجای اسم بانک پاسارگاد، نام هر بانکی را که صلاح می‌دانید بگذارید، بعد قضاوت کنید!

نرخ تسهیلات کارمندان بانک‌ها ۱۰ درصد یا کمتر؟
در حالی که تورم موجود در کشور بر اساس اعلام رسمی مرکز آمار در محدوده ۵۰ درصدی است و نرخ سود تسهیلات بانکی برای مردم نیز بیش از ۲۰ درصد است، به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، نرخ تسهیلات کارکنان در شبکه‌ی بانکی ۱۰ درصد است، در حالی که به نظر می‌رسد نرخ سود تسهیلات کارکنان در بانک‌های خصوصی، کمتر از این رقم باشد. برای نمونه در سال ۱۴۰۰ تابناک اقتصادی در گزارشی به عیدی بانک دی برای کارکنانش پرداخت؛ گزارشی که نشان داد، بانک دی در سالی که به «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها» نامیده شده، مصوب کرده است تا از اول اردیبهشت ماه، تسهیلات زیر را پرداخت کند؛( شعار سال: مصادیق موردی تخلف در بانک دی یا هر بانک دیگری در کشور، چه ارتباطی به وضعیت بانک پاسارگاد دارد. پراکنده گویی مشهود و ارتباط بخشی غیر منطقی ، بشکلی مشهود در این بخش از متن، قابل ملاحظه است).

۱. تسهیلات با نام «فروش اقساطی مسکن» تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان با نرخ ۸ درصد و دوره بازپرداخت ۳۶۰ ماهه (۳۰ ساله)، به مبلغ هر قسط ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان؛

۲. تسهیلات با نام «تعمیر مسکن» تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۴۴ ماهه (۱۲ ساله)، به مبلغ هر قسط ۷۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان؛

۳. تسهیلات با نام «مرابحه رفع احتیاجات ضروری» تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۱۴۴ ماهه (۱۲ ساله)، به مبلغ هر قسط یک میلیون و ۷۵۱ هزار تومان؛

۴. و تسهیلات با نام «مرابحه خودرو» تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۰ درصد و دوره بازپرداخت ۱۲۰ ماهه (۱۰ ساله)، به مبلغ هر قسط ۲ میلیون و ۶۴۳ هزار تومان.

 

جمع بندی و تحلیل نهایی شعار سال از پراکنده گویی های برخوردار از سو نیت و دنبال کننده موج تخریب:

شاخص‌های ششگانه عملکردی نشان دهنده وضعیت مطلوب و از آن مهمتر، پیشروی بانک پاسارگاد در نظام بانکی کشور است. سهم پرداختی وام بانک پاسارگاد به کارکنان خود در ردیف‌های انتهایی جدول قرار داشته و بسیار کمتر از میانگین متوسط کشوری در نظام بانکی بوده است. اما با وجود تمامی این واقعیت ها، مورد بداخلاقی چند رسانه خاص قرار می‌گیرد، چرا؟ اگر قوانین موجود، اجازه پرداخت وام به کارکنان بانکی را به تمامی بانک ها داده ، هجمه به یک بانک برتر دارای گرایش متوسط به ملی به پائین تر اختصاص وام به کارکنان خود،چرا؟ اگر قوانین اصلاح شده اند، نیازمندی به طی زمان برای قضاوت در آینده وجود داشته و قضاوت نادرست و تخریبی فعلی چرا؟ باید بررسی شود که آیا با پدیده نفوذ با ماموریت تخریب مواجه هستیم یا نوعی بداخلاقی رسانه‌ای چند رسانه خاص مطرح است؟ متن انعکاس یافته توسط سایت تابتاک با عنوان ، دست و دلبازی «بانک پاسارگاد» برای کارکنانش نه برای مردم/ ۶۸ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندان بانک رسید؟! نمونه ای از این متن های تخریبی است. متنی کلیشه ای که به راحتی می توان درک کرد چنانچه بجای اسم بانک معظم پاسارگاد، نام هر بانک دیگری را که بگذارید، باز می تواند بعنوان ابزار مثلا تخریب، مورد استفاده نویسنده، قرار گیرد. توصیه ما، دانستن قدر سرمایه‌هایی است که داریم. بانک پاسارگاد با مدیریت دکتر مجید قاسمی مسلما از جمله سرمایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، نظام بانکی و حوزه پولی و مالی کشور محسوب می شود و جایگاه ممتازی نزد افکار عمومی داشته و دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تابناک، تاریخ انتشار:۱۳ خرداد ۱۳۸۹، کدخبر: ۱۱۷۷۸۰۳، www.tabnak.ir / اختصاصی شده توسط پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین