پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۵۸۶
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶
اردشیر شهرکی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌ از۱۸۰ هزار تن موز از ابتدای سالجاری تاکنون از سطح سه هزار هکتار از باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است. حدود پنج هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیربارور می باشند.دشتیاری، زرآباد، سرباز، کنارک و چابهار بویژه منطقه عورکی بخش پیر سهراب بیشترین سطح زیرکشت موز سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.پیش‌بینی می‌شود امسال بیش‌از ۲۰۳ هزار تن موز از سطح سه هزار هکتار باغات سیستان و بلوچستان برداشت و روانه بازار مصرف شود. چنانچه سطح موزستان های سیستان و بلوچستان به ۱۵ هزار هکتار یعنی 5 برابر وضعیت کنونی افزایش یابد علاوه بر خودکفایی کشور، زمینه برای صادرات این محصول نیز فراهم می شود.

شعارسال: اردشیر شهرکی اظهارکرد: حدود پنج هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

برداشت ۱۸۰ هزار تن موز از ابتدای سال جاری تاکنون از سه هزار هکتار باغات سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: دشتیاری، زرآباد، سرباز، کنارک و چابهار بویژه منطقه عورکی بخش پیر سهراب بیشترین سطح زیرکشت موز سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه تاکید کرد: این استان رتبه نخست تولید و سطح زیرکشت موز در کشور را از آن خود کرده است. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش‌از ۲۰۳ هزار تن موز از سطح سه هزار هکتار باغات سیستان و بلوچستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

شهرکی بیان کرد:سطح زیر کشت موزستان در سیستان و بلوچستان امسال به همت کشاورزان منطقه و سرمایه گذاری بخش خصوصی یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش یافت. وی گفت: چنانچه سطح موزستان‌های سیستان و بلوچستان به ۱۵ هزار هکتار یعنی ۵ برابر وضعیت کنونی افزایش یابد علاوه بر خودکفایی کشور زمینه برای صادرات این محصول نیز فراهم می‌شود.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 30دی1402، کدخبر: 85359216، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین