پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۳۸۹۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
4 عضو شورای شهر تهران نسبت به حضور دستفروشان در معابر شهر تهران به شهرداری تذکر دادند .

شعارسال: در جلسه شورای شهر تهران به مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا به گزارشی که از رسانه ملی در خصوص بساط گستری دستفروشان پخش شد، واکنش نشان داد و گفت: مشخص و بدیهی است که با همکاری عواملی در شهرداری تهران و با دریافت وجه توسط آنان شاهد گسترش بساط گستری در تهران هستیم و متاسفانه عزم جدی در برخورد با بساط گستری وجود ندارد و وضعیت شهر را به وضعیت نابهنجاری تبدیل کرده است.

شورا برای دستفروشان شمشیر را از رو بست

اقراریان ادامه داد: پیش از این چندین بار نسبت به بساط گستری در تهران به ویژه در چهار راه ولیعصر و نزدیکی مترو تذکر داده‌ایم، ما قبلا توصیه کردیم که مسئولین مربوطه خود به محل رجوع کرده و این صحنه را از نزدیک مشاهده کنند، انتقاد‌های جدی نسبت به وضعیت اسفناک مترو در این زمینه گزارش شده که همواره موجب نارضایتی شهروندان و مسافران بوده و ما را با چالش بزرگی مواجه کرده است.

وی افزود: شاهد مشابه این چالش در موضوع خدمات شهری نیز هستیم، وضعیت کولی‌ها و جمع آوری از مخازن حل نمی‌شود، این گزارش صدا و سیما نشان داد که عوامل رده پایینی در مجموعه شهرداری تهران با این‌ها همدست بوده و کمک می‌کنند در اصل این بساط گستری اتفاق افتد، توصیه می‌کنیم شهرداری تهران از اعتبار و آبروی ده‌ها هزار پرسنل خدوم و زحمتکش و حلال خور خود صیانت کند؛ چند عامل خرد و جزء در مجموعه، مبارزه و مقابله با سد معبر شهرداری تهران را زیر سوال برده است که امیدواریم تدبیری برای مسئله صورت بگیرد.

مهدی چمران، رئیس شورا در پاسخ به تذکر رئیس کمیته نظارت شورا گفت: متاسفانه بساط گستری یکی از مسائل و نابسامانی‌های شهر تهران است که گریبانگیر شده است و علیرغم تمام تذکراتی که در این خصوص داده شد، این موضوع محلی برای کسب درآمد عده‌ای شده است، دستفروشان هم به دلیل پرداخت پول، حق خود می‌دانند که در آنجا سد معبر کرده و مسیر را مسدود و خلاف مقررات رفتار کنند.

وی در ادامه با انتقاد به عملکرد بخش ساماندهی شهرداری اظهار داشت: بخش ساماندهی که باید در این باره پاسخگو باشد خود بیش از همه نیازمند ساماندهی است؛ بار‌ها تذکراتی در این باره از سوی افراد مختلف در صحن شورا مطرح شده است، اما گویا ترتیب اثری نداشته است، لذا درخواست ما این است که برای این مسئله تدبیری اندیشیده شود.

ریاست شورا با بیان اینکه این شرایط و وضعیت چهارراه‌ها با حضور دستفروشان، چهره تهران را واقعا مخدوش می‌کند، تصریح کرد: هرگاه که قرار است زشتی‌های تهران را نشان دهند، از این صحنه‌ها استفاده می‌کنند؛ هم شورا و هم شهرداری باید روی این موضوع تمرکز کند، باید کسب و کاری که خلاف نباشد برای مردم یافت، این وظیفه دولت و همه کسانی است که دلسوز اجتماع هستند؛ این‌ها مشاغل کاذب است که باید درباره آن چاره‌ای اندیشید.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا هم در تذکری در خصوص کودکان کار با بیان اینکه حضور این کودکان در ساعات اولیه روز نه تنها چهره شهر را مخدوش می‌کند بلکه به لحاظ انسانی نیز قابل تحمل نیست، اظهار داشت: این موضوع نیاز به بررسی دارد و علاوه بر مسائلی که در شهر ایجاد می‌کند، از نظر انسانی نیز دردآور است که عده‌ای سوداگر و سودجو بخواهند از کودکی که هیچ اختیاری از خود نداشته و فاقد قدرت تصمیم گیری است، سوءاستفاده کنند.

عباسی ادامه داد: شهرداری تهران با دستگاه‌های ذیربط یک بار برای همیشه این موضوع را حل و فصل کند و با زنجیره افراد سوداگر که منشا و ریشه اصلی این معضل هستند، برخورد قاطع کنند؛ موضوع فراوانی اتباع در چهارراه‌ها بیشترین حجم این مسئله را به خود اختصاص داده است، لذا از تمامی افراد از جمله اصحاب رسانه، نهاد‌های اننظامی و قضایی، شهرداری و حتی شهروندان درخواست می‌شود که در پیگیری و حل این معضل تلاش خود را داشته باشند، بخشی از این معضل به خاطر اقتصاد آن است.

مهدی چمران، ریاست شورا در پاسخ به تذکر عباسی و در توضیحاتی تکمیلی بیان کرد: پیشنهاد من این است که شهرداری تهران را در این موضوع تنها نگذاریم، از معاونت اجتماعی شهرداری می‌خواهیم که در این خصوص یک برنامه‌ریزی درست انجام دهد و یک اقدام اطلاعاتی نیز صورت بگیرد تا سرمنشاء‌ها و مافیای آن‌ها شناسایی و برچیده شود. این موضوع نیاز به ساماندهی واقعی دارد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران هم با بیان اینکه چندین بار در صحن شورا و در گفتگو با رسانه‌ها در خصوص ساماندهی حریم تئاتر شهر صحبت کردیم، اظهار کرد: سالیان سال این مشکل در محوطه تئاتر شهر وجود دارد و آسیب‌های اجتماعی زیادی در این فضا دیده شده و شهرداری منطقه ۱۱ و سازمان زیباسازی پس از مدت‌ها طرحی خوب را ارائه داده است.

وی با بیان اینکه پس از جلسه‌ای که با مناطق ۱۱، ۶، شرکت ساماندهی مشاغل و شرکت شهربان و حریم بان داشتیم، برخی دوستان فکر می‌کردند ایجاد سازه‌های موقت برای بساط گستران قابل گذشت است، یادآور شد: ما وضعیتی ایجاد کرده ایم که حالا شهردار منطقه ۱۱ در صحنه حضور پیدا می‌کند و دادستانی و پلیس نیز وارد عمل شده و به کمک مدیریت شهری آمده است.

نادعلی تأکید کرد: این حرف که مسئولین شهرداری می‌گویند ما موظف به ایجاد فضای جایگزین برای دستفروشان هستیم اشتباه است. در منطقه ۱ و ۱۹ دوستان این امتحان را انجام دادند و فضایی برای ساماندهی در نظر گرفتند، اما دست فروشان نیامدند و اگر چنین فکر کنیم، طبعا ترجیح می‌دهند بدون مالیات بیایند و بساط کنند و سود خود را ببرند، ما باید اقدام قاطعانه‌ای برای دست فروشی و سد معبر در مناطق شهر انجام دهیم.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در فضا‌هایی که در طول زمان طولانی شاهد دست فروشی رها شده بوده ایم نمی‌توانیم بدون طراحی و اقدام قاطعانه کاری برای آن انجام دهیم.

پس از این تذکرات سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل در مورد ساماندهی دستفروشان تهران اظهار کرد: دستفروشان واقعی باید شناسایی و شناسنامه دار شوند و با کمک همه نهاد‌ها و ارگان‌هایی که در این موضوع مسئولیت دارند، باید یک طرح جامع را با عنوان دستفروشی در کل کشور عملیاتی کرد.

وی افزود: اقدامات خوبی در زمینه ساماندهی دستفروشان شروع شده است، مثل طراحی یک سامانه به کمک سازمان فاوای شهرداری تهران.

بیگی در مورد برخورد با متخلفین هم اظهار کرد: این افراد بعضا توسط شهرداری شناسایی شدند و با کمک دستگاه‌های قضایی و انتظامی برخورد با این افراد تسریع می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکوایران، تاریخ انتشار: 11تیر1402، کدخبر: 39387، ecoiran.com 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین