شعارسال: اسامی برگزیدگان بخش سودای سیمرغ جشنواره چهلودومین فیلم فجر مشخص شد.همچنین این جشنواره برخی از برگزیدگان خود در بخش های مختلف را شناخت. نکنه جالب مراسم اختتامیه،حاشیه هایی بود که در آن رخ داد و حرف و حدیث هایی را سبب شد. حاشیه هایی نه از جنس اعتراض و بی حجابی و درگیری، بلکه از جنس تپق زدن های مدیریتی.بعد از جشنواره و تعیین اسامی منتخبین نیز شاهد حاشیه سازی توسط افرادی همانند بهروز افخمی بودیم.
نامزدهای بهترین جلوههای بصری
۱- هادی اسلامی برای فیلم پرویز خان
۲- حسن ایزدی برای فیلم قلب رقه
۳- محمد برادران برای فیلم احمد
۴- کامیار شفیعپور برای فیلم مجنون
۵- امیر، ولی خانی برای فیلم نوروز
سیمرغ این بخش به محمد برادران برای فیلم "احمد" اهدا شد.
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی
۱- آرش آقابیگ برای فیلم بهشت تبهکاران
۲- حمید رسولیان برای فیلم دست ناپیدا
۳- ایمان کرمیان برای فیلم آسمان غرب
۴- ایمان کرمیان برای فیلم قلب رقه
۵- ایمان کرمیان برای فیلم مجنون
سیمرغ این بخش اهدا شد به حمید رسولیان برای فیلم «دست ناپیدا»
نامزدهای بهترین چهرهپردازی:
۱- شهرام خلج برای فیلم پروین
۲- محسن دارسنج برای فیلم صبح اعدام
۳- مرتضی کهزادی برای فیلم احمد
۴- مهرداد میرکیانی برای فیلم تابستان همان سال
۵- مهین نویدی برای فیلم بهشت تبهکاران
سیمرغ بهترین چهرهپردازی به مرتضی کهزادی برای فیلم "احمد"اهدا شد.
نامزدهای بهترین طراحی صحنه:
۱- کامیاب امین عشایری برای فیلم تابستان همان سال
۲- بهزاد جعفری طادی برای فیلم مجنون
۳- بهنام جعفری طادی برای فیلم قلب رقه
۴- محسن خدابخش برای فیلم پرویز خان
۵- امیر زاغری برای فیلم آبی روشن
سیمرغ بهترین طراحی صحنه به کامیاب امین عشایری برای فیلم "تابستان همان سال" اهدا شد.
نامزدهای بهترین طراحی لباس:
۱- رویا ابراهیمی برای فیلم پروین
۲- مهرنوش بیانی برای فیلم تابستان همان سال
۳- علی شیرمحمدی برای فیلم صبح اعدام
۴- آزاده قوام برای فیلم نوروز
۵- اصغر نژاد ایمانی برای فیلم بهشت تبهکاران
سیمرغ بهترین طراحی لباس به مهرنوش بیانی برای فیلم "تابستان همان سال" اهدا شد.
نامزدهای بهترین صدابرداری:
۱- بهمن اردلان برای فیلم آسمان غرب
۲- طاهر پیشوایی برای فیلم احمد
۳- عباس رستگارپور برای فیلم آغوش باز
۴- هادی ساعد محکم برای فیلم مجنون
۵- امیر عاشق حسینی برای فیلم قلب رقه
سیمرغ بهترین صدابرداری به امیر عاشق حسینی برای فیلم "قلب رقه" اهدا شد.
نامزدهای بهترین صداگذاری:
۱- بهمن اردلان برای فیلم آسمان غرب
۲- امین شریفی برای فیلم قلب رقه
۳- علیرضا علویان برای فیلم تابستان همان سال
۴- علیرضا علویان برای فیلم مجنون
۵- آرش قاسمی برای فیلم آبی روشن
سیمرغ بهترین صداگذاری به بهمن اردلان برای فیلم "آسمان غرب" اهدا شد.
نامزدهای بهترین موسیقی متن:
۱- مجید انتظامی برای فیلم مجنون
۲- مسعود سخاوتدوست برای فیلم شور عاشقی
۳- فرید سعادتمند برای فیلم آبی روشن
۴- بهزاد عبدی برای فیلم پروین
۵- کارن همایونفر برای فیلم قلب رقه
سیمرغ بهترین موسیقی متن به مجید انتظامی برای فیلم "مجنون" اهدا شد.
نامزدهای بهترین تدوین:
۱- بهروز افخمی برای فیلم صبح اعدام
۲- حسن حسندوست برای فیلم پرویز خان
۳- مهدی سعدی برای فیلم قلب رقه
۴- میثم مولایی برای فیلم آسمان غرب
۵- حمید نجفیراد برای فیلم مجنون
سیمرغ بهترین تدوین به حسن حسندوست برای فیلم "پرویز خان" اهدا شد.
نامزدهای بهترین فیلمبرداری:
۱- علیرضا برازنده برای فیلم آسمان غرب
۲- فرشاد خالقی برای فیلم پروین
۳- پیمان عباسزاده برای فیلم آبی روشن
۴- امیر کریمی برای فیلم بهشت تبهکاران
۵- کوهیار کلاری برای فیلم تابستان همان سال
سیمرغ بهترین فیلمبرداری به کوهیار کلاری برای فیلم "تابستان همان سال" اهدا شد.
دیپلم افتخار بهترین فیلم پویانمایی به محمدمهدی مشکوری برای تهیهکنندگی "ببعی قهرمان"اهدا شد.
نامزدهای بهترین فیلمنامه:
۱- بهروز افخمی برای فیلم صبح اعدام
۲- علی ثقفی برای فیلم پرویز خان
۳- محمود کلاری برای فیلم تابستان همان سال
دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به علی ثقفی برای فیلم "پرویز خان" اهدا شد.
نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد:
۱- پیام احمدینیا برای فیلم شور عاشقی
۲- بهزاد خلج برای فیلم مجنون
۳- داود فتحعلیبیگی برای فیلم صبح اعدام
۴- رامین ناصرنصیر برای فیلم پروین
۵- رضا یزدانی برای فیلم بهشت تبهکاران
سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد به بهزاد خلج برای فیلم "مجنون" اهدا شد.
نامزدهای بهترین نقش مکمل زن:
۱- ناهید استواری برای فیلم شهسوار
۲- رویا جاویدنیا برای فیلم تابستان همان سال
۳- آزاده صمدی برای فیلم نبودنت
۴- شبنم قربانی برای فیلم مجنون
۵- لادن مستوفی برای فیلم بهشت تبهکاران
۶- مهرو نونهالی برای فیلم تابستان همان سال
دیپلم افتخار بهترین نقش مکمل زن به مهرو نونهالی برای فیلم "تابستان همان سال" اهدا شد.
سیمرغ بهترین نقش مکمل زن به شبنم قربانی برای فیلم "مجنون" اهدا شد.
نامزدهای بهترین نقش اول مرد:
۱- سجاد بابایی برای فیلم مجنون
۲- سعید پورصمیمی برای فیلم پرویز خان
۳- شهرام حقیقتدوست برای فیلم قلب رقه
۴- ارسطو خوشرزم برای فیلم صبح اعدام
۵- علی شادمان برای فیلم تابستان همان سال
۶- جواد عزتی برای فیلم تمساح خونی
سیمرغ بهترین نقش اول مرد به ارسطو خوشرزم برای فیلم "صبح اعدام" اهدا شد.
نامزدهای بهترین نقش اول زن:
۱- مارال بنیآدم برای فیلم پروین
۲- سارا حاتمی برای فیلم آبی روشن
۳- سحر دولتشاهی برای فیلم نبودنت
۴- ساره رشیدی برای فیلم احمد
۵- شهره موسوی برای فیلم شور عاشقی
دیپلم افتخار بهترین نقش اول زن به ساره رشیدی برای فیلم "احمد" اهدا شد.
سیمرغ بهترین نقش اول زن به مارال بنیآدم برای فیلم "پروین" اهدا شد.
نامزدهای بهترین کارگردانی:
۱- بهروز افخمی برای فیلم صبح اعدام
۲- علی ثقفی برای فیلم پرویز خان
۳- مسعود جعفری جوزانی برای فیلم بهشت تبهکاران
۴- مهدی شامحمدی برای فیلم مجنون
۵- جواد عزتی برای فیلم تمساح خونی
۶- محمود کلاری برای فیلم تابستان همان سال
سیمرغ بهترین کارگردانی به بهروز افخمی برای فیلم "صبح اعدام" اهدا شد.
نامزدهای بهترین فیلم:
۱- علی اوجی برای فیلم تابستان همان سال
۲- عطاء پناهی ببرای فیلم پرویز خان
۳- علی شیرمحمدی برای فیلم صبح اعدام
۴- عباس نادران برای فیلم مجنون
۵- حبیباله والی نژاد برای فیلم آسمان غرب
سیمرغ بهترین فیلم به عباس نادران برای فیلم "مجنون" اهدا شد.
برخی از حاشیهها و نارضایتیهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر:
برخی از منتقدین در چند سال اخیر میگویند که فیلم فجر از رسالت خود فاصله گرفته است. یک موقعی جشنواره فیلم فجر چه شور و اشتیاقی در جامعه ایجاد میکرد و بر سر پیدا کردن بلیطش چه رقابتی شکل میگرفت. اما الان؟ چندان تفاوتی با «جشنواره فیلم عمار» ندارد!
برخی دیگر از منتقدین پای نقد را فراتر نهاده و معتقد به اجرای جشنوارهای بیکیفیت و عمدتا با بازیگران درجه چندمی، بدون تنوع و بنا بر علاقه و سلیقه گروهی خاص هستند.
اختتامیه جشنواره با سوتیهای محمد خزایی در قرائت دعای افتتاح یا دعای تحویل سال، روبرو بود. مرتضی دانایی در این خصوص نوشت که، طرف ۱۰ سالشم که باشه، از ۷ سالگی حداقل ۳ چهاربار این دعا رو شنیده! چه برسه که این محمد خزاعی ۴۷ ساله که تاکنون دستکم ۴۰ بار این دعارو شنیده....
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 23بهمن1402، کدخبر: 708413، fararu.com/ سایر منابع
حسین معززی نیا
میتوان حدس زد که بعد از اداشدن دعای تحویل سال با این شکل و شمایل از زبان معاون وزیر، متصدیان رفوکاری استدلال کنند هر کسی ممکن است در ابتدای یک سخنرانی تپق بزند و چند لغزش زبانی مرتکب شود، معمولاً بهدلیل فشار کار است و در انتهای یک جشنوارهی پرزحمت چنین خطایی قابل اعتنا نیست.
اما در این مورد خاص ماجرا بهکلی متفاوت است. این لغزش زبانی یا تپق نبود بلکه فاششدن یک راز بود: ایشان از مقدماتیترین دانستهها دربارهی زبان عربی بیخبر است.
نسل ما زبان عربی را به دو شکل آموخته؛ یا در مدرسه یا نزد مادرها و مادربزرگها. آنها که در مدرسه آموختهاند پیش از رسیدن به کلاس اول دبیرستان فهمیدهاند فعل امر در زبان عربی چطور صرف میشود و میدانند «حَوِل» نمیتواند «حول» بر وزن قول ادا شود. دو کلمهی «لیل» و «نهار» بهمعنای شب و روز هم در اولین روزهای آموزش زبان عربی تدریس میشوند و خیلی زود یاد میگیریم وقتی میگوییم «لیل» بعدش باید بگوییم «نهار»، پس ترکیب کردن «لیل» با «الانهار» هیچ معنایی ندارد.
بگذریم از اینکه اینها را با خواندن چند شعر فارسی هم میشود آموخت و نیازی به یادگیری زبان عربی ندارد. اینها قواعدی است بسیار مقدماتیتر از امتحان نهایی زبان عربی برای اخذ مدرک دیپلم.
آنها که پیش مادرها و مادربزرگها عربی آموخته باشند هم که در چند هفته به وزن و ریتم این زبان عادت میکنند و چنین کلمات سادهای را درست ادا میکنند.
بنابراین هر اندازه آشنایی با زبان عربی کافی است که آقای خزاعی حتی اگر برای اولین بار در زندگیاش با متن دعای تحویل سال مواجه شده باشد، موقع از رو خواندن دچار این حجم اشتباه نشود که علاوه بر غلط خواندن چندین کلمه، اغلب اعرابگذاریها را هم جابهجا ادا کند.
حالا چرا همهی اینها اهمیت دارد؟ اهمیتش در این است که تا همین چند سال پیش شرط استخدام یک کارمند ساده در دستگاههای دولتی، شرکت در امتحان گزینشی پیچیدهای بود که مشخص میکرد فرد داوطلب بلد است قرآن بخواند یا خیر. اما در ردههای بالاتر (در حد معاون وزیر) امکان نداشت کسی منصوب شود که در مدرسههای خاص درس نخوانده باشد و رابطهی سببی یا نسبی با خانوادههای روحانی یا خانوادههای مسئولان نظام نداشته باشد. چنین افرادی چه بسا حافظ قرآن باشند، نصف مفاتیحالجنان را از بر کرده باشند و...
اینکه در دولت فعلی کسی بهعنوان رئیس سینمای کشور برگزیده شده که یکی از سادهترین متنهای عربی را نمیتواند از رو بخواند نشان میدهد اولویتهای نظام چه تغییرات عمدهای کرده.