پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶

حواشی ناتمام واگذاری ایران خودرو ، از تصرف ساختمان تا شکایت کشی ها و خداحافظی عظیمی

پس از اینکه ایران خودرو در نامه‌ای به بورس خواستار لغو مصوبات مجمع شد، بورس تاکید کرد که آنچه در مجمع رخ داده مطابق مقررات بوده است. در روز جمعه علیمردان عظیمی پیام خداحافظی خود را در فضای مجازی منتشر کرد و در عصر جمعه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۳، شاهد حضور هیات مدیره جدید در شرکت بودیم. پس از نامه عظیمی، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که به موضوع واگذاری ایران خودرو به گروه کروز ورود خواهد کرد. در این رابطه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به برگزاری مجمع ایران خودرو اعلام کرد: این نشست برخلاف دستور قضائی برگزار شده و باید با آن برخورد شود. وی با تأکید بر اینکه مجمع مذکور نه برای اجرای دستور اولیه بلکه به‌استناد دستور دوم قضائی برگزار شده است، اظهار داشت: رأی تجدیدنظر به صراحت اعلام کرده که باید به رأی بدوی بازگردیم و بر اساس رأی بدوی، شرکت کروز صلاحیت کسب کرسی سوم را ندارد.

شعارسال: چهارشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳، مجمع ایران خودرو پس از کش‎ و قوس‌های فراوان برگزار شد و بشکلی طبیعی با حواشی مختلفی هم همراه بود. در این جلسه که ۹ ساعت به طول انجامید در نهایت صبا انرژی (سهامی خاص)، شرکت سرمایه‌گذاری گنجینه ایرانیان (سهامی عام)، شرکت بهینه‌ساز بهمن (سهامی خاص)، شرکت اعتبار آفرین (سهامی عام)، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (سهامی خاص) به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره جدید معرفی شدند؛ بنابراین سه کرسی از پنج کرسی هیئت مدیره ایران خودرو با نام‌های دیگری به شرکت قطعه‌سازی کروز رسید.
پس از این اتفاق، علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو، تخلفات صورت گرفته در این مجمع را در نامه‌های جداگانه‌ای به سازمان اطلاعات سپاه، معاون دادستانی کل، رئیس سازمان بورس و سازمان بازرسی کل کشور گزارش کرد. عظیمی در این نامه‌ها ضمن تشریح جزئیات مجمع مذکور و بیان این مطلب که «طبق بند ۱ ماده ۶ و ماده ۲۷ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، احراز مالکیت و دارا بودن حق رأی سهامداران جز تکالیف هیئت مدیره است و از طرفی در خصوص سهامداران مشمول رأی هیئت تجدیدنظر شورای رقابت (سهامداران وابسته به گروه کروز) و همچنین حق رأی سهام برخی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ایران‌خودرو، بین اعضای هیئت‌مدیره اختلاف نظر وجود داشت؛ لذا هیئت مدیره در مورد دارندگان حق رأی و نتیجتاً درصد حاضرین در مجمع با توجه به چهار عضو بودن هیئت مدیره شرکت در حال حاضر به جمع‌بندی نرسید»، از سازمان بورس درخواست کرد که از تأیید مفاد صورت‌جلسه مربوطه خودداری به عمل آید. سازمان بورس نیز در پاسخ به این نامه عظیمی اعلام کرد که «ناظر بورس در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت ایران خودرو (سهامی عام) در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ که با حضور ۵۰.۱۱ درصد از صاحبان سهام برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره تشکیل شد، از ابتدا تا انتها حضور داشته است. با توجه به این‌که حضور نماینده بورس، برای احراز اطمینان از رعایت مقررات و صیانت از حقوق تمام سهام‌داران است، فارغ از آن‌چه قبل از برگزاری مجمع رخ داده و حواشی مربوط به آن، که خارج از حیطه نظارت است، نظر نماینده بورس به موردی حاکی از اشکال، خدشه یا نقض قوانین و مقررات، نسبت به آن‌چه در مجمع مطرح و نتیجه‌گیری شده، جلب نشده و آن‌چه در مجمع اتفاق افتاده مطابق مقررات بوده است.».

حواشی ناتمام واگذاری ایران خودرو ، از تصرف ساختمان تا شکایت کشی ها و خداحافظی عظیمی

«علیمردان عظیمی» مدیرعامل «ایران خودرو» که به دلیل انتخاب هیات‌مدیره جدید بنوعی برکنار شده محسوب می‌شد، اجازه ورود مدیران جدید به ساختمان مدیریت ایران خودرو را نداد و کار به ورود پلیس به مجموعه کشید. بر اساس صورتجلسه‌ای که به مهر و امضای کلانتری ۱۵۴ وردآورد رسیده و در بخش زیادی از سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده است، اعضای هیات‌مدیره جدید «ایران خودرو» به همین دلیل از عظیمی به اتهام «اقدام به تصرف عدوانی» و «مزاحمت و ممانعت از حق» شکایت کرده‌اند.

حواشی ناتمام واگذاری ایران خودرو ، از تصرف ساختمان تا شکایت کشی ها و خداحافظی عظیمی

عصر روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، مدیرعامل و هیات‌مدیره جدید ایران‌خودرو وارد این شرکت شده و نخستین جلسه رسمی خود را برگزار کردند. همچنین علیمردان عظیمی، مدیرعامل سابق این شرکت با ارسال پیامی از سهامداران خداحافظی کرد. عظیمی در این پیام با اشاره به اینکه تیم مدیریتی ایران‌خودرو نه تنها به هیچ وجه مخالف فرایند خصوصی‌سازی نیست، تاکید کرد: این تیم بر این باور بوده است که توسعه صنعت خودرو به‌مانند بخش‌های دیگر اقتصاد، با نقش‌آفرینی موثر بخش خصوصی دارای اهلیت به صورت واقعی به شکل پویاتر و نظام‌مندتری محقق خواهد شد. لازم به ذکر است که مخالفت اینجانب و رئیس هیات مدیره (دو عضو از چهار عضو هیات مدیره) با نحوه برگزاری مجمع در روز چهارشنبه ۱۷ بهمن، به دلیل دستور صریح قضایی و در راستای اجرای قانون بوده (که شرح مفصل آن چه گذشت به صورت مکتوب به مراجع مربوطه اعلام شده و در رسانه‌های عمومی نیز برای مردم شریف ایران تبیین شده است) و تلاش ما به عنوان نیمی از اعضای هیات مدیره بر آن بود که در فرایند برگزاری مجمع اخیر، مجری و تابع قوانین و مقررات مربوطه بوده تا در فرایند برگزاری مجمع، حقوق قانونی همه سهام‌داران که به صورت امانت نزد هیات مدیره بوده است، در فضایی آرام، شفاف و قانونمند تعیین تکلیف شود.

نخستین جلسه رسمی هیات‌مدیره ایران‌خودرو با حضور اعضای جدید برگزار شد و آن‌ها عادل پیرمحمدی را که از مدیران این خودروسازی به‌شمار می‌رود، به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب کردند. در نخستین نشست اعضای هیات‌مدیره ایران‌خودرو، جمشید ایمانی، یوسف الهی‌شکیب، عادل پیرمحمدی و حامد نائیجی به نیابت از چهار عضو حقوقی که در مجمع عمومی روز گذشته انتخاب شدند، در هیات‌مدیره این شرکت خودروسازی حضور یافتند.
پس از آن انتخاب رییس، نایب‌رییس و مدیرعامل ایران‌خودرو در دستور کار قرار گرفت و یوسف الهی‌شکیب به عنوان رییس هیات‌مدیره و جمشید ایمانی به عنوان نایب رییس هیات‌مدیره انتخاب شدند و مدیرعاملی آن به عادل پیرمحمدی سپرده شد. عادل پیرمحمدی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه تهران و همچین دوره دکترای مدیریت (DBA) از دانشکده مدیریت همین دانشگاه است. در سوابق کاری وی مسوولیت‌هایی، چون معاون مهندسی، تحقیقات و توسعه محصولات جدید ایران‌خودرو، مدیر طراحی و توسعه پروژه ۳۰۱ پس از ترک پژو، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت ساپکو، قائم‌مقام مدیر عامل شرکت ساپکو در حوزه مهندسی و تضمین کیفیت، عضو هیات‌مدیره شرکت ایساکو، معاون کیفیت مگاموتور، مدیر تولید شرکت مگاموتور، مدیر پروژه طراحی و خودکفایی قطعات خودروی رانا و دنا، عضو هیات‌مدیره پژوهشگاه رنگ و پلیمر دانشگاه امیرکبیر، رییس هیات‌مدیره شرکت الکتریک خودرو شرق، عضو هیات‌مدیره شرکت پژوهندگان قطعات خودرو، رییس هیات‌مدیره شرکت محور خودرو کوشا و رییس هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان پیشرو موتور دیده می‌شود.

حواشی ناتمام واگذاری ایران خودرو ، از تصرف ساختمان تا شکایت کشی ها و خداحافظی عظیمی

پس از نامه عظیمی، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که به موضوع واگذاری ایران خودرو به گروه کروز ورود خواهد کرد. در این رابطه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به برگزاری مجمع ایران خودرو اعلام کرد: این نشست برخلاف دستور قضائی برگزار شده و باید با آن برخورد شود. وی با تأکید بر اینکه مجمع مذکور نه برای اجرای دستور اولیه بلکه به‌استناد دستور دوم قضائی برگزار شده است، اظهار داشت: رأی تجدیدنظر به صراحت اعلام کرده که باید به رأی بدوی بازگردیم و بر اساس رأی بدوی، شرکت کروز صلاحیت کسب کرسی سوم را ندارد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

خبرهای مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین