پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
منتقدین به پزشکیان خرده می‌گیرند که ضعف برنامه ریزی را پشت بیان دغدغه‌های واقعی مردم پنهان نموده و از طرف دیگر، از بی تشکیلاتی و وابستگی پایه رای خود به جناح چپ، در بغل اصلاحات غش کرده است. شاید این حرف بی رتبط هم نباشد و مصداق بیرونی قابل تامل هم داشته باشد. اما پزشکیان می‌تواند با دو راهبرد تشکیل دولت فراجناحی و برنامه ریزی به قاعده حکمرانی (تعادل سه محور برنامه‌های دولتی، منافع بخش خصوصی و حقوق عمومی)، نه تنها بر دو عامل تهدید خود غلبه کند، بلکه تهدید مطرح شده را تبدیل به فرصتی تاریخی برای کشور نماید. فردای بعد از انتخابات باید از کلیه جناح‌های رغیب برای دریافت رزومه پیشنهادی برای تشکیل کابینه دعوت نمود. همچنین کلیه اسناد بالادستی و برنامه‌های میان و بلند مدت و حتی قاعده گذاری‌های کوتاه مدت، باید دارای روح حکمرانی و تعادل سه جنبه برنامه ریزی دولتی، تامین منافع بخش خصوصی و حساس به حقوق عامه باشند.

شعارسال: اظهارات رئیس و معاون ستاد پزشکیان که گفتند «پزشکیان هیچ ذهنیتی از کابینه خود ندارد» و حامل‌های انرژی را «آنچنان» گران می‌کنیم که کسی ناراحت نشود، این مطالبه را پیش آورده که بهتر است نامزد‌ها تا قبل از چهارشنبه کابینه خود یا نفرات اصلی آن را معرفی کنند تا مردم به جای رأی به یک شخص، به کابینه‌ها رأی بدهند. وقتی عبدالعلی‌زاده گفت: «آقای پزشکیان کاملاً ذهنش خالی است و هنوز نرفته به سمت اینکه کسی را به‌عنوان وزیر انتخاب کند»، یاد خاطره‌ای از سال ۸۴ افتادم که یکی از همکاران در سفر به قم با یک ون همراه محمود احمدی‌نژاد شد و، چون بازگشت، گفت: «این آدم نه تیم دارد، نه برنامه!» فرق احمدی‌نژاد که ژنرال بود و همه را سرباز خود می‌پنداشت با پزشکیان که آن‌طور که رئیس ستادش می‌گوید دستش را در جیبش کرده و می‌گوید برویم رئیس‌جمهور شویم تا ببینیم خدا چه می‌خواهد، و هیچ تیمی ندارد و هیچ وزیری را در ذهن هم نیاورده است و مرتب می‌گوید «من که کارشناس نیستم»، این است که احمدی‌نژاد با آن خلق‌وخو، تا آنجا در برکناری وزیرانش پیش رفت که نزدیک بود کابینه از اعتبار بیفتد، اما پزشکیان، چون برخلاف او مدام اعتراف می‌کند که کارشناس نیست، ممکن است هزار ژنرال و کارشناس بالای سر خود بیاورد و در نتیجه به همان سرنوشت احمدی‌نژاد با همان نتیجه دچار می‌شود.

مقابله با ضعف برنامه و کابینه پزشکیان با تشکیل دولت فراجناحی و برنامه ریزی با قاعده حکمرانی

همین وضعیت هم در جناح سعید جلیلی در حال رخ دادن است. جلیلی ادعای دولت در سایه دارد. یعنی تشکیلاتی که بر حوزه چالش ها، برنامه‌ها و اولویت‌ها سوار بوده و ساختار اجرایی پیشنهادی با افرادس نسبتا تعریف شده برای اینکار دارد. اما در واقعیت همه ما می‌دانیم که این طرح واره بیشتر به تخلیل می‌ماند تا واقعیت. حداکثری چیزی که در حال حاضر در دستان جلیلی است، اشرافیت بر چالش‌ها و اولویت‌های مورد تاکید برای تامین منافع ملی است. هرچند جلیلی در سایه ژنرال‌ها و کارشناسان بالاسر گم نمی‌شود، اما وامداری به آن‌ها غیر قابل انکار است که متاسفانه ممکن است همانند دولت سیزدهم، منجر به محفل گرایی در انتصابات شود.

چه جلیلی رئیس جمهور شود و چه پزشکیان، اصل مهم تامین منافع ملی و کمک و حمایت همه جانبه برای پیشبرد دولت چهاردهم است. توصیه بر این است که پزشکیان دولت فراجناحی تشکیل دهد و جلیلی، درخواست رزومه برای چند وزارتخانه خاص از شایستگان معرفی شده توسط جناح رغیب کند.

چه جلیلی و چه پزشکیان خود را ملزم به ایجاد یک نقطه عطف در ساختار برنامه ریزی کشور با محوریت قرار دادن اصول حکمرانی کنند. هرچند که احتمال می‌رود، انجام این مهم برای پزشکیان، راحتر از اجرای این توصیه توسط جلیلی باشد.

پایگاه تحلیلی خبری شعارسال برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین