پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
تذکر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای (مد ظله العالی) نسبت به توجه ویژه به امور فرهنگی و اجتماعی ناظر به متغیر های جدید در آغازین سال پنجم، چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی است.

شعار سال : متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین سید یدالله شیرمردی با عنوان «ضرورت اصلاحات ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور» به شرح ذیل است:


سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پس از پایان یافتن مهلت کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری در بخشنامه بودجه سال 1395 کل کشور ابلاغی از جانب ریاست محترم جمهوری این روزها سخت درگیر تهیه و تنظیم و پیشنهاد لایحه بودجه و آماده سازی آن برای طرح در هیئت وزیران است که مراحل پایانی خود را طی میکند. این سازمان به شکل توامان در حال تدوین احکام پیشنهادی برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور نیز میباشد و چهره ارزشمند و خستگی ناپذیر دولت یازدهم دکتر محمد باقر نوبخت این ایام تا پاسی از نیمه شب با معاونت ها و کارشناسان خبره سازمان مدیریت در امور مختلف عمومی، دفاعی و امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سخت مشغول کار هستند تا در زمان مقرر لایحه بودجه سال 1395 در دولت نهایی و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. اساسا بودجه ریزی در ایران شامل چهار مرحله است:

.1مرحله تهیه و تنظیم و پیشنهاد لایحه بودجه

2.مرحله تصویب بودجه

.3مرحله اجرای بودجه

4.مرحله نظارت بر بودجه

تمامی صاحب نظران و کارشناسان بر این باورند مرحله تهیه و تنظیم و پیشنهاد لایحه بودجه از مهمترین ، اساسی ترین، فنی ترین و تخصصی ترین مراحل فرایند بودجه ریزی است. امسال با تدبیر دکتر نوبخت بر خلاف سالهای گذشته برنامه ریزی و بودجه ریزی به شکل توامان در امور مختلف عمومی، دفاعی و امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی صورت میپذیرد که منجر به چابک سازی و تمرکز بیشتر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شده است. در این وجیزه بر آنیم تا ضمن خداقوت به دست اندر کاران برنامه و بودجه کشور به برخی بایدهای بودجه ریزی در سال 1395 اشاره کنیم که انشاالله مورد توجه مسئولین توزیع بیت المال در دولت و مجلس قرار بگیرد و مطمئنیم که میدانند و باور دارند برای ریال به ریال آن در قیامت باید پاسخگو باشند.

*توجه ویژه بودجه به امور فرهنگی، اجتماعی و مسئله آب

اقدام تحسین برانگیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در چابک سازی بودجه ریزی با ایجاد انعطاف در بودجه به منظور اولویت قرار دادن برخی امور نظیر امور فرهنگی و اجتماعی تکمیل میشود. یکی از مسائل بودجه ریزی کشور طی 37 سال گذشته همواره این بوده است که تدوین کنندگان بودجه، داوم تشکیلاتی دولت و عملکرد جاری آن را به منزله انجام عملیاتی میدانند که منجر به تحقق سیاست‌ها و اهداف می‌شود و اساسا اختصاص اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی و شرکتهای دولتی به معنای اطمینان از انجام فعالیت‌هایی است که هدف‌های قانونی را تامین می‌کند بدون آنکه بودجه دارای فلش مشخصی به سوی اهداف تعیین شده باشد و یا معیار و شاخصی برای ارزیابی و سنجش امور اجرایی در رسیدن به اهداف تعیین شده باشد! سخنگوی دولت اخیرا گفته است: «رهبر معظم انقلاب در جلسه محدودی که با ما داشتند، متذکر شدند تا به فرهنگ و مسائل اجتماعی در تدوین لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.» تذکر رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله امام خامنه ای (مدظلهالعالی) نسبت به توجه ویژه به امور فرهنگی و اجتماعی ناظر به متغیرهای جدید در آغازین سال پنجم، سوم چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی است. برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور در پنجه سوم چشم انداز است و از اهمیت فوق العاده ای در نیل به اهداف تعیین شده برخوردار است. آسیبهای فرهنگی و اجتماعی کشور که در ... میطلبد که بودجه سال 1395 از انعطاف ویژه ای در حل این معضلات برخوردار باشد. اساسا اگر بنا بر تعریف ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه‌ کل کشور را برنامه‌ مالی یک ساله دولت بدانیم که درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار را پیش‌بینی می‌کند و هزینه‌های انجام عملیاتی را که منجر به تحقق سیاست‌ها و هدف‌های قانونی می‌شود، برآورد می‌کند؛ بودجه سال 95 بایستی قادر باشد سیاست ها و هدفهای سال اول برنامه ششم توسعه کشور در حل معضلات و آسیبهای اجتماعی و فرهنگی را تامین کند و در پایان سال به نسبت اعتبارات تخصیص یافته در آمار آسیبهای اجتماعی اعم از اعتیاد، حاشیه نشینی، تکدی گری، طلاق، روسپی گری، بزه کاری و ... شاهد کاهش و یا توقف روندهای مخرب باشیم.

در حقیقت بودجه سند عرضه دولت در حل این دست آسیبهای اجتماعی و فرهنگی تلقی میشود. موضوع محوری دیگری که به نظر میرسد در بودجه سال 1395 میبایست مورد توجه جدی قرار بگیرد مسئله «آب» است که طی سالهای اخیر به دلیل کاهش بارشها و نزولات آسمانی به خصوص بخش کشاورزی را دچار مشکلات فراوانی نموده است. جنگ ها در هزاره سوم بر سر آب خواهد بود و اگر امروز مسئولان کشور برای مشکل کم آبی و خشکسالی چاره اندیشی حکیمانه نکنند این مسئله به تهدیدی برای امنیت ملی کشور تبدیل خواهد شد. راهکارهایی نظیر آبخیز داری و انتقال آب از دریاهای شمال و جنوب کشور به مرکز در بودجه امسال میبایست مورد التفات جدی قرار بگیرد. نگرانی از این است که بودجه 95 اجرا شود و به همه چیز اعتبار تعلق گرفته باشد اما در پایان سال هیچ حرکت اساسی و اصولی در زمینه حل آسیبهای اجتماعی و فرهنگی و مشکل کم آبی در کشور صورت نگرفته باشد.

*نظارت استصوابی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر هزینه کرد بودجه

یکی دیگر از بایدهای بودجه ریزی در سال جاری ارتقای نظارت استطلاعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به نظارت استصوابی بر عملکرد کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری در هزینه کرد اعتبارات است. درست است که نظارت کلان راهبردی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و نظارت عملیاتی به دستگاه‌های اجرایی و نظارت‌های مالی و حقوقی به وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور سپرده شده اما سازمان مدیریت اگر قائل به مدیریت کشور است بایستی بتواند در طول اجرای قانون بودجه با نظارت استصوابی خود مانع از هدر رفت منابع مالی کشور شود و با ریل گذاری صحیح اعتبارات را به نقاط کانونی هدایت کند. این امر اگر حتی نیازمند تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی باشد ابزاری را در دست سازمان مدیریت قرار میدهد که دستگاههای اجرایی را در هر موقع از سال بتواند کنترل نماید. حکایت نظارت کنونی سازمان مدیریت خیلی ساده قصه پدری است که به فرزندش ماهانه یک رقم مشخصی را پول تو جیبی میدهد و خود را موظف و مکلف میداند که این مقرری سر وقت به این فرزند برسد. اگر روزی مطلع شد که فرزند این پول تو جیبی را صرف هزینههای غیر ضرور و یا حتی مثلا خرج اعتیاد خود میکند نمی تواند آن را قطع کند. صرفا اطلاع دارد و باید این پول را سر وقت به فرزند خود بدهد و امیدوار است که شاید چند سال بعد گزارش تفریغ بودجه را دیوان محاسبات آماده کرد آن وقت یقه متخلف را بگیرند که چرا این بودجه را اینگونه هزینه کردی و یا چرا ردیف اعتبارات را جابجا کردی؟! با این فرض سازمان مدیریت چگونه میتواند کشور را مدیریت نماید. مدیریت کشور تنها با فرض نظارت استصوابی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ممکن است و این امر کمک زیادی نیز به انعطاف بودجه در نیل به اهداف خواهد نمود.

*عکس کردن نسبت بودجه جاری و عمرانی کشور

یکی دیگر از الزامات بودجه نویسی اهتمام به کوچک سازی دولت و کاهش از هزینههای جاری است. البته این بایسته شاید در ظرف یک سال یا دو سال محقق نشود لکن روندی که مشاهده میشود حکایت از آن دارد که نه تنها همت عالی در این مسیر نیست بلکه حتی روز به روز دولت در حال حجیمتر شدن است و هزینههای جاری آن رو به افزایش میباشد. در بخشنامه بودجه سال 1395 کل کشور که توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، هزینه‌های جاری 80 درصد و هزینههای عمرانی 20درصد پیشنهاد شده است. یعنی 80 درصد بودجه سال آینده صرفا به هزینههای جاری دولت اعم از حقوق و مزایای کارمندان و هزینه اداره و نگهداری دستگاههای اجرایی اختصاص دارد و تنها 20 درصد بودجه سال آینده صرف امور عمرانی و سازندگی در کشور خواهد شد. در واقع دولت تبدیل به یک کمیته امداد بزرگ و بانکی برای پرداخت حقوق به کارمندان خود شده است. این در حالی است که انتظار این بود پس از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی یک رنسانس در اقتصاد کشور پدید بیاید و دولت در مسیر کوچک سازی قدم بردارد. ارقام بودجه نشان میدهد این کوچک سازی نه تنها محقق نشده بلکه حتی خصوصی سازی صورت گرفته در سالهای اخیر نیز با شبه دولتی سازی باری بر دوش دولت شده اند. به جای واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی برخی صندوقهای بازنشستگی سازمانهای دولتی و یا موسسات عمومی و ... اقدام به خریداری این بنگاه ها نموده اند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته نسبت بخش خصوصی به دولتی 90 به 10 و یا نهایتا 80 به 20 است. در برخی کشورها مثل ژاپن حتی تشریفات و حفاظت از مقامات سیاسی را نیز بخش خصوصی متقبل شده است اما در کشور ما متاسفانه قریب به 90 درصد بودجه و اعتبارات صرف هزینههای جاری دولت میشود.

راه اندازی کانون کارشناسان خبره در کنار کارشناسان پرتلاش سازمان مدیریت

یکی از بایدهای بودجه نویسی اتکا به کارشناسان متدین، خبره و صاحب تشخیص است. کارشناسی که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حضور دارد باید هم موضوع را بشناسد و هم بتواند حکم صادر کند. امروز بحمدالله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از نعمت چنین کارشناسانی برخوردار است. لکن به علت محدودیت منابع انسانی و وسعت بی کران موضوعات و مسائل کشور برخی از این کارشناسان در چندین حوزه تخصصی با پیشنهادات دستگاههای اجرایی مواجه میشوند. این کارشناسان هرچقدر هم که تخصص و تجربه داشته باشند در خیلی از موارد در معرض فوریت ها و تعجیل ها قرار میگیرند. از این رو ضروری است در کنار این کارشناسان ذو فنون کانونی از کارشناسان خبره به عنوان اتاق فکر این کارشناسان (مجلس کارشناسان) تشکیل شود که با تغییر دولت ها این کانون دستخوش تحول نشود. مجلس کارشناسان مدیریت و برنامه ریزی در کشور ضمن ابتکار عمل در ارائه طرحهای راهبردی و عملیاتی برای دستگاههای اجرایی کشور و شرکتهای دولتی با اخذ برنامه ها و طرح ها از دستگاه ها بررسیهای اولیه را صورت داده و در خصوص اعتبارات و تخصیص ها کارشناسیهای ابتدایی انجام میدهند و نظارت راهبردی نسبت به نحوه هزینه کرد دستگاه ها در سال گذشته را به سرانجام میرسانند تا بررسی شود دستگاه ها تا چه اندازه فاکتورسازی و آمار درمانی میکنند و تا چه میزان درخواست اعتبارات ضروری و حقیقی است. این بررسیهای اولیه به کارشناسان خبره سازمان مدیریت داده شود تا تصمیم گیری نهایی توسط آنها با اتقان بیشتری صورت پذیرد.

*الگوهای برنامه و بودجه ریزی پیامدگرا

امروزه در دنیا توجه به بودجه‌ریزی و مدیریت بخش عمومی در اغلب کشورهای پیشرفته از داده به ستانده و محصول و حتی یک مرحله جلو تر به پیامدهای نهایی خروجیهای سازمان معطوف شده است. الگوهای برنامه ریزی استراتژیک پیامدگرا با تکیه بر دو مولفه خلاقیت و آینده نگری ضمن به حاشیه راندن برنامه ریزیهای استراتژیک سنتی به برنامه ریزان کمک میکنند تا منابع و امکانات خود را به سوی پیامد نهایی اقدامات معطوف کنند. این در حالی است که آثار روش‌های مدیریتی مبتنی بر داده هنوز در بودجه ریزی ایران به چشم میخورد. دستگاه ها برنامه سالانه پیشنهادی خود و بودجه پیشنهادی مربوط را میآورند و در یک زمان محدود این دادهها تبدیل به برنامه و بودجه مصوب کشور میشود. فارغ از اینکه تا چه میزان پیامد سنجی در خصوص اقدامات و اعتبارات گذشته صورت گرفته و یا اینکه تاسیس یک دستگاه یا دادن حقوق به هزاران کارمند منجر به این شده است که پیامد مورد نظر در جامعه محقق شود. به عنوان نمونه در الگوی برنامه ریزی پیامد گرا با توجه تذکر مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ و مسائل اجتماعی، میبایست «طرح جامع ملی مبارزه با آسیبهای اجتماعی» با تکیه بر دو عنصر خلاقیت و آینده نگری به اجرا دربیاید و در پایان سال پیامدهای اجتماعی این اقدام در جامعه از طریق آمارگیری دقیق در کاهش آسیبهای اجتماعی نظیر بزه کاری، طلاق، فساد اخلاق، بد حجابی، اعتیاد و ... مورد سنجش قرار بگیرد. و یا در خصوص مشکل بیکاری قریب به 9 میلیون نیروی آماده به کار «طرح جامع ایجاد اشتغال» با اعتباری حداقل 3 تا 5 میلیارد دلار با عنایت به صنایع دستی، داروهای گیاهی، توریسم و ... به اجرا دربیاید. در خصوص این دو طرح در شمارههای آینده به تفصیل صحبت خواهیم کرد- اما مسئله اینجاست که باز دستگاه ها حسب درآمدها و هزینههای سالهای گذشته خود فرم ها و جداول را تکمیل میکنند و به سازمان مدیریت میفرستند و سازمان مدیریت هم آنها را دسته بندی کرده و به هیئت وزیران میفرستد و از آنجا نیز در قالب لایحه به مجلس میآید و در کمیسیون تلفیق نیز برخی نمایندگان شروع به سهم کشی برای دستگاه ها و یا حوزههای انتخابیه خود میکنند و آخر سال نیز ماییم و بودجه سال 1396!! باید چاره ای اندیشید و از این نظام بودجه ریزی داده محور سنتی عبور کرد. انشاالله برادر ارزشمندمان دکتر نوبخت این شجاعت را دارند تا به این نوع برنامه ریزی ها در خصوص بیت المال پایان دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ نشرخبر : 29 آبان 1394 کد مطلب : 922045 www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین