پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۶۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۹
این روز‌ها خبر‌های خوبی از طرف پالایشگاه تبریز به گوش نمی‌رسد. ادعا شده است که چند سالی از ابهامات مدیریتی وسیع در پالایشگاه تبریز می‌گذرد و علی‌رغم شنیده‌های بسیار درخصوص موارد غیر شفاف عملکردی مختلف این پالایشگاه، اما همچنان علاوه بر عدم تغییر مدیریت (طی ۹ سال گذشته) روز به روز به ابهامات موجود افزوده می‌شود که شاید لازم باشد به طور جد نهاد‌های نظارتی و مسوولان وزارت دفاع نسبت به بررسی موارد فوق و بررسی صحت و سقم آن‌ها اقدام کنند. طرف دوم این داستان، تاکید بر جهت دار بودن انتقادات داشته و معتقدند که ضرورت دارد صحبت‌های طرف دوم داستان یعنی پالایشگاه تبریز و مدیریت آن شنیده شود.

شعارسال: چند سالی از ابهامات مدیریتی وسیع در پالایشگاه تبریزمی‌گذرد و علی‌رغم شنیده‌های بسیار درخصوص موارد غیر شفاف عملکردی مختلف این پالایشگاه، اما همچنان علاوه بر عدم تغییر مدیریت (طی ۹ سال گذشته) روز به روز به ابهامات موجود افزوده می‌شود که شاید لازم باشد به طور جد نهاد‌های نظارتی و مسوولان وزارت دفاع نسبت به بررسی موارد فوق و بررسی صحت و سقم آن‌ها اقدام کنند.

بررسی عملکردمبهم مدیریتی پالایشگاه تبریز+ ضرورت ورود نهادهای نظارتی جهت روشن‌سازی ابعاد موضوعات

برخی از مواردی که لازم به بررسی صحت و سقم آن است به شرح ذیل میباشند؛ احداث واحد اختلاط و تولید روغن موتور بدون انجام کار کارشناسی
- نحوه انتخاب افراد حاضر در کمیته ۴ نفره برای انجام خرید‌های واحد اختلاط و تولید روغن
- اعطای مبهم نمایندگی فروش محصولات روغن موتوربه شرکت آ- ص- پ -آ
توضیح: گویا هیات مدیره پالایشگاه با مصوبه شماره پ ت ز / ۸۹۷۶ مورخه ۲۷/۰۳/۱۳۹۹ موافقت خود با واگذاری نمایندگی فروش به شرکت مذکور را منوط کرده به فروش سالانه ۵۰۰۰ تن محصولات روغن موتور آریا، در حالیکه گویا طی این چند سال این شرکت هیچ زمان به تعهد خود عمل نکرده است، درصورت صحت این ادعا پس چرا مدیریت پالایشگاه از این شرکت سلب نمایندگی نکرده است؟
- دستور تخلیه منازل سازمانی بدلیل فروش وسپس جهت استفاده شرکت آ- ص- پ -آ به عنوان انبار محصولات
- ابهام درنحوه عملکرد کمیسیون معاملات و مناقصات
توضیح: گویا مشخص نیست که چرا در برخی مناقصاتی که جهت شناسایی و انتخاب پیمانکار برای انجام پروژه‌ها و دیگر امور پالایشگاه تبریز توسط کمیسیون معاملات برگزار می‌گردد، شرکت "ز-گ" و شرکت "ک-پ-گ-ا" نقش آفرینی بیشتری دارند؟ (صحت وسقم موارد باید مورد بررسی قرار گیرد)
- امضای قرارداد ۶۹ دستگاه خودرو فیات دوکاتو بصورت خرید انحصاری در اواخر سال ۱۴۰۱ بدون اخذ مجوز‌های لازم
توضیح: مدیرعامل گویا در یک اقدام عجیب و سوال برانگیز با زیر پا گذاشتن مصوبه هیات مدیره پالایشگاه و نامه مخالفت مدیر امور حقوقی و قرارداد‌های شرکت نفت و گاز پارسیان، فقط به استناد مصوبه باطل کمیسیون معاملات پالایشگاه که در صدور آن مصوبه هیچ یک از ماده و بند‌های آئین نامه معاملات (مربوط به برگزاری مناقصات) رعایت نشده، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت صنایع خودروسازی پ- م- م و پرداخت مبلغ ۱.۶۲۴.۵۳۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال به شرکت مذکور با واسطه‌گری نمایندگی ا- پ- ا- خ- ت نموده است.

- سوء مدیریت درنگهداری و تعمیرات پالایشگاه
شنیده می‌شود نگهداری و تعمیرات پالایشگاه به موقع انجام نشده که این امر موجب فرسودگی بیش از حد دستگاه‌ها و تجهیزات شده و فرآیند تولید پالایشگاه را با وقفه‌های ناخواسته و مکرر بسیاری مواجه ساخته است..
بنابربرخی از اظهارنظر‌های کارشناسی که باید صحت و سقم آن بررسی گردد، در سال ۱۴۰۱ واحد CCR به دلیل مشکلات پیش آمده در راکتور‌های واحد (به دلیل عدم بازرسی و کنترل وضعیت تجهیزات فوق از ۹ سال پیش تا زمان حادثه) از سرویس خارج گردید که در نتیجه آن تولید پالایشگاه به میزان قابل توجهی کاهش و خسارات مالی سنگینی به پالایشگاه وارد گردید.
- خرید تجهیزات مستعمل و فرسوده برای واحد CCR
- فروش بنزین (ریفرمیت) با شائبه ایجاد رانت برای شرکتی خاص
- ارزان فروشی در محصول قیر تولیدی پالایشگاه
- تعطیلی مبهم کارخانه تولید قیر
- ایجاد محدودیت در اطلاعیه‌های عرضه و ایجاد رانت احتمالی
- شائبه بهره‌گیری محسوس همشهریان مدیرعامل در سمت‌های کلیدی و غیرکلیدی
- تامین و توزیع گازوئیل برای جرثقیل‌های اورهال (تعمیرات اساسی) که در حدود ۴۰ دستگاه بوده اند که گویا در یکماه فعالیت مداوم و شبانه روز گازوئیل جرثقیل‌ها از داخل پالایشگاه با قیمت توافقی تامین شده است. شنیده می‌شود پیمانکار یک تانکر گازوئیل به قیمت هر لیتر چهار هزار تومان از پالایشگاه خریداری کرده که درصورت صحت این ادعا تخلف اشکار بوده و مدیریت باید پاسخگو باشد و عوامل این تخلف بواسطه آنکه قانون آن را قاچاق می‌شناسد باید شناسائی و به محکمه معرفی شوند.
توضیح: درصورت صحت ادعای فوق مدیریت پالایشگاه به چند سوال کلیدی دراین خصوص باید پاسخ دهد:
پالایشگاه با کدام مجوز اقدام به فروش گازوئیل کرده است؟
مجوز فروش گازوئیل در داخل پالایشگاه با استناد به کدام مصوبه حاکمیتی انجام پذیرفته است؟
مگر نه این است که مبناء قیمت گذاری بورس و بر اساس فوب FOB خلیج فارس است؟ در این صورت قیمت هر لیتر گازوئیل به مبلغ چهل هزار ریال که فروخته شده یا توافق شده احتمالی چگونه کشف قیمت شده است؟
مبلغ حاصل از فروش گازوئیل به پیمانکار به کدام حساب واریز شده است؟
چرا در قرارداد اثری از امضای رئیس هیئت مدیره نیست و بجای ایشان شخص دیگری قرارداد را امضاء کرده است؟!

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از نفتی ها، تاریخ انتشار: 8مهر1403، کدخبر:270669، naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین