پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۳
با توجه به اهمیتی که مقابله با پدیده گرد و غبار در سیستان و بلوچستان برای دولت سیزدهم دارد، برای نخستین بار جلسه «ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار» در این استان برگزار شد.رئیس سازمان محیط زیست کشور به همراه رئیس منابع طبیعی کشور و جمعی از مسوولان سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه از بستر تالاب خشکیده هامون بازدید کردند.

شعارسال: با توجه به اهمیتی که مقابله با پدیده گرد و غبار در سیستان و بلوچستان برای دولت سیزدهم دارد، برای نخستین بار جلسه «ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار» در این استان برگزار خواهد شد.

بازدید رئیس سازمان محیط زیست کشور از تالاب خشکیده هامون

با توجه به اهمیت سیستان و بلوچستان برای دولت سیزدهم، رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای دومین بار در استان حضور پیدا کرده تا از طرف رییس جمهور پیگیر چالش‌های محیط زیستی مردم منطقه باشد.

پیگیری مصوبات قبلی سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست، بازدید از آخرین شرایط تالاب هامون، بررسی وضعیت چاه نیمه‌ها و برگزاری «ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار» از برنامه‌های دیگر سلاجقه در این سفر است.

شانزدهمین جلسه ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور نمایندگانی از تمام دستگاه‌های مسئول در این استان برگزار خواهد شد.

با توجه به اهمیت مقابله با پدیده گرد و غبار در سیستان و بلوچستان برای دولت سیزدهم، برای نخستین بار است که این جلسه، خارج از پایتخت برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۰۰ روز توفان و گرد و خاک با ایجاد اختلال در تردد جاده‌ای و مشکلات فراوان تنفسی برای شهروندان این استان ایجاد کرده است.

مجید محبی افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۳ هشدار هواشناسی اعم از جوی و دریایی در سیستان و بلوچستان صادر شده که حدود ۱۰۰ روز توفان و گردو خاک و شرایط جوی در شرایط ناسالم و خطرناک بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس شاخص‌های هواشناسی ۹۲ درصد از مساحت سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: تاثیرات خشکسالی در هر منطقه خاص و متفاوت شرایط اقلیمی آن منطقه بوده و مدت آشکار شدن آسیب‌های آن نیز ممکن است در مناطق مختلف، تفاوت داشته باشد، اما آنچه مشهود هست آسیب‌های جدی آن بر روند طبیعی فعالیت‌های انسانی، حیات گیاهی و زندگی جانوری و هم‌چنین تاثیر آن بر حوزه کشاورزی، صنعت، اقتصادی، اجتماعی و میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی است.

وی ادامه داد: هم‌چنین تخریب یکی از تالاب‌های مهم بین المللی که زمانی مأمن ۱۹۰ گونه از پرندگان بومی و مهاجر بود، تخریب ۱۷۵ هزار هکتار نیزار حاشیه هامون که منبع تغذیه گاو سیستانی بود، نابودی ماهیان دریاچه، افزایش آلودگی هوا بویژه گرد و غبار و ماسه در هوای شهر‌ها و روستاها، افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش حاصلخیزی خاک و افزایش شوری آن از دیگر عواقب خشکسالی در سیستان است.

محبی تاکید کرد: افزایش تخریب مراتع براثر تشدید چرا و عدم پراکنش صحیح دام در مرتع براثر کاهش و فقر پوشش گیاهی، افزایش بیکاری براثر از بین رفتن مشاغلی همچون دامداری و کشاورزی، صیادی، حصیربافی و تشدید مهاجر و افزایش معضلات ناشی از حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ از دیگر پیامد‌های خشکسالی‌های مدام در استان است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 9آبان1402، کدخبر: 1402080906408، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین