پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
رئیس اتحادیه ماشین ساز و فلزتراش تهران با ابراز نگرانی از وضعیت این صنف گفت: ۱۰ سال است که کسب و کار صنف ماشین ساز و فلزتراش از رونق افتاده است. کارگاه‌ها و اتحادیه برای تامین هزینه‌های جاری خود هم با مشکل مواجه هستند و برای بقا به تعدیل نیروی انسانی روی آورده اند. کارخانه‌های خودرو ساز در قرارداد با قطعه ساز شرایط بسیار سختی را لحاظ می‌کنند. رشد صنعت در کشور به حمایت دولت نیاز دارد.

شعار سال: عزت اله نوازنی، رئیس اتحادیه ماشین ساز و فلزتراش تهران در گفتگو با پایگاه خبری اتاق اصناف تهران وضعیت کسب وکار این صنف را این چنین توصیف کرد: کسب و کار صنف ماشین ساز و فلز تراش در سال ۱۴۰۲ مانند ۱۰ سال گذشته از رونق افتاده است. یک دهه است که هر سال بدتر از سال قبل کسب و کار اصناف با رکود مواجه می‌شود و در این بین اصنافی مثل ما که کار صنعتی و تولیدی می‌کنند بیشتر آسیب می‌بینند.

یک دهه افول کارگاه‌های تراشکاری و سیاست‌های توسعه‌ای پر ابهام؟
وی افزود: درآمد کارگاه‌های تراش کاری و واحد‌های صنفی ما آنقدر کاهش یافته که بسیاری از کارگاه‌ها را به تعطیلی کشانده است و بسیاری از کارگاه‌ها برای بقا و سرپا ماندن کارگاه مجبور به تعدیل نیرو شده اند و حتی خود اتحادیه ماشین سازو فلز تراش هم برای تامین هزینه‌های جاری خود دچار مشکل شده، یکی از منابع درآمد اتحادیه‌ها صدور پروانه کسب بود که با راه اندازی سامانه ملی اصناف این درامد از بین رفته است.

نوازنی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر از صنعت و صنعتکار حمایت نمی‌شود. صنایع خوروساز ما، با کارگاه‌های تولید قطعات خودرو وارد عقد قرارداد می‌شوند، ولی قراردادی یک طرفه که کارگاه قطعه ساز را بسیار تحت فشار قرار می‌دهد. مثلا با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی می‌خواهند قطعات را بخرند و یا شرایطی بسیار سختی را مطرح می‌کنند که در نهایت قطعه ساز برای صرفه اقتصادی مجبور به پایین آوردن کیفیت قطعات می‌شود. در حالیکه اگر قراردادی منصفانه و عادلانه منعقد شود تولیدکننده هم با بهترین کیفیت قطعات را تولید می‌کند.

او در ادامه به بحث تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز ما در داخل کشور و ۳۰ درصد از خارج کشور تامین می‌گردد. مهمترین ماده مصرفی که در داخل کشور تامین می‌شود فولاد است. کارگاه‌های کوچک نمی‌توانند فولاد را مستقیما از فولاد سازان تهیه کنند و به اجبار باید از واسطه خریداری کنند. چون فولاد در بورس عرضه می‌شود و کارگاه‌های کوچک توان خرید از بورس را ندارند.

نوازنی با ابراز تاسف از رویه موجود گفت: واسطه‌ها و دلالان به مقدار زیاد فولاد را از بورس خریداری می‌کنند و به قیمت دلخواه به مصرف کننده‌های فولاد می‌فروشند. در تامین مواد وارداتی از موانع وارداتی و گمرک که بگذریم بزرگترین مشکل بی ثباتی نرخ ارز است. افزایش مرتب نرخ ارز تولیدکننده را با چالشی بزرگ مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش مشکل قطع برق کارگاه‌ها را هم یادآوری و بیان کرد: هم اکنون دو روز در هفته برق کارگاه‌های صنف قطع می‌شود و کار تعطیل می‌شود. در حالیکه هزینه‌ها مانند حقوق کارگران، مالیات، بیمه، ثابت مانده و کارفرمایان برای پرداخت این هزینه دچار مشکل می‌شوند.

او در ادامه تصریح کرد: برای رونق در بخش صنعت دولت باید در کنار صنعت قرار بگیرد سازمان‌های مربوطه مانند وزارت صمت، اداره دارایی، بیمه، شهرداری، اداره کار باید از کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی حمایت کنند. به جای ایجاد مشکل، باید موانع موجود از پیش پای صنعتکار برداشته شود تا صنعت کشور رشد کند. بانک‌ها با اعطای وام کم بهره به کمک صنعت کار بیایند تا بتواند با استفاده از این تسهیلات دستگاه و ماشین آلات به روز و جدید خریداری کند. تثبیت قیمت ارز می‌تواند به صنعتگر کمک کند که مواد اولیه مصرفی خود را راحتر وبیشتر تهیه کند.

او با بیان اینکه شرایط اقتصادی موجود باعث شده که کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به تعدیل نیروی انسانی روی بیاورند افزود: این رویه باعث بالا رفتن آمار بیکاری در کشور می‌شود. اگر دولتمردان از صنعت حمایت کنند و زمینه رشد صنعت کشور را به وجود آورند نه تنها کارگری بیکار نمی‌شود، اشتغال زایی ایجاد و نیروی کار بیکار در جامعه هم جذب کار می‌شود و همچنین رشد صنعت از مهاجرت دانشجویان و قشر تحصیل کرده به خارج کشور جلوگیری می‌کند.

نوازنی تصریح کرد: جوانان تحصیل کرده و استادکاران ماهر و کاربلد در کنار هم می‌توانند بهترین تیم صنعتی را تشکیل دهند و باعث رشد و تعالی صنعت کشور شوند. دیگر سفره کارگران کوچک و خالی از نان نمی‌شود. هیچ پدری شرمنده خانواده خود نمی‌شود. کارفرما برای پرداخت مالیات و بیمه تحت فشار قرار نمی‌گیرد. تحقق این امور منوط به حمایت همه جانبه دولت از صنعت و صنعتگر کشور است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اتاق اصناف تهران، تاریخ انتشار:۲۳ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۵۹، otaghasnaftehran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین